Vzpomínáte na šrotovné? Na dotaci, která Německo proslavila téměř po celém světě? Na kolik si Němci díky ní přišli a jaký byl její význam?
Podstata šrotovného v Německu kolem roku 2009

Články na téma automobilový průmysl:
- Automobilový průmysl - co bylo a co nás čeká?
- Plast v autoprůmyslu – kdy nahradí kov a jiné materiály?
- Které automobilky v následujících letech končí s klasickými spalováky?
- Marže automobilek se snižují
- Stellantisu se nedaří, čeká ho bankrot?
- Slovensko jako druhý americký Detroit?
- Věci, na které jsme si zvykli a kterých se už v autech nechceme vzdát
- Šrotovné na příkladu Německa - právě čtete
- Blockchain a jeho využití v autoprůmyslu
- Nissan a Honda uvažují o fúzi
Autoprůmysl je pro celou evropskou ekonomiku obrovsky důležitým sektorem, který živí několik stovek tisíc lidí. Před zhruba patnácti lety se ale evropský automobilový průmysl potýkal s velmi nedostatečným odbytem. Příčinou byla globální finanční krize, která poměrně masivně ovlivnila prodeje nových aut po celém světě. Poptávka během krátké doby spadla až o několik desítek procent a řada firem se obávala, co bude dál.
Týkalo se to i německých společností, které byly ještě před vypuknutím globální finanční krize obrovsky poptávané. Značky jako Opel, Volkswagen či BMW spotřebitelé po celém světě jednoduše zbožňovali. V tomto období ale řada lidí přišla o práci. Začala šetřit a odkládala koupi nového auta na později. To ale samozřejmě odnášely právě automobilky, které během několika měsíců přišly o důležitý odbyt.
- Přečtěte si také: Čínské automobilky plánují velké investice v Evropě
Během krize přišly automobilky o důležité zájemce
Příkladem německá automobilka BMW uváděla, že prodej jejich vozů v březnu roku 2009 meziročně spadl o 17,2 procent. Podobně na tom byl i Mercendes-Benz, jehož prodejní čísla ve stejném měsíci meziročně spadla o 16 procent.
Nedostatečné prodeje nových aut trápily i německé politiky. Ti se obávali, že Volkswagen a další významné automobilky by v krajním případě mohly začít propouštět. Ve hře byla celá řada problémů, které mohly ovlivnit tehdejší německou tvář. I proto se Německo rozhodlo přijít s takzvaným šrotovným.
- Mohlo by vás zajímat: Jak dopadne Green Deal na evropský autoprůmysl?
Šrotovné a jeho význam na příkladu Německa
Šrotovné je možné očima dnešního světa chápat jako určitou dotaci, kterou německý stát v roce 2009 poskytoval zájemci o koupi nového vozu. Tato dotační prémie v případě Německa činila velmi solidních 2 500 eur, tedy asi 62 500 korun. Při tehdejších kupních cenách nových aut šlo o velmi lákavou nabídku, kterou také mnozí využili. Pro získání této prémie stačilo zájemcům jediné – odevzdat na protiúčet starý vůz, který se následně nechal sešrotovat.
Šrotovné na území Německa odstartovalo v roce 2009, a to konkrétně koncem ledna. Hned v prvních měsících bylo jasné, že tento krok německých politiků opravdu rozpohybuje stagnující automobilový sektor. Během několika měsíců se prodejní čísla na území Německa dostala před rekordní hodnoty z roku 1999.
Už po pár měsících od spuštění tohoto programu se Německo rozhodlo navýšit finanční prostředky na šrotovné z původně plánovaných 1,5 na 5 miliard eur. Masa těchto finančních prostředků tedy byla obrovská a nákupy nových aut tedy vyšly německé daňové poplatníky na horentní sumy.
Automobilky však z tohoto programu jasně těžily, jen během března se prodej nových aut v Německu díky šrotovnému meziročně zvýšil o 40 procent na 401 tisíc aut. Německo navíc nebylo v té době jedinou zemí, která se pro zavedení šrotovného rozhodla. Program se týkal i dalších států v Evropské unii, a to včetně Francie nebo Itálie, a tedy dalších ekonomik, pro které v té době byla výroba aut z pohledu HDP a zaměstnanosti obrovsky důležitá.
Zdroj médií: Depositphotos.