PRÁCE 🧰

Stellantis na tom není úplně dobře, bude lépe?

14. 12. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Skupina Stellantis je v současné době v problémech. Co je způsobilo? A povede se jí z nich v dohledné době dostat? 

Stellantis na tom není úplně dobře, bude lépe?

Co vše je Stellantis?

Stellantis je gigant, který pod sebou sdružuje několik automobilek věhlasných značek, jehož současná podoba se ustálila v roce 2021. Konkrétně se jedná o tyto automobilky: 

  • Jeep 
  • DS 
  • Alfa Romeo 
  • Lancie 
  • Maserati 
  • Peugeot 
  • Opel 
  • Vauxhall 
  • Citröen 
  • Fiat 
  • RAM 
  • Dodge 
  • Chrysler 

Stellantis je značkou globální, ale nejvýznamnější jsou pro něj tři trhy – Evropa, Severní Amerika a Jižní Amerika. Zde je klíčovým hráčem, ačkoliv na každém samozřejmě s trochu jinými modely. Z těchto tří zásadních regionů se však Stellantisu daří jenom v Jižní Americe, Evropa i Severní Amerika těžce zaostávají za optimistickými výsledky, které tam značky koncernu předváděly v minulosti. 

Výsledky Stellantisu

Když se na to podíváme podrobněji, tak to vypadá následovně: 

  • Severní Amerika: Ve třetím čtvrtletí 2024 došlo k poklesu tržeb o 42 %, přičemž dodávky vozidel klesly o 36 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Těžiště zisků Stellantisu je právě zde. 
  • Evropa: Tržby ve třetím čtvrtletí 2024 klesly o 12 %, zatímco dodávky vozidel se snížily o 17 % oproti stejnému období v roce 2023. V Evropě Stellantis prodá nejvíce aut, nemá na nich však takovou marži, jako v Severní Americe. 
  • Jižní Amerika: Navzdory 14% nárůstu dodávek vozidel ve třetím čtvrtletí 2024 tržby klesly o 2 %, což bylo ovlivněno zejména oslabením místních měn, jako je brazilský real. 
  • Celosvětově: Za prvních devět měsíců roku 2024 klesly tržby o 18 % na 118 miliard eur, přičemž celkové dodávky vozidel se snížily o 13 % na 4,02 milionu. 

Co stojí za poklesem prodejů? 

Firma hodně investovala do optimalizace. Jako nesourodý patvar složený z různých světových značek potřebovala především sjednotit platformy. Na konkurenci v tomto směru ztrácela, protože mít jednotnou platformu, na které postavíte městské autíčko i střední rodinné SUV, je zkrátka výhoda a ušetří to hodně nákladů

Zejména u Jeepu a Fiatu se projevilo čekání na nové modely. Do nich je nutné investovat a dokud nepřijdou na trh a nezačnou se prodávat, tak se náklady nevrátí. VJižní Americe navíc Stellantis udělal chybu během pandemie, kdy nebyl dostatek náhradních komponent pro výrobu levnějších aut, takže zákazníci utekli ke konkurenci

Co bude dál? 

K bankrotu má celý Stellantis opravdu hodně daleko a je skoro zbytečné o takovém scénáři vůbec hovořit. Po odchodu Carlose Tavarese z čela koncernu se hledá nová osobnost do vedení. Nebude to mít snadné, to je jisté už teď. 

Reálně se zisky pravděpodobně vrátí na úroveň let předchozích, pokud ne, tak má Stellantis pořád možnost odříznout méně ziskové značky, které se v tom trochu plácají a zaměřit se na ty, které generují nejvíce. Například tah s „luxusní“ značkou DS zatím moc nevychází. Nepodařilo se nám dohledat čísla prodejů, což značí, že to asi slavné úplně nebude. Stejně tak nemá třeba Peugeot nebo Citröen konkurenceschopný elektromobil, který by bylo možné postavit třeba proti Tesle Model Y nebo Škodě Enyaq

Zdroj info: Financial Times, Marketwatch, AP News, Business Insider, Stellantis.
Zdroj médií: Stellantis.

Podobné články