PRÁCE 🧰

Technologie V2H a V2G

26. 7. 2022 4 min. čtení diskuze (0) Technologie

Plug-in hybrid už dávno není jen pohon, který pomáhá ušetřit peníze při jízdě ve městě. Díky technologickým pokrokům lze ovlivnit využití tohoto pohonu v budoucnosti a především v domácnosti. Jak to funguje a co vše tato auta mohou nabídnout?

Technologie V2H

Články na téma plug-in hybridy:

  1. Plug-in hybridy: Vyplatí se? Pro koho mají smysl? A jaké jsou jejich hlavní přednosti?
  2. Plug-in hybrid - ideální kompromis?
  3. Tipy na nejlepší plug-in hybrid (PHEV)
  4. Hybrid vs plug-in hybrid
  5. Technologie V2H - právě čtete
  6. Co je to plugin hybrid
  7. Plug-in hybrid – neprávem velmi podceňovaná koncepce - již brzy

Automobilka Mitsubishi na to šla chytře - chtěla prostě nabídnout takový vůz, který dává svému majiteli hodnotu nejen když jezdí, ale také když stojí. V běžném životě jde o to, že si koupíte auto s alternativním pohonem, protože chcete ušetřit náklady, jenže když stojí, už vám nic nepřináší. Je nutné ho mít někde zaparkované, starat se o něj a svým způsobem z vás nadále sosá peníze za údržbu.

A tak si v Mitsubishi řekli, že by bylo fajn to změnit a auta využít i k jiným účelům - k těm celkem praktickým. Ostatně už v roce 2019 přišla myšlenka sdílené elektřiny v modelu Outlander, který se tak v této oblasti stal průkopníkem. Bylo tedy možné sdílet energii ven z auta pomocí klasické zásuvky. Tu najdete i v novém modelu Eclipse Cross (v jeho vyšší výbavě). A o co se tedy jedná? Laicky řečeno o technologie vehicle-to-x (V2X) ... tedy load, home nebo grid.

Připojení vozu k měniči

Základem všeho je V2L

Je to základní označení pro využití energie pro zátěž - a to jakoukoli, která odpovídá výkonové kapacitě 1500 W. Aby to mohlo fungovat, musí se na palubě vozu nacházet měnič, který umožňuje, aby energie vyšla ven - ze zásuvky. Pak už stačí připojit třeba sekačku a posekat louku, na které logicky není, kromě vozu, žádný jiný zdroj energie. V jiném případě můžete vyjet na pěkné místo a napojit si do zásuvky počítač a celý den v klidu pracovat. Tedy, dokud nedojde šťáva.

A co tedy V2H?

Výše popsané ale není moc uchopitelné na dobíjení domácího prostředí, proto je to ještě složitější. Aby se například Eclipse Cross mohl stát powerbankou pro dům nebo obytný vůz, musí zde existovat wallbox nebo měnič proudu, který následně usměrní do domu tu správnou energii. Například wallbox musí být obousměrný, aby dokázal splňovat účel pro domácí využití. Stejně tak se musí zajistit, aby byl připojen pouze na domácí okruh nebo jen na důležité a nezbytné okruhy, které například pohání lednici, mrazák a jiné spotřebiče, které je nutné udržet při životě v případě výpadku sítě. 

Jakmile dojde k výpadku elektrické sítě, je nutné celý dům odpojit od veřejné sítě a přepojit ho tak na zdroj "náhradní" elektřiny. V tomto případě právě auto. Pokud by se dům neodpojil od veřejné sítě, mohlo by dojít k tomu, že jakmile by vše naskočilo, na vaši "powerbanku" by se připojil třeba soused a zadarmo tak využil vašich služeb elektrárny. Samozřejmě tento proces je hodně jednoduše shrnutý.

Napájení z vozidla není neomezené. Neomezený přísun lze získat pouze v případě, že budete mít v garáži dostatečné zásobu paliva, které se bude postupně doplňovat do auta. Jakmile totiž dojde elektřina v baterii, bude nutné ji dobít a to díky plug-in hybridní technologii jde celkem snadno. Stačí prostě nastartovat a nechat dělat motor, co umí.

Připojení vozu k domu přes měnič

Zajímavost: Věděli jste, že se Mitsubishi zabývá vývojem a výzkumem elektromobility už od roku 1966? Za tu dobu tedy nasbírali cenné zkušenosti, které mohou nyní používat v praxi.

Na evropském trhu existuje řada dodavatelů, kteří nabízejí domácí měniče a cena produktu je zhruba v řádu deseti tisíc korun. Tedy domácí měnič je dražší než standardní wallbox, který ale slouží primárně jako zpracovatel energie, neslouží tedy jako měnič proudu (ze stejnoměrného na střídavý) k dalšímu použití. Nejdražším prvkem na měniči jsou především ony parametry, které musí splňovat, aby se dal zapojit do sítě.

Existuje ještě jeden způsob - V2G

Tady je to spíše otázka budoucnosti a úpravy legislativy. V budoucnu by energie, kterou poskytuje baterie vozu, šla předat do veřejné sítě. Jednalo by se tedy o obousměrnou dodávku. Avšak v tomto případě by musel už wallbox disponovat správným přifázováním a rovněž splňovat parametry dané sítě. Kdyby se totiž do sítě pustila elektřina jiným způsobem, mohl by velmi snadno vzniknout zkrat.

Veřejná síť se tedy musí nejprve připravit na to, že v blízké budoucnosti budou existovat "pojízdné" zásobníky energie, které své zásoby budou moci poskytnout do sítě a energie bude moci být dále využívána někým jiným. Pravda, baterie ve vozech jsou sice malé, pokud se ale připojí takových aut k síti víc, už to stojí za zváženou a jedná se o poměrně velký přísun, který by ale musel být určitým způsobem korigován. Samozřejmě, aby vše mohlo fungovat, muselo by se po našich silnicích prohánět daleko více elektrických vozů a především musela by na to být vybudovaná i distribuční a dobíjecí infrastruktura.

Problémem by ale mohla být právě baterie auta, která má určitou životnost a především omezené nabíjecí cykly. Neustále dobíjení a čerpání energie do sítě by ji mohlo brzy poškodit. Otázka nastává, jak by se k případným reklamacím a záruce stavěly automobilky? Bylo by tedy nutné nadefinovat, co spadá do pojmu běžné opotřebení a co už ne.

Zajímavost: Věděli jste, že Mitsubishi přišlo v roce 2008 s prvním sériově vyráběným elektromobilem na světě? Jmenoval se i-MiEV.

Zdroj info: Mitshubishi.
Zdroj médií: Depositphotos, Mitsubishi.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články