PRÁCE 🧰

Test DS 7 Crossback E-Tense Louvre edition

14. 4. 2022 9 min. čtení diskuze (0) Testy DS Automobiles

Tento týden máme v garáži trošku extravagance, pro kterou nemá každý člověk pochopení, neb se jedná o zcela jedinečné auto. Mluvíme o DS 7 Crossback E-Tense. Prémiové auto pro výjimečné lidi tentokrát ve speciální edici Louvre.

Ženský test DS 7 Crossback Louvre edition

DS Automobiles je značka, která se vyhraňuje běžnému a monotónnímu světu automobilů. Sází na komfort, kvalitu a určitou prémiovost. Tím může konkurovat i německé výrobě. Umí zaujmout, umí se odvděčit. Pod kapotou jsou divocí koníci a když chceme jezdit levněji, stačí nabít baterii. Ne pro každého může být plug-in hybrid tou správnou volbou, a tak si pojďme o autě zprvu něco říct a kdo ví, třeba nakonec změníte názory i vy.

Nevšední design s neočekávanými prvky

Už na první pohled je znát ona odlišnost od konkurence. Nejvýraznější prvek se nachází na přední masce a to přesněji ve světlometech. Poté co stisknu příslušné tlačítko na klíčích pro odemknutí vozu, se spustí doslova diamantová show. Čočky obou světlometů se pomalu roztočí a v závislosti na světle odráží do okolí barevné odlesky. Dosud s touto atrakcí nepřišla žádná jiná automobilka. Celou masku dotváří chromové lišty, které tvarují celý výraz. Na zpětných zrcátkách je velmi pěkný laserem vyrytý motiv pyramidy, který auto rovněž odlišuje od klasického modelu.

DS 7 Crossback E-Tense Louvre edition - zrcátka

Ne tak šokující, ale stejný wau efekt, má zobrazení zadních světlometů, které vytváří dojem 3D šupin dračí kůže. Ty jsou navíc rudě podsvíceny. Člověk by řekl, že se jedná o umělecké dílo. To ostatně potvrzuje i edice Louvre. Na hraně kapoty najdete příslušnou plaketu s tímto označením a stejnou pak na spodní hraně předních dveří. A pozor autu nechybí ani skutečné výfuky. Wow!

I malé detaily totiž umí doslova zázraky. Vůz se v záplavě módní šedi opravdu neztratí. Vysocí lidé budou mít bohužel neobvyklý problém s otevíráním pátých dveří. Víko kufru se nezvedne tak vysoko, jak u jiných modelů a každý, kdo má více jak 180 centimetrů, se bude muset chtě nechtě pokaždé k obsahu sklonit. Zavazadlový prostor má ale poměrně štědré rozměry, a to i přes fakt, že se jedná o plug-in hybrid, hodnota je 555 litrů. Baterie totiž nejsou uložené jak bývá zvykem u konkurence v kufru, ale pod podlahou posádky.

DS 7 Crossback E-Tense Louvre edition - přední část vozu

Temnější verze přepychu

Za volantem je to už ten známé rozmazlování, které značka ve svých modelech nabízí. Tentokrát je interiér laděn do tmavých barev (přesněji černá Nappa). Prvky edice Louvre je možné najít na několika místech, ať už se jedná o stříbrné šoupátko na výdechu klimatizace nebo vzor pyramidy embosovaný do kůže krytu úložného prostoru na centrální konzoli před řadící pákou. Zpracování povrchů je opravdu excelentní. I samotná sedadla působí hodnotně, jsou řetízkově prošívaná a poskytují skvělou oporu pro záda.

DS 7 Crossback E-Tense Louvre edition - pohled řidiče

Nastavení sedačky do všech možných směrů už je samozřejmostí, včetně vyhřívání a masážní funkce. V zadní řadě se sedí jako v limuzíně. Spousta prostoru kolem i nad hlavou a zadní sedačky jsou rovněž vyhřívané. Ratolesti už vám v zimě nebudou muset závidět a ostatně to vyhřívání se hodí právě v zimních měsících, byť může automobil stát v garáži, je materiál na dotek prostě studený. A protože je tu kůže víc než dost, je vhodné se o její životnost starat pravidelně a kvalitně, aby nedošlo k mechanickému poškození.

Netradičním zůstávají tlačítka pro stahování oken, které se nachází kolem řadící páky. Čekalo mě tak několika hodinové přeučení se nesahat na dveře, ale do středu. Na to si ostatně budou muset zvykat i ostatní, kteří budou přesedat z jiných automobilů, kde je to na standardním místě. Po čase vám to ale přijde zcela automatické a v pořádku. Startovací tlačítko pro zažehnutí jiskry v srdci motoru se rovněž nachází na neobvyklém místě a to ve středu palubní desky přímo pod vyjíždějícími hodinami B.R.M..

