🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Elektronická parkovací brzda přináší komfort i problémy

16. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Technologie

Většina aut už dnes má elektronickou ruční brzdu, která řeší jeden z úkonů za řidiče. Má to řadu pozitiv, ale samozřejmě i nevýhod.

Elektronická parkovací brzda

Řidič vnímá elektronickou parkovací brzdu jako tlačítko v interiéru vozidla, díky kterému bylo možné odstranit klasickou páku ruční brzdy. Ta, co si budeme povídat, zabírá obvykle na středovém tunelu docela velký prostor, který se dá využít i lépe. Navíc je tu faktor komfortu, který je nepopiratelný, je daleko příjemnější stisknout tlačítko, než se sápat po nějaké páce mezi sedadly. Elektronická ručka se dělá ve dvou základních provedeních.

Elektromotor a táhla

Blíže klasickému provedení, kdy pomocí páky taháme za lanka. V případě elektronické varianty za nás lanka tahá elektromotor, jinak je princip víceméně stejný. Řešení se dá použít jak u brzd kotoučových, tak i v případě brzd bubnových. Je to řešení starší a někdy ne zcela spolehlivé.

Brzdy přímo na kotoučích

Elektronická ruční brzda

Lepší a modernější řešení je, namontovat elektromotor přímo na brzdič. Pomocí zpřevodování se zvýší jeho síla a můžeme přes přítlačný segment působit přímo na brzdovou destičku, která se přitiskne ke kotouči a tím dané kolo zabrzdí. Tento způsob parkovacího zabrzdění auta je používán téměř výhradně na zadních brzdách, logicky je možné aplikovat jej jenom u vozidel, která nemají vzadu bubny, ale kotouče, přičemž vždy je elektronická brzda na obou kolech, nikdy ne jenom na jednom. Kdyby jeden z motorků přestal fungovat, pořád ještě bude funkční druhý a auto se po zabrždění samo nerozjede.

Nevýhody elektronických parkovacích brzd

Problematický je už samotný princip, kdy se nevyužívá mechanického přenosu síly, ale vyvíjí ji elektromotor. Řídí jej nějaká elektronika, přičemž ta je vystavena vlhkosti a teplu, v případě brzdy s táhly pak jenom vlhkosti a v zimě soli. Dělá to problémy, například Toyotě se povedlo u modelu Avensis umístit celou elektroniku a elektromotor tak nešikovně, že do něj po čase zpravidla začalo zatékat. Cena za výměnu mohla přesahovat i 50 tisíc korun, nicméně šikovný mechanici umějí systém vyčistit a opravit i v garážových podmínkách. S brzdiči na kolech obvykle takové problémy nejsou, ačkoliv i ty jsou samozřejmě citlivější než obyčejná ruční brzda s pákou.

Zdroj info: motor1, carandrive, engineering explained, trw.
Zdroj médií: Depositphotos, TRW.

Podobné články