Co se stane při použití ruční brzdy za jízdy

13. 2. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Napadlo vás někdy, co se stane, když zatáhnete ruční brzdu za jízdy? U té mechanické vás čeká řízený smyk - pro ty, kdo jej umí zkrotit. Avšak u elektronické brzdy, to není tak jednoduché. Co se stane, když tak stejně učiníte?

Můžete zatáhnout ruční brzdu při jízdě?

Zatáhnutí mechanické ruční brzdy za jízdy

Klasická "ručka" byla součástí aut od nepaměti, ale postupně ji začala nahrazovat ta elektronická, která jednak zabírá méně místa a jednak je prostě modernější a bezpečnější (zejména s ní nemůžete dělat blbosti na sněhu). Pokud ve svém vozidle stále máte páku, za kterou lze pořádně zatáhnout, můžete být svým způsobem šťastlivci. 

Sněhoví nadšenci si mohou užít hromadu zábavy při řízených smycích třeba na sněhu, kdy si do kýženého projetí zatáčky bokem pomůžou mechanickou ruční brzdou. Ale pozor driftovat by měli pouze jedinci, kteří to opravdu umí. Pokud to chcete zkusit poprvé, tak určitě ne za plného provozu, ale spíše někde na odlehlém parkovišti, kde nemůžete zranit sebe ani nikoho jiného.

V zimě si jen dávejte pozor - na poslední dobou arktické dny - kdy venkovní teplota dosahuje i mínus dvaceti. Pokud v