DS 7 Crossback E-Tense Louvre edition - převodovka a tlačítka ovládání

A ačkoli například loketní opěrka není polohovatelná, vynahradí to kompromisem její hloubky prostoru po otevření. Díra je tak hluboká, že bych se bála naklonit, abych do ní nespadla. Když se vrátím k palubní desce, tak zde zcela dominuje 12palcový displej, který bohužel ještě stále starý systém PSA. Nicméně v brzké době se dočkáme faceliftu vozu, a tak držím palce, ať to klapne i s aktualizací softwaru. Ten je například v novém modelu DS 4 a běží skvěle. Chce to tedy nervy a trochu času navíc, i když jsem názoru, že by v prémiové třídě mělo všechno chodit jako po másle.

Nicméně, znovu se budu odkazovat na speciální edici, protože právě uvnitř kapličky infotainmentu se skrze tři kliknutí můžete dostat až do aplikace "A day at the Louvre". Aplikace nabízí pozoruhodnou výstavu muzea, aniž byste museli nutně do Paříže, navíc k dispozici je 182 podcastů vztahujích se právě k výstavě.

DS 7 Crossback E-Tense Louvre edition - nápis Louvre

Pokud byste si vyprávění chtěli ztišit nebo naopak, pak lze využít tlačítek na multifunkčním volantu nebo pomocí kolečka hned vedle vypnutí obrazovky. Stačí pak jen zavřít oči a zaposlouchat se do zajímavých slov. Podle ročního období si lze měnit teplotu v kabině vozu, s tím jsem ale měla trochu problém, neb se mi nedařilo nastavit tu optimální. Naštěstí v zimě to vyřeší i vyhřívání sedadla.

Před řidičem je tradiční přístrojový štít. Ten je digitální a lze v něm listovat v několika grafických zobrazení. Pod volantem jsou ještě pádla, kterými můžete ovládat manuální režim jízdy. Jinak se o jízdu stará automatická převodovka, kterou znáte z jiných vozů Stellantis – například Peugeotu. Sedne dobře do ruky. Přepínač jízdních režimů se pak nachází o něco výše v linii tlačítek pro stahování oken, stejně jako parkovací elektronická brzda.

DS 7 Crossback E-Tense Louvre edition - infotainment

Co se týká ještě celkového zpracování kabiny, tak vše je zde v pořádku. Ostatně ani výdechy klimatizace nemají klasické znázornění. V rozích se spíše jedná o takové „pyramidky“, které přesně sednou do určeného prostoru a na ně navazují další kusy koženého čalounění. Kromě kůže se v interiéru použil měkčený plast, což se poslední dobou příliš ve vozech nevidí a je to určitě na palec nahoru. Nadstandardně jsou polstrované kastlíky ve dveří a honosným dojmem působí i prošívání palubní desky.

Vizuální stránka není jediná, která je v modelu nadstandardní, je to i výbava. Mezi to nejlepší považuji noční detekci chodců – tuto funkci bych uvítala i v jiných vozech. Skvěle dokáže rozeznat jak lidi, tak i zvířata. Ohraničí je žlutým rámečkem a pokud se blíží srážka rámeček zčervená a spustí se i akustické upozornění. Funkci si lze snadno navolit v režimu zobrazení v přístrojovém štítu a začne být aktivní zhruba v době, kdy se venku začne stmívat – nevyžaduje tedy ke spuštění úplnou tmu.

DS 7 Crossback E-Tense Louvre edition - boční část vozu

A musím ještě zmínit funkci vozu, která skenuje povrch vozovky. Dokáže tak reagovat na hrbolky nebo výrazné díry a k tomu přizpůsobit naladění tlumičů - podvozek tak dokáže žehlit jakékoli nerovnosti. Ne nadarmo se pak člověk cítí, jako by spíše letěl na pohádkovém létajícím koberci, než že by seděl v autě. Samozřejmě pro někoho to může být až moc. Nejen původní Citroën ze kterého značka DS vychází je pověstný svým želatinovým nastavením podvozku, a tato skutečnost se občas promítá i do klenotů francouzské extravagantní značky. Ale jak vždy říkám, člověk si zvykne, jinak by si přeci nevybral takové auto.

Jízda je spíše každodenní zážitek

Označení vozu prozrazuje, že se nebude jednat o čistý spalovák. E-Tense je synonymem pro plug-in hybridní technologii. Pod kapotou zůstává zážehový čtyřválec o objemu 1.6 litru s výkonem 147 kW. Ten ale doplňují ještě ve dva elektromotory s výkony 81 a 83 kW. Dohromady je to pěkná sbírka koní a to přesněji 300. Vůz má maximální točivý moment 520 Nm. K tomu všemu je v balíčku ještě náhon na všechna čtyři kola. Při testování si tak auto poradilo hravě i se sněhovou nadílkou v Beskydech – vyzkoušeno v praxi!

