Technologie
Chcete se vyznat v technologiích, které najdete v motorových vozidlech? Díky našim článkům lépe pochopíte, jak co v autech funguje nebo jaké vychytávky si pro nás motoristy připravily automobilky. Pravidelně zde publikujeme nové informace a vy tak budete neustále v obraze.
Tlumiče DCC Pro vs. DCC
Měli jsme možnost srovnat podvozek Škody Superb 3 a Škody Superb 4. Obě auta jsme měli v kombi variantě. Jak moc velký pokrok je…
Malé vs. velké částice – které škodí víc a proč?
Kolem částic a mikročástic se mimo jiné točí moderní emisní normy. Jak se vlastně účinky těchto škodlivin projevují a má smysl j…
Hydroměnič – vrací se k němu Volkswagen?
Že Volkswagen ve velkém spoléhá na dvouspojkové převodovky, je známý fakt. Minimálně v USA se ale stala jedna nezvyklá věc. U je…
Umělá inteligence v autech
Umělá inteligence se nám cpe do všeho. Nepotrvá dlouho a začneme se s ní setkávat ve velkém i v autech. Nebo už tam je?
Motor 1.0 TSI v ojetinách – je důvod se ho bát?
Jedním z prvních maloobjemových tříválců byl agregát 1.0 TSI. Spousta lidí mu nevěřila, nicméně se začíná hojně objevovat i v ni…
Diferenciál otevřený i samosvorný
Diferenciál máme v každém autě. Jenže u sportovních nebo terénních nám někdy tak trochu překáží jeho funkce, proto k těmto účelů…
Vrtání a zdvih motoru – který parametr je rozhodující?
Říká se, že „objem ničím nenahradíš“. Co ale objem motoru tvoří a která ze složek je pro výkon a fungování motoru důležitější?
Supermateriály, které najdete v závodních motorech: Inconel, Electron a další
Seriál o materiálech v automobilech (dnes nejen těch závodních), by mohl být extrémně dlouhý. Jde totiž o to, že zrovna materiál…
Supermateriály, které najdete v závodních motorech: Hliník
Hliníkové slitiny v kontextu motorů závodních automobilů jsou tím nejlepším příkladem toho, jak spojení tradičních materiálů s m…
Supermateriály, které najdete v závodních motorech: Keramika
Keramika hraje v kontextu motorů závodních automobilů nezastupitelnou roli a nabízí jedinečné vlastnosti, kterým se tradiční kov…
Supermateriály, které najdete v závodních motorech: Titan
Moderní závodní motory se bez nejlepších materiálů světa prostě neobejdou. Požadavky na agregáty jsou tak vysoké, že bez materiá…
Elektronická ruční brzda – princip, výhody, nevýhody
Většina aut už dnes má elektronickou ruční brzdu, která řeší jeden z úkonů za řidiče. Má to řadu pozitiv, ale samozřejmě i nevýh…
DSG převodovky jsou s námi už přes 20 let
DSG skříně jsou s námi už nějakou dobu. Za 20 let se dostaly do velkého množství aut, jsou dobře známé jejich výhody i slabiny.
Jak funguje pohon u 4x4 u vozů Škoda?
Dřív to býval Haldex, dnes je to BorgWarner, kdo zajišťuje, že vozy Škoda mají trakci i za ztížených podmínek. Jak funguje posle…
Hyperloop končí. Proč?
Budoucnost přepravy mezi většími městy měl být Hyperloop. Systém kapslí levitujících v tunelech a pohybujících se velmi vysokou …
Xiaomi představilo svůj první automobil
Gigant ve výrobě spotřební elektroniky přišel s elektromobilem, který má stát o polovinu méně, než elektrická Tesla. Co na nové …
Proč závodní motory tak řvou? Mají vůbec výfuk? (3. díl)
Tak jsme se dostali k tomu asi nejpodstatnějšímu, co dělá nejvíc hluku vůbec. K výfuku. Tedy k tomu, čemu normálně výfuk říkáme.…
Proč závodní motory tak řvou? (2. díl)
Vysvětlit, čím se liší standardní spalovací motory od těch v závodních vozech, je poněkud obtížné. Můžeme vzít závodní speciál, …
Proč závodní motory tak řvou? (1. díl)
Závodní auta jsou krom velmi dynamických schopností proslulá i tím, že jednoduše dělají docela kravál. Abychom pochopili, proč z…
Autonomní řízení auta – kdy se toho dočkáme?
Samořiditelná auta jeden čas vypadala jako sci-fi, kterého se ale za pár let dočkáme. Jenže vývoj jaksi trochu ustrnul a my ta a…
Problémy přímého vstřikování paliva
Přímé vstřikování je v moderních motorech skoro nutností. Pro dnešní potřeby s sebou přináší mnohé výhody, které starší technolo…
Sledování GPS lokátorem a zákon
Sledovat GPS lokátorem auto je dnes už docela snadné a nepříliš drahé. Jenže pak je tu otázka etiky a soukromí. Nikdo asi není r…
Řízení auta – jak převést pohyb volantem na kola
V našem velkém seriálu o technice jsme prošli už ledasjakými kouty vozidel. V posledních dílech jsme zabrousili ke kolům, rejdov…
Stabilizátory a jejich úloha v autech
Součástí podvozků, kterými se poslední dobou zabýváme, jsou i stabilizátory. Je to taková těžko uchopitelná věc, kterou často li…
Nejlepší mezi závodními motory: Cosworth DFV
Není žádný jiný motor, který by stál za tolika vítězstvími ve Formuli 1. Žádný jiný motor nepoháněl tolik závodních aut na různý…
Sledování auta pomocí REXlink OBD2 Data
Dostali jsme v redakci možnost, otestovat komerční GPS lokátor, kterým se sledují vozidla třeba ve firmách. Zajímalo nás, co vše…
Proč chceme u závodních motorů co nejvyšší otáčky?
Začali jsme seriál o závodních motorech. Zatím jen v rámci historie. Teď se podíváme trochu na fyziku, mechaniku, přenos hybnost…
Kam dát GPS lokátor v autě?
Pořídit si do auta GPS lokátor je sice fajn, ale kam s ním? Správné umístění je samozřejmě důležité, pakliže dojde ke krádeži au…
Dotykové ovládání v autech končí. Snad
Téma návratu ke klasické podobě ovladačů už je na obzoru nějaký pátek. Nová Škoda Kodiaq (a před ní Superb) nás utvrdila v tom, …
Závodní motory: výlet do historie
Jak se liší závodní motory od těch sériových? Čím se motor stává závodním? Je to tím, že závodí, nebo musí mít i něco navíc? Záv…