Jaká je životnost baterií elektromobilů a kolik let vydrží?

12. 5. 2021 5 min. čtení diskuze (13) Elektromobilita

Jedním z faktorů, kvůli kterým zatím elektrické vozy nejsou příliš kladně přijímány, je životnost akumulátoru. Výdrž totiž postupně klesá a baterie ztrácí svoji kapacitu. V určitém bodě je třeba ho vyměnit za nový. Kolik let tedy vydrží baterie v elektromobilu? Dozvíte se v našem článku.

Životnost baterií v elektromobilu

Může se to zdát jako obrovský problém. Hospodští odborníci věští těmto bateriím pár let životnosti a lidé tomu bohužel často věří. Skutečnost je malinko odlišná. Akumulátory moderních elektromobilů jsou dost sofistikovaná zařízení a často používané přirovnání k těm malým akumulátorkům napájejícím naše telefony tak trochu kulhá. Telefon je totiž v provozu prakticky neustále a dobíjíme ho denně. V praxi tak tahle malá baterie vydrží zhruba dva roky, než její výdrž klesne natolik, že to začne vadit.

U elektrického auta to tak úplně není. Tedy většinou. Jistě, pokud slouží elektromobil k podnikání nebo dokonce jako taxi, na kterém se řidiči střídají, tak je to věc jiná. Ale u většiny se nebude lišit od vozů se spalováky, které 90 % (většinou více) času stojí. A elektromobil, který stojí, má odběr malý, doslova zanedbatelný.

Dobíjení elektromobilu

Online inzeráty elektroaut a hybridních vozů

Dobíjíte vůz denně?

Další odlišností od baterií smartphonů je dobíjení. Jak už jsme naznačili v prvním odstavci, tak telefon dobíjíme většinou na denní bázi a plný dobíjecí cyklus (0-100 %) zvládneme v drtivé většině případů za 24-48 hodin. Abyste elektromobil dobíjeli na "plný cyklus" denně, znamenalo by to využít každý den i jeho plný potenciál dojezdu, který je i v případě malého Citigo zhruba 230 kilometrů, u těch větších elektroaut klidně 250-500 kilometrů. To zvládne málokdo.

Zásadní rozdíly

Posledním zásadním rozdílem oproti běžným akumulátorům je fakt, že elektromobily si ten svůj dost chrání. Je tam určitá rezerva (část článků se nepoužívá), která slouží k tomu, aby v případě potřeby (nadměrné opotřebení) nahradily ty články, které jsou na tom nejhůř a "umřou" první. Vůz také nenechá nikdy baterii vybít úplně do nuly. I když už se auto zastaví a na displeji bude svítit nula procent nabití, tak je ještě v článcích nějaké napětí. Pokud by nebylo, bylo by to špatné, protože tím se baterie hodně ničí a opotřebovává. Ochranou je i chlazení, protože akumulátory nesnášejí teplo při velkém odběru a nabíjení. Proto mají ty výkonnější elektromobily kapalinové chlazení baterií, které odvádí tepelnou energii ze systému pryč.

Baterie vydrží 8 i více let

V praxi u elektromobilů není problém jezdit s jednou baterií klidně osm nebo deset let i víc. Jistě, kapacita o něco klesne (a s ní i dojezd), ale ne tak zásadně, aby vůz nešel používat. Ovlivnit to může i uživatel. Pokud to není nutné, lze nabíjet třeba jen do 90 %, což životnosti také pomůže. Dále je dobré elektromobil nevystavovat dlouhodobě teplu (neparkovat na rozpáleném parkovišti týden v kuse) a zimě (parkovat za mrazů ideálně v garáži nebo alespoň nenechat vůz stát úplně vybitý třeba týden v -30 °C).

Pakliže už na výměnu baterie dojde, čekejte částku od zhruba 70 000 (repasovaný akumulátor Nissanu Leaf) po klidně zhruba milion korun (Audi e-tron). Většina výrobců ale poskytuje záruku, že po určité době nebo nájezdu neklesne kapacita pod nějakou úroveň. Třeba v případě BMW i3 je to 160 000 kilometrů nebo 8 let. Podle průzkumů je ztráta kapacity v průměru zhruba 2-2,5 % ročně.

Zdroj médií: Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Miloš Komínek, 16. 5. 2021 8:20
Hlavně,že nedávno byl článek,jak se jeden zoufalec marně snažil sehnat novou baterii do nissanu Leaf,ale nějak se mu to nikde nepodařilo,zřejmě tedy ani repas,údajně má zastaralý model po cca 7 letech.
Jakub Mokříš, 16. 5. 2021 9:25
Dobrý den, neměl byste odkaz na Vámi zmiňovaný článek? Rád bych ho zařadil mezi mé zdroje informací a klidně o tom rád napíšu.
Zdeněk Paldus, 14. 5. 2021 10:43
Dobrá masírka, dobře placeného agitátora elektroautomobilu. I kdyby akumulátor vozu vydržel 12 let je to životnost nízká vzhledem na cenu nového akumulátoru. A repasovaný akumulátor je jen cesta jak vyhnat peníze ze šrajtofle.
Jakub Mokříš, 16. 5. 2021 9:24
Děkuji za reakci. Nejedená se o masírku, bohužel za články o elektromobilitě nic nedostávám. Navíc elektroauta nikomu nenutím, volbu nechávám zcela na vás.
Zdenek Suchanek, 14. 5. 2021 7:37
Jen pouhá teorie.Vždy jsou hodnoty výrobců značně nahodnocené a jde jen o úspěšný prodej.Prodejce autobaterii říká 3 roky.Při dobré údržbě vydrží i 5 let i více.
Lukáš Lukyn Soldát, 13. 5. 2021 20:22
Dnes na Nově v televizních novinách:
Zájem o elektromobily roste,provozní náklady jsou poloviční než u fosilu. To je zase blbost ... přejít na elektro nás všechny bude stát hooodne peněz a budeme si hodně dlouho drbat hlavu,že jsme to toho kdy šli.
Jakub Mokříš, 16. 5. 2021 9:26
Díky za reakci! V čem spatřujete ty obří náklady?
Jiří Beckel, 13. 5. 2021 19:17
Nedávno jsem četl článek,že po třech letech je baterie na 75%.Tak kde je pravda.Elektroauta jsou neštěstí dnešní doby a Evropa si pod sebou řeže větev.Ve výrobě automobilů byla špička.A teď to asi chce přenechat někomi jinému

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?