Čím dál silnější čínská konkurence nepřidělává vrásky na čele pouze evropským společnostem. Týká se to i japonských automobilek, a to včetně Hondy a Nissanu, které se řadí k letitým stálicím tohoto sektoru. Právě tyto firmy nyní uvažují o fúzi.
Na obzoru je nová třetí největší automobilka na světě

Články na téma automobilový průmysl:
- Automobilový průmysl - co bylo a co nás čeká?
- Plast v autoprůmyslu – kdy nahradí kov a jiné materiály?
- Které automobilky v následujících letech končí s klasickými spalováky?
- Marže automobilek se snižují
- Stellantisu se nedaří, čeká ho bankrot?
- Slovensko jako druhý americký Detroit?
- Věci, na které jsme si zvykli a kterých se už v autech nechceme vzdát
- Šrotovné na příkladu Německa
- Blockchain a jeho využití v autoprůmyslu
- Nissan a Honda uvažují o fúzi - právě čtete
Už před několika týdny ohlásili zástupci japonských automobilek Honda a Nissan, že zahajují rozhovory o fúzi. Ve hře je tedy spojení těchto podniků, které by mohlo vést ke vzniku třetího největšího výrobce automobilů na světě, a to hned po značkách automobilů Volkswagen a Toyota.
Podobně jako automobilky na Západě se japonské značky v posledních měsících potýkají s propadem prodejů. Ten v prvé řadě souvisí se změnou chování většiny spotřebitelů na světě. Řada z nich pod vlivem vysoké inflace z posledních let šetří a odkládá výraznější nákupy na později. To se týká právě i automobilů.
Kromě efektu tvorby úspor ale zavedené značky aut bojují i s novým fenoménem, který by navíc podle odhadů měl i nadále sílit. Jedná se o rostoucí konkurenci z Číny, která si po celém světě vytváří silnou pozici na trhu. Mezi nejpopulárnější čínské značky se řadí kupříkladu BYD. Japonské značky Honda a Nissan ale ohrožuje třeba i rostoucí americká Tesla, která je i v Asii stále populárnější.
Vznik třetí největší automobilky na světě?
I proto zavedené automobilky musí přistupovat k opatřením, o kterých ještě před nedávnem ani neuvažovali. Týká se to právě i Hondy a Nissanu. Přitom podle současných statistik platí, že právě Honda je druhou největší japonskou automobilkou hned po Toyotě. Nissanu v pomyslném žebříčku náleží třetí pozice. Tržní hodnota Hondy se momentálně pohybuje okolo 40 miliard amerických dolarů, což je asi 965 miliard korun. V případě Nissanu je tato hodnota asi čtvrtinová a dosahuje tedy na 10 miliard amerických dolarů.
V každém případě je jasné, že pokud by se fúze Hondy a Nissanu opravdu v dalších měsících uskutečnila, došlo by ke vzniku podniku za 54 miliard amerických dolarů, což je asi 1,3 bilionu korun. Je zřejmé, že jedním z cílů samotné fúze je úspora nákladů. Pokud by se povedlo vytvořit jednu velkou společnost, mohla by mnohem více těžit ze svého obrovského rozsahu.
- Přečtěte si také: Stane se ze Slovenska druhý americký Detroit?
Rozhodne se během letošního června
Podle posledních zpráv se zdá, že rozhovory Nissanu a Hondy o fúzi by měly skončit během letošního června. Tehdy se tedy ukáže, jak celý tento proces nakonec skončí a zda opravdu vznikne nová automobilová síla, která se pokusí na stále více konkurenčním trhu prosadit.
Honda a Nissan spolu již v posledních měsících začaly postupně posilovat vzájemné vazby. Týká se to kupříkladu strategického partnerství při vývoji elektrických vozidel z března roku 2024. Fúze by tak mohla být další metou, která vzhledem k čínské konkurenci může dávat smysl.
Zdroj médií: Depositphotos.