🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Propad prodejů elektroaut snižuje zisky celého odvětví

4. 6. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Poptávka po elektrických autech zaostává za původními odhady. Velké automobilky ale na nedostatečný zájem negativně doplácejí. Zisky mnoha zejména západních koncernů jsou aktuálně na historických minimech a s tím souvisí i marže.

Marže automobilek se snižují

Automobilový průmysl se pod tlakem ochrany životního prostředí a zastavení procesu globálního oteplování snaží přejít z klasických spalovacích motorů k elektroautům. S tím ale souvisí i nutná změna celého byznysového schématu a v podstatě i změna struktury celého podnikání. Mnohým firmám začíná téct do bot, neboť bojují s nedostatečnou poptávkou.

Slabé prodeje nových elektromobilů se podepsaly na ziscích mezinárodních výrobců. Data výzkumného institutu Center of Automotive Management ukazují, že čtvrtletní zisk před úroky a zdaněním se během prvních třech měsíců letošního roku propadl u všech deseti zkoumaných podniků v průměru na 7,1 procenta obratu. Je zřejmé, že v přepočtu na jeden prodaný automobil se průměrný zisk, bez ohledu na systému pohonu, propadl o 19 procent na 2 253 euro, což je v přepočtu zhruba 55 760 korun.

Automobilky neprožívají ideální období

Ze statistik institutu Center of Automotive Management tedy plyne, že se jedná o nejnižší hodnotu za poslední více než tři roky. Ještě před pár lety totiž provozní marže v průměru atakovala devítiprocentní hranici. Automobilky ze Západu však musely v kontextu nižších marží reagovat na dvě zásadní skutečnosti.

Tou první je již zmíněný nedostatečný zájem o koupi nových elektromobilů ze strany spotřebitelů i firem, který souvisí zejména s nedávnou silnou inflační vlnou, která proměnila priority napříč globální společností a koupě nových aut šla jednoduše řečeno stranou. Druhou zásadní skutečností je však také změna přístupu mnoha států po celém světě k dotacím.

Je totiž zřejmé, že i vlivem nepříliš zvládnuté rozpočtové politiky i z důvodu nakumulovaných dluhů vlády po celém světě poměrně zásadně omezují přístup k dotační podpoře, kterou je pro nákup nových elektromobilů možné využít. Typickým příkladem je hlavně Německo.

To ale není případ České republiky, kde se naopak státní subvence pro nákup elektrických aut teprve rozjíždí, přesto i tak nejsou prodeje nových elektromobilů nikterak valné.

Nepříliš valný zájem o nová elektrická auta každopádně aktuálně souvisí také s vysokými úrokovými sazbami, které poměrně zásadně prodražují financování vozu formou úvěru. Mezi klíčové faktory se rovněž řadí geopolitická nejistota, a to zejména v případě Ukrajiny nebo Blízkého východu. Stále více odborníků varuje i před možným vojenským střetem na Tchaj-wanu.

Nejhůře je na tom Ford

Mezi nejvíce ziskové automobilky se momentálně podle dat institutu Center of Automotive Management řadí prémiové společnosti BMW a Mercedes-Benz, u kterých se marže pohybuje okolo 11 procent. Naopak největší cenová válka je aktuálně patrná hlavně případě elektrických specialistů, a tedy Tesly (5,5 %) a čínského podniku BYD (4,6 %). Příliš lépe na tom ale není ani třeba Volkswagen (6,1 %) nebo Hyundai (5,8 %).

Na dně této pomyslné tabulky se ale každopádně nachází automobilka Ford s 2,9 procenty. Elektrická divize této společnosti dokonce zaznamenala ztrátu ve výši 1,2 miliardy eur, což je asi 29,8 miliardy korun.

Zdroj info: Center of Automotive Management.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články