Co je plug in hybrid a jeho princip fungování

13. 12. 2020 3 min. čtení Technologie

V moderních vozech už vídáme elektromotory zcela běžně. Samostatnou kategorií je plug-in hybrid, který je pro hodně řidičů zajímavou volbou z hlediska spotřeby.

Co je plug in hybrid a jeho princip fungování

Jako u všech hybridů, i tady je samozřejmě přítomen jak spalovací motor, tak ten elektrický, který živí akumulátor. Ten je ukrytý nejčastěji v kufru pod podlahou, co nejníž, aby neměl negativní vliv na těžiště auta. Baterie je navíc větší než u klasického mild-hybridu a její kapacita dostačuje k tomu, aby celý vůz mohl jet čistě na elektřinu. Typicky je tato hodnota čistě elektrického dojezdu někde mezi 30 a 70 kilometry.

Zvol si, na co pojedeš

Zpravidla si také může řidič zvolit, jestli pojede jen na elektřinu či upřednostní spalovací motor. Často lze zvolit možnost dobití baterie spalovákem (za cenu vyšší spotřeby paliva), případně je možné vše nechat na řídící jednotce vozu, která si bude oba pohony kombinovat tak, jak se jí to hodí s ohledem na co nejnižší spotřebu, případně potřebu výkonu.

S elektřinou za levno

Plug-in hybrid je také možné dobíjet ze zásuvky pomocí speciální nabíječky, kterou k vozu dodá automobilka. To je zpravidla i nejlevnější možnost a v závislosti na ceně elektřiny je tak možné se dostat s náklady klidně i pod 1 korunu na ujetý kilometr. Samozřejmě při vypnutém spalováku. Nabíjení je možné i rekuperací při brzdění. Nezdá se to, ale třeba tímto způsobem se doplní klidně i několik kilometrů jízdy navíc.

Co je plug in hybrid a jeho princip fungování

A právě v tom je kouzlo hybridů do zásuvky. Doma si auto nabijete levným nočním proudem, což trvá zhruba dvě až tři hodiny. Na kratší cesty na nákup, do práce a takové to "poskakování" po městě nemusíte spalovací motor ani zapínat. Naopak, můžete si užívat ticha na palubě, nevypouštíte žádné emise a elektromotor umí i solidně zabrat, když je to potřeba. Existují majitelé plug-in hybridů, kteří své auto používají denně, ale tankují třeba jen zhruba jednou za rok.

V případě delší cesty máte na výběr. Buď necháte vůz, ať si sám oba druhy pohonu kombinuje dle potřeby, což většinou vyústí ve vybití baterie, která se pak po troškách dobíjí rekuperací, aby elektromotor mohl pomáhat alespoň s rozjezdy. Druhou možností je vnutit autu pohon spalovákem a nechat si elektromotor do města (pakliže na trase nějaké je). Tak jako tak, pokud nepojedete opravdu daleko, třeba 500 kilometrů, tak je plug-in hybrid z hlediska spotřeby výhodnější.

Má to i stinné stránky

Toto s sebou nese i negativa. Tím prvním a zásadním je cena. Složitý systém pohonu, baterie, elektromotor, rekuperace... To prostě něco stojí. Pak je tu akumulátor, který zabírá místo v kufru, čímž se jeho objem často o dost zmenší. V neposlední řadě se často tak úplně nedaří zamaskovat fakt, že se při návrhu podvozkové platformy s těžkou baterkou nepočítalo. Její zabudování v zadní části auta tak často negativně ovlivní jízdní vlastnosti v mezních situacích. Vyšší hmotnost také zvedá celkovou spotřebu při vybité baterii. Na dovolenou k moři pojedete zřejmě s o něco větší spotřebou, ale nijak dramatické to nebude, většinou to je zhruba mezi půl litrem a litrem paliva navíc.

Zdroj médií: Redakce
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?