Test DS 7 Crossback E-Tense 4x4 - zrodila se hvězda

26. 3. 2021 12 min. čtení diskuze (0) Testy DS Automobiles

Francouzská avantgarda tentokrát ve větším a luxusnějším provedení mě celý týden doslova rozmazlovala nejen svou výbavou, ale také komfortní a pohodlnou jízdou. Sem tam napojit na elektřinu, abychom jezdili za pár korun a vida, prémiové auto je na světě. V redakčním testu si představíme plug-in hybrid DS 7 Crossback.

Test vozu DS7

Kdo hledá prémiové auto, ale rád by se vyhnul těm německým, pak by měl zpozornět. Máme tu totiž možného adepta. Týden jsme spolu museli strávit v hlavním městě, ale o to více bylo vidět, jak moc si lidé auto prohlíželi, uznale kývali hlavou a chodili se ptát, co že to vlastně je za značku.

Nezřídka kdy jsem se setkala s názory, že jim vůz připomíná modely japonské značky, která se od té své mateřské také trhla a jde si rovněž svou vlastní cestou jako DS. V minulosti jsem měla možnosti vyzkoušet menší model z francouzské rodiny a považovala jsem ji za vstupenku do vyšší společnosti, ale tento větší bratříček je výjimečným vozem pro stejně výjimečné lidi.

DS 7 Crossback v testu Portálu řidiče

Ojedinělé prvky na karoserii

Už na první pohled je patrné, že se nejedná o ledajaký kousek kovového stroje, které nám běžně jezdí po silnicích. Stačí zmáčknout tlačítko pro odemknutí na klíčích a začne show. Čočky předních světlometů se začnou točit jako výstavní diamanty, než-li se usadí na svém místě. Wau efekt na počkání - nepamatuji si totiž žádné jiné auto, které by tohle umělo. Sama přední maska je robustní a prolínají ji chromové lišty, které tvarují její výraz, ve stejném duchu se táhne celá karoserie. Se zatajeným dechem očekávám, co zadní část a když uvidím světla, je to konečná. Ta jsou graficky - na mě to působí jako 3D efekt - znázorněna do kosočtverců jejichž mezery jsou prosvíceny červeným světlem. Velmi nadpozemské. Za tohle jednička s hvězdičkou a ještě dvakrát podtržená, protože tu nechybí ani dva skutečné výfuky - tedy žádné náhražky.

Když se dívám na auto jako celek, připomíná mi vesmírnou loď. Ta se na naši planetu dostala zcela náhodou, spíše zabloudila, protože svým vzhledem se zcela vymyká tomu, co umí konkurence. Ostatně protože těchto vozů zas tolik nejezdí, asi bych s tím vesmírným korábem nebyla zas tak daleko od pravdy. Někdy opravdu i jen detaily dokážou podtrhnout celý dojem. A bílá perleť je už jen poslední třešničkou na dortu.

DS 7 Crossback - zadní svítilny testovaného vozu

Jedno mě ale přeci jen zklamalo a budou s tím mít problém všichni vysocí lidé. Pomocí jednoho tlačítka se otevřou páté dveře, jenže ne zcela do výšky, která by vyhovovala všem. Se svými 182 centimetry jsem se po každé musela ohnout, když jsem si z kufru něco brala nebo do něj něco dávala. To bylo poněkud otravné. Nicméně kufr má štědré rozměry, ačkoli se jedná o hybrid, disponuje hodnotou 555 litrů objemu. Jak je to možné? Inu akumulátory jsou totiž uloženy pod podlahou, a tak nezabírají místo pro cestovní kufry nebo nedělní velký nákup.

A malá rada, až budete auto mýt na samoobslužné myčce - dejte si pozor na tlak vody, kterou oplachujete zadní část. Stačil okamžik na to správné místo a už se mi otevíral kufr. Bylo to o chlup, ale nakonec jsem silný proud zvládla ukočírovat.