DS 7 Crossback E-Tense Louvre edition - exteriér vozu

Na první pohled tedy velké SUV s velkou hnací silou. Ale nenechte se mýlit, umí být krotké jako koťátko, i překvapit solidní dynamickou jízdou. Vše je v rukou a nohou řidiče. K rozjezdům pomáhá vždy elektromotor, takže rychlých startů není třeba se bát. I z nuly na sto je zrychlení solidní a to už za 5,9 sekundy! Schválně si to vyzkoušejte na nějaké bezpečné rovince a budete sami překvapeni, jak se masa plechu rychle rozhýbe k akci. A i když je tohle auto téměř stvořené pro rychlou jízdu, ve finále ji ani tak často praktikovat nebudete. Více si užijete tu komfortní, pohodlnou, bez jakéhokoli spěchání.

Při provozu je znát, že auto není čistě spalovák. Pozná se to na zvýšeném apetitu. Jakmile se elektřina vyšťaví, dojde ke zvýšení spotřeby. To je zhruba kolem 8,5 litru. Ač je plug-in hybrid takovým kompromisem do světa čisté elektromobility, stále je to trochu větší ústupek, a tak se koupě nevyplatí pro nikoho, kdo nemá přístup k nabíjení – ať už doma nebo v práci.

DS 7 Crossback E-Tense Louvre edition - design automobilu

Na běžné nabíječce se do plna baterie naplní za hodinu a 45 minut, pokud jsou ideální podmínky pro nabíjení. Při domácím nabíjení bez wallboxu, tedy s připojením do 230V zásuvky čekejte 100 % za asi 8 hodin. Vyplatí se nabíjet přes noc, kdy bývá také levnější tarif elektřiny. Ačkoli při těch současných cenách...

Ráno vyrazíte do práce, která je ideálně vzdálena do 50 km, tam zapojíte auto, odpoledne si ho vyzvedne a vyrazíte domů. Tímto způsobem můžete výrazně ušetřit. Na delší trase se ale nabitá elektřina ztratí rychleji a provoz se přepne na benzínový agregát. Přitom do palivové nádrže se bohužel vejde jen 43 litrů, a tak budete muset na delší trase častěji tankovat – obzvlášť pokud si to pofrčíte přes dálnice. V dnešní době drahých paliv si asi přeci jen ten čas pro nabíjení najde, že?

DS 7 Crossback E-Tense Louvre edition - celkový vzhled vozu

Parametry testovaného vozu DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Louvre edition

Parametry testovaného vozu DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Louvre edition
Motorhybridní systém (přeplňovaný čtyřválec a dva elektromotory)
Pohonvšechna 4 kola
Výkon147 kW/300 koní při 6000 ot./min
Zavazadlový prostor555 litrů / 1752 litrů
Rozměry vozu (v. x š. x d.)1 625 x 1 906 x 4 753 mm
Převodovka8stupňová automatická
Baterie13,2 kWh
Palivová nádrž43 litrů
Zrychlení z 0-100 km/h5,9 s
Cena testovacího auta, včetně výbavy1 931 500 Kč

Poslední slova

Francouzské SUV dekadentního vystupování a vzhledu představuje jeden z těch vozů, za kterým se otočíte, ale možná si ho nekoupíte. Možná je pro vás příliš extravagantní, neznámé a příliš nezapadá do nalinkovaných standardů dnešních automobilů. O to více je ale ojedinělé a jeho vlastnictví je určeno stejně tak výjimečným lidem jako je stroj sám.

Samozřejmě s verzí E-Tense bude nutné se naučit hospodařit s elektřinou, tak aby náklady na provoz byly adekvátní. Ale ani to nemusí být nepřekonatelný problém, stačí mít prostě kde nabíjet. A jako bonus automobilka garantuje servisní smlouvu na 5 let nebo 100 tisíc kilometrů. To znamená, že po tuto dobu hradí veškerý servis na voze - pravidelné prohlídky, opravy, přezouvání a další. A to už je benefit, který nenabídne nikdo jiný.

Cena je pravda vysoká, ale bavíme se o voze prémiové třídy. V interiéru jsou použity kvalitní materiály, stejně jako jízdní vlastnosti vozu jsou na skvělé úrovni. Někdy si holt za ty dobré věci, musíme připlatit, a proto si neodpustím ukončit tento test legendární větou od ještě legendárnější ženy, kterou byla Coco Chanel: "Pokud chcete být nenahraditelní, musíte být odlišní."

Zdroj info: Autorský text, DS Automobiles.
Zdroj médií: Michaela Rubešová, Ivo Wartalský.

+

  • Prémiový interiér
  • Vzhled vozu - detaily Louvre
  • Výbava
  • Vyspělé asistenční systémy
  • Servisní smlouva Free Drive na 5 let

  • Nízký kilometrový dojezd na elektřinu
  • Spotřeba
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články