Technologie
Chcete se vyznat v technologiích, které najdete v motorových vozidlech? Díky našim článkům lépe pochopíte, jak co v autech funguje nebo jaké vychytávky si pro nás motoristy připravily automobilky. Pravidelně zde publikujeme nové informace a vy tak budete neustále v obraze.

Problémy přímého vstřikování paliva
Přímé vstřikování je v moderních motorech skoro nutností. Pro dnešní potřeby s sebou přináší mnohé výhody, které starší technolo…

Sledování GPS lokátorem a zákon
Sledovat GPS lokátorem auto je dnes už docela snadné a nepříliš drahé. Jenže pak je tu otázka etiky a soukromí. Nikdo asi není r…

Řízení auta – jak převést pohyb volantem na kola
V našem velkém seriálu o technice jsme prošli už ledasjakými kouty vozidel. V posledních dílech jsme zabrousili ke kolům, rejdov…

Stabilizátory a jejich úloha v autech
Součástí podvozků, kterými se poslední dobou zabýváme, jsou i stabilizátory. Je to taková těžko uchopitelná věc, kterou často li…

Nejlepší mezi závodními motory: Cosworth DFV
Není žádný jiný motor, který by stál za tolika vítězstvími ve Formuli 1. Žádný jiný motor nepoháněl tolik závodních aut na různý…

Sledování auta pomocí REXlink OBD2 Data
Dostali jsme v redakci možnost, otestovat komerční GPS lokátor, kterým se sledují vozidla třeba ve firmách. Zajímalo nás, co vše…

Proč chceme u závodních motorů co nejvyšší otáčky?
Začali jsme seriál o závodních motorech. Zatím jen v rámci historie. Teď se podíváme trochu na fyziku, mechaniku, přenos hybnost…

Kam dát GPS lokátor v autě?
Pořídit si do auta GPS lokátor je sice fajn, ale kam s ním? Správné umístění je samozřejmě důležité, pakliže dojde ke krádeži au…

Dotykové ovládání v autech končí. Snad
Téma návratu ke klasické podobě ovladačů už je na obzoru nějaký pátek. Nová Škoda Kodiaq (a před ní Superb) nás utvrdila v tom, …

Závodní motory: výlet do historie
Jak se liší závodní motory od těch sériových? Čím se motor stává závodním? Je to tím, že závodí, nebo musí mít i něco navíc? Záv…

Vodíkový pohon – kdy bude masivně nasazen?
Vedle elektrického pohonu má budoucnost dopravy zajistit i vodík. Jenže jeho úloha je o dost náročnější a rozporuplnější. A s ek…

Na brzdy jsou potřeba dva okruhy. Jak je ale uspořádat?
Už se nám tady rozmáhá takový nešvar, kdy brzdy i řízení není hydraulické (mechanické), ale po drátě. Ale nebojme se té historie…

Bubnové brzdy: krása jednoduchosti se vrací
Až si jednou koupíte elektromobil, už se nebudete dívat na nádherné rudé třmeny kotoučových brzd. Za koly se budou skrývat bubno…

Základy mechaniky řízení: odklon kola a čepu řízení
Často je vidět na první pohled, že kola nestojí úplně rovně na silnici, ale jsou trochu skloněná od svislé osy. Proč to tak je a…

Základy mechaniky řízení: záklon a závlek rejdového čepu
Tak se nám tady objevily trochu zvláštní situace. Lidé debatují nad tím, jestli je lepší ta či ona náprava a pohon kol, ale nako…

Peugeot představil nový 48V hybridní pohon
Peugeot dohání konkurenci s novým 48V hybridním pohonem. Slibuje pokles spotřeby až o 15 % a možnost jízdy čistě na elektřinu.

Nejlevnější GPS lokátor do auta - vyplatí se?
Vědět kdykoliv o tom, kde se vaše auto nachází, se může hodit nejenom pro případ krádeže. Jsou způsoby, jak dokonce i za necelou…

Subaru – symetricky na všech čtyřech
Subaru a jeho pohon na všechna kola, to je prostě legendární spojení. Zastavte na ulici nějakého kluka, který bude vypadat, že m…

Honda SH-AWD: zázrak elektroniky
Tady na stránkách Portálu řidiče jsme prošli už spoustou zajímavých technologií, včetně pohonu všech kol. Tentokrát se v rámci t…

Volvo EX90 si můžete objednat přednostně, mrkne na vás a má lidar
Nová vlajková loď Volvo EX90 bude nabušená technologiemi a posouvá metu bezpečnosti na novou úroveň. Bude také plně připravená n…

Zájemci o nejbezpečnější Volvo mohou vůz dostat přednostně
Vozy značky Volvo vynikají především v oblasti bezpečnosti. Automobilka ale řeší i to, aby její produkty měly co nejmenší dopad …

Láká vás svezení v nejbezpečnějším Volvu?
Volvo bylo vždy synonymem pro bezpečnost. Novinka v podobě modelu EX90 se nejen v tomto posouvá na zcela novou úroveň.

Quattro v Audi není vždy quattro
Je tu jedna legenda s velkým věhlasem, která ovšem dost klame svým názvem. Audi quattro je označení systému pohonu všech kol, kt…

Nízkotlaké přeplňování aneb měl Saab pravdu?
Příběh turbodmychadla začal už v době Gottlieba Daimlera a Carla Benze. Jenže tehdy na to ještě nebyla ta správná technologická …

Hydroměnič vs. CVT převodovka
Mezi moderní automatické převodovky spadají jak CVT, tak i planetová skříň s hydroměničem jako zástupce klasičtější koncepce. Ob…

Plusy a minusy Wankelova motoru s rotačním pístem
Wankelův motor je legenda. Sice nikdy se nijak výrazně neprosadil, jeho problémy předčily jakoukoli výhodu a dokázal nechat zkra…

GPS lokátor do auta: Na kolik vyjde a který je nejprodávanější
GPS lokátory do auta jsou velmi užitečná a velikostně nenáročná zařízení, která dokážou ochránit auto proti případné krádeži neb…

Převodovka DSG vs CVT
U spousty nových aut se můžeme setkat s DSG skříněmi, týká se to zejména koncernu VW a pak také Hyundai Motor Group, pod který s…

Princip vodíkového článku
Snaha o omezení emisí CO2 má za následek rozvoj elektromobilů a v menší míře i vozů poháněných vodíkem. Což je podle mnoha odbor…

Ventily motoru
Jednou z nejnamáhavějších částí spalovacího motoru jsou ventily. Součástka celkem malá, nenápadná, ale extrémně důležitá. Pojďme…