DS 7 Crossback -exteriér

Přepychový interiér s pár přešlapy

Po usednutí za volant je to další příděl luxusu, ostatně co jiného čekat u auta téměř za dva miliony korun. Je tu tolik zajímavých detailů, že nevím, kterého si dřív všímat. Kvalitním koženým zpracováním počínaje. Sedadla jsou čalouněná kůží Nappa a řetízkově prošívaná, poskytují dobrou oporu pro záda a jsou do všech směrů nastavitelná. Mají v sobě zabudované jak vyhřívaní, tak i odvětrávání a masážní funkci, kterou si lze volit dle preferencí pomocí displeje infotainmentu. I na těch zadních se sedí velmi dobře a místa je nad hlavou i před koleny dostatek. Jen pozor, jedná se opravdu o kůži, a tak je vhodné se o ni starat speciálními přípravky, aby se náhodou nestalo, že po pár letech bude struktura popraskaná a nehezká. 

DS 7 Crossback - interiér testovacího automobilu

Jak už jsme z DS zvyklí, tak ovládání oken se nachází kolem řadícího voliče - řidič, který bude přesedat z jiného vozu si tak bude muset zvykat. V tomto prostoru je také elektronická parkovací brzda a tlačítko pro změnu jízdních režimů. Kdo by zde poblíž hledal startovací tlačítko, pak by hledal asi dlouho. Nachází se totiž úplně někde jinde, a to nad displejem infotainmentu. Jinam by se pro něj totiž místo nenašlo - což je trochu nepraktické a chvilku na hledání jsem si dala samozřejmě taky.

Středová loketní opěrka není polohovatelná. Nicméně po otevření představuje díra pod ní prostor asi jako Hermionina bezedná kabelka, do které se vešla i skříň - tedy jasně, to bylo díky kouzlu, ale ani u Sedmičky bych se nebála do prostoru schovat nějaké poklady, na které úspěšně zapomenete a za půl roku je šťastně objevíte.   

DS 7 Crossback - interiér

Skvěle do rozložení interiéru zapadá i 12palcový displej, který má ale jeden velký prohřešek. A tím je software z PSA, lze tedy očekávat méně hbité odezvy a jsou na něm vidět stopy bříšek prstů. Pomalost je například vidět i v přístrojovém štítu, když si chcete změnit jízdní režim, tak než tam volby naskočí, chvíli to trvá. U prémiového vozu bych čekala něco trošičku rychlejšího, takhle to kazí celkový dojem. Nicméně obrazovka je dotyková, a do jednotlivých složek se dá dostat i pomocí doteku na jednotlivé ikonky pod touto obrazovkou. Hlasitost nemá svou ikonku a její intenzita se volí na kolečku hned vedle vypnutí obrazovky nebo pak na volantu. Problém jsem měla trochu s nastavením optimální teploty v kabině. Aby mi nebyla zima, musela jsem nastavit poměrně vysoké číslo.

Když už jsem zmínila i prostor před řidičem - tedy přístrojový štít je digitální a dá se zvolit hned z několika grafických znázornění, případně si navolit své vlastní. Volant se drží dobře a za ním se nachází celkem vkusná řadící pádla, pokud by snad někdo chtěl řadit i manuálně, ale v tomto případě to asi nebude příliš ani nutné. 

DS 7 Crossback - interiér

Jedno z dalších wau věcí na tomto autě jsou výklopné analogové hodiny z dílny B.R.M. Ty se vždy po nastartování vyklopí a při konci jízdy se zase schovají, aby nebyly snad moc na očích nenechavým zlodějíčkům. Hodiny sedí uprostřed výdechů klimatizace, které jsou klasického ražení na rozdíl od těch, které se nachází na obou rozích. Přesně sednou do prostoru "pyramidy" a navazují tak na kus koženého čalounění. Ani centimetr zde nevyjde na zmar, každý kousek interiéru dělá parádu!

