Články od autora Jakub Mokříš
Kulový čep řízení – jak poznat, že je špatný?
Čep řízení je důležitá součástka zavěšení a podvozku vozidla. Jeho výměna není složitá a komplikované není ani zjistit, jestli j…
Automatická převodovka – co s ní nedělat?
Spoustu automatických převodovek si řidiči zničí vlastní vinou. Přeci jenom je automat malinko citlivější než manuál, takže vyža…
Lopatky turbínového kola v turbodmychadle se nenatáčejí
Moderní motory jsou dost složité stroje, proto není divu, že spousta lidí vlastně moc netuší, jak tam co funguje. Možná i proto …
Turbo vs. kompresor
Přeplňování spalovacího motoru je cestou, jak zvýšit jeho efektivitu a výkon. V zásadě přeplňujeme dvěma způsoby – turbem, nebo …
Častý omyl – natáčení lopatek turba
Existuje jeden poměrně zažitý omyl ohledně turbodmychadel. Spousta řidičů si myslí, že se natáčejí lopatky turbínového nebo sací…
Jak poznat stočený tachometr?
Krom prověření ojetiny v databázích podle VIN je samozřejmě důležitá i prohlídka přímo na místě. Na co se zaměřit a jak poznat, …
Předehřev baterie – jedna z nejdůležitějších funkcí elektromobilů
Nástup elektrických aut s sebou nese i nové funkce, které vyžaduje způsob, jakým auta používáme. Respektive vyžadují je řidiči, …
Píská turbo – co to způsobuje?
Auta s přeplňováním mají o jednu komponentu víc, která se může porouchat na mnoho způsobů. Problém turbodmychadla může značit i …
Elektronická ruční brzda – princip, výhody, nevýhody
Většina aut už dnes má elektronickou ruční brzdu, která řeší jeden z úkonů za řidiče. Má to řadu pozitiv, ale samozřejmě i nevýh…
Motory 1.6 HDi – problémový, po úpravách držák
1.6 HDi je takový zvláštní motor. Je velmi spolehlivý, ale zásadně mu to kazí dvě nešťastná konstrukční řešení. Kdo si s nimi po…
Škoda Epiq: Představení levného elektromobilu
Evropské automobilky potřebují nabízet levné elektromobily, které mohou konkurovat čínské konkurenci. Jedním z nich bude i Škoda…
Co jsou rozvody u auta a jaké jsou druhy?
Rozvody u auta neboli rozvodový mechanismus řídí přívod vzduchu a odvod plynů vzniklých spalováním palivové směsi, což se dá rea…
Podtáčení motoru a jeho efekty
Moderní auta se snaží řidičům co nejvíce se vším možným asistovat, ačkoliv někdy je to snaha spíš kontraproduktivní. Jedním ze z…
DSG převodovky jsou s námi už přes 20 let
DSG skříně jsou s námi už nějakou dobu. Za 20 let se dostaly do velkého množství aut, jsou dobře známé jejich výhody i slabiny.
Jak vypnout nouzový režim auta?
Stalo se to možná už většině řidičů – rozsvítila se kontrolka motoru, auto ztratilo výkon a nechtělo se rozjet ani na 90 kilomet…
Jak vyčistit řetěz na motorce a čím ho mazat
Řetěz motocyklu bez maziva funguje špatně a velmi rychle se opotřebuje. To samé platí pro situaci, kdy je špinavý. Jak ho správn…
Zaslepení EGR ventilu – pomůže to?
Ventil EGR je skvělá věc z hlediska emisního. Bohužel jeho fungování s sebou nese i určitá rizika. Někteří řidiči se tedy uchylu…
Jak funguje pohon u 4x4 u vozů Škoda?
Dřív to býval Haldex, dnes je to BorgWarner, kdo zajišťuje, že vozy Škoda mají trakci i za ztížených podmínek. Jak funguje posle…
Jak poznat špatné žhavicí svíčky?
Diesely potřebují žhavicí svíčky, aby nastartovaly za každých podmínek. Jenže když jsou žhavičky špatné, projevuje se to podobně…
Výměna oleje v automatické převodovce svépomocí
Jako motor, tak i převodovka potřebuje čas od času výměnu oleje. Manuální skříně ani tak ne, ale automatu to jedině prospěje a p…
Jak se pozná špatné turbo?
Turbodmychadlo při správném zacházení a péči vydrží zhruba to, co zbytek auta. Tedy klidně čtvrt milionu kilometrů, ale i více. …
Zkorodované brzdové kotouče – jak tomu zabránit?
Koroze je stále jednou z největších hrozeb pro ojetiny, ale i pro relativně nová auta. Jsou však komponenty, které reznou velmi …
Prasklý klínový řemen
Klínový řemen je jednou z nejdůležitějších součástí motoru. Komponenta za pár korun může ale někdy překazit cestu. Bez klínového…
Jak se projevuje špatná škrtící klapka
Škrtící klapka není obvykle první podezřelý při řešení závady. Problémy se ní však mají své specifické příznaky. Jaké to jsou?
Palivový filtr a jeho výměna – jak často ji provádět?
Palivový filtr je často opomíjený, bohužel. Spousta řidičů ho mění až ve chvíli, kdy se začne projevovat jeho nedostatečná propu…
Přibývá olej v motoru – dá se s tím něco dělat?
Motorový olej musí motor především dobře mazat, to je bez diskuse. Jenže co když zjistíme, že oleje postupně přibývá? Je to vůbe…
Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě
Dojde-li k dopravní nehodě, ke které není přivolána policie, musíte si administrativu obstarat sami. Součástí je i vyplnění Evro…
Kdy měnit brzdové kotouče?
Brzdové kotouče jsou jednou z nejdůležitějších součástí podvozku a řízení. Proto je fajn je nenechat opotřebit natolik, že budou…
Černý kouř z výfuku
Existují závady, které se dají docela dobře diagnostikovat podle toho, co vychází z výfuku. Respektive barva kouře se dá s úspěc…
Jak vyčistiti škrtící klapku svépomocí?
Vyčištění škrtící klapky je jedna z věcí, které zvládne snad každý motorista. Není nutné to dělat často, ale jednou za čas to ne…