Součástí testovacího vozu je i panoramatické střešní okno, které jde jednoduše zakrýt roletkou, například když venku pálí slunce a nebo chcete mít v interiéru přeci jen větší útulno. To je tu ale i tak, přestože může všudy přítomná kůže a měkčený plast vypadat robustně, není to tak, prostoru je tu dostatek. Potěší ale i polstrování kastlíků ve dveří, jen pozor, kdybyste tam něco vylili, ošetření by bylo poněkud těžší.

DS 7 Crossback - interiér

Že se nejedná o pouhý řadový automobil prozrazuje i bohatá výbava. Mě samotné například překvapila funkce noční detekce chodců - která mimo jiné umí rozpoznat i zvířata. Jakmile taková situace nastane ve štítu se zobrazí místo grafiky černobílé zobrazení z kamery včetně barevného zvýraznění a akusticky vás upozorní. Ideální pomocník například pro cesty lesem a nezbedné srnky. Další neméně zajímavou příplatkovou věcičkou je kamera na přední masce, která skenuje povrch silnice před autem, díky tomu se tlumiče přizpůsobují vlastnostem terénu. Jízda může být plynulá a pohodová, podvozek dokáže žehlit jakékoli nerovnosti tak, aby posádka v kabině byla co nejméně obtěžována.

Pro mě ale občas bylo nastavení příliš "želatinové", v určitých situacích jsem si přišla jako houpající se na vrcholu velkého marshmallow. Na druhou stranu s autem jsem jezdila pouze týden, kdybych vůz měla doma na delší dobu, asi bych si po čase zvykla na tyto nezvyklé projevy. A nebo možná taky ne.

DS 7 Crossback - interiér

Rychle a zběsile, tedy spíše poklidně

Již z názvu testu lze hádat, že se nejedná jen o klasický vůz, ale E-Tense představuje plug-in hybridní soustavu, která dodává autu poměrně hbité reakce, vzhledem k tomu, že na elektřinu je vždycky všechno tak nějak svižnější. Ale co motor? Klasický spalovák v podobě přeplňovaného zážehového čtyřválce o objemu 1.6 litru a výkonu 147 kW, ten doplňují ještě dva elektromotory s výkony 81 a 83 kW. Dohromady soustava nabízí 300 koní a to při 520 Nm. A to není všechno, vůz totiž zároveň disponuje náhonem na všechna čtyři kola, neexistuje tedy žádná situace, ze které by se auto nedostalo. I když asi na písečnou Saharu byste jej nedostali, to by byl přeci jen předem prohraný souboj. Ale na takové ty klasické české cesty a sněhem zapadané kopce zcela ideální.

DS 7 Crossback - záď recenzovaného vozu

Ačkoli automobil na první pohled vypadá mohutně, umí se chovat solidně dynamicky, rychle a svižně. Poznáte to zejména, když si přepnete režim do sportu. Ostatně tohle auto se dostane z nuly na sto za 5,9 sekundy! Jeden rychlý start po rovince a síla zrychlení vás decentně zarazí do sedaček. Zajímavé ale je, že i když s tímto modelem můžete natrhnout zadek kdejakému konkurenčnímu šampionovi, budete i přesto chtít jezdit rozumně. Prakticky si každou jízdu vychutnávat. Ale samozřejmě, když na to přijde a bude se vám chtít zlobit, auto je připraveno.

K tomu všemu se jedná o enormně tichý stroj, a to i při vysokých dálničních rychlostech, kdy se nenadějete a už je na budíku hodnota, se kterou byste raději měli dát rychle nohu z plynu a pozorovat zpětné zrcátko, jestli se za vámi nevynoří modré majáčky.

DS 7 Crossback -exteriér

Význam hybridu v DS 7

Nelze opomenout, že DS 7 rádo baští elektřinu a díky ní bude jezdit téměř zadarmo. Již v minulosti u jiného plug-inu jsem o tom psala a dnes to nebude jiné. Plug-in hybrid je specifický a vždy bude vhodný zejména pro lidi, kteří mají kde napojit kabel do zásuvky. Tím se rapidně sníží měsíční náklady na provoz. I když musím přiznat, že na auto, které váží 1825 kilogramů, je spotřeba bez plného využití elektřiny celkem i přijatelná.

Sama nemám podmínky pro každodenní nabíjení, a tak jsem kabel vytahovala spíše vzácně. Přesto se mi podařilo držet spotřebu bez elektřiny mezi 7 a 8 litry na sto kilometrů. S použitím elektřiny se tato hodnota samozřejmě o dost ztenčí. Budete-li nabíjet ze stanic, pak čekej, že se 100 % objeví za zhruba hodinu a 45 minut. Jakmile napojíte auto doma do klasické 230V, pak se auto nabije asi za 8 hodin. Jasně není to bůhví jak zázračné číslo, ale lepší než drátem do oka.

DS 7 Crossback v redakčním testu

A jak už bylo řečeno, napájecí akumulátory jsou uloženy pod podlahou a mají kapacitu 13,2 kWh. Podle údajů automobilky vydrží dojet 58 kilometrů, v praxi je ale realita trochu jiná. Záleží totiž na mnoha ohledech, jako je například topení, rychlost nebo i rekuperace. Při pokusu mi z plného nabití baterie vydržela na asi 42 kilometrů čisté jízdy. Tedy, pokud bydlíte na okraji a pohybujete se převážně jen po městě, než jede domů, pak je auto zcela optimální. Bezesporu výhodou je také to, že až se z ničeho nic rozhodnete vyrazit třeba do rakouských Alp a po cestě dojde elektřina, nemusíte panikařit, motor se neslyšitelně přepne na hybridní a pokud to situace vyžaduje čistě spalovací program a fičíte. Navíc elektřina nikdy nedojde úplně na nula procent, protože auto si jako hybrid ukládá zásoby z jízdy například pro rozjezdy. Značka ideál. 

DS 7 Crossback - interiér

Parametry testovaného vozu DS 7 Crossback E-Tense 4x4

Motorhybridní systém (přeplňovaný čtyřválec a dva elektromotory)
Pohonvšechna 4 kola
Výkon147 kW/300 koní při 6000 ot./min
Zavazadlový prostor555 litrů / 1752 litrů
Rozměry vozu (v. x š. x d.)1 625 x 1 906 x 4 753 mm
Převodovka8stupňová automatická
Baterie13,2 kWh
Palivová nádrž43 litrů
Zrychlení z 0-100 km/h5,9 s
Cena testovacího auta, včetně výbavy1 834 500 Kč

Závěr k testu DS 7 Crossback E-Tense

Sedmičková DS představuje vše, o čem jste dosud snívali. Po otevření dveřích vás v kabině čeká zcela jiný přepychový svět. Design je unikátní a se spousty rafinovanými detaily se stává auto nezaměnitelným mezi ostatními. Komfort je samozřejmostí stejně jako jízda, kterou můžete v mžiku proměnit v závod s časem. A jestliže jste hrdý majitel zásuvky, pak není co řešit. V opačném případě je lepší sáhnout po jiné verzi, protože se vám auto jinak nevyplatí.

I když cena je poněkud vysoká, ale to jsou ostatně i ceny jiných prémiových vozů. V případě DS si nebudete nikdy připadat jako ti ostatní. A jak by řekla Coco Chanel: "Nejlepší věci na světě jsou zadarmo. Ty druhé nejlepší jsou velmi drahé."

Automobilka zároveň nákupem garantuje servisní smlouvu FreeDrive na 5 let nebo 100 tisíc kilometrů, která v sobě zahrnuje veškerý servis na voze. To znamená pravidelné servisní prohlídky, opravy a záruční díly. Vy si platíte jen palivo, elektřinu a vodu do ostřikovačů. Benefit, který nikdo jiný nenabídne.

Zdroj médií: redakce, úvodní foto: Milan Veselý

+

  • Vzhled vozu
  • Luxusní zpracování interiéru
  • Detaily v interiéru - např. hodiny
  • Výbava
  • Kufr
  • Dojezd na elektřinu

  • Mnoho příplatků ve výbavě
  • Rychlost infotainmentu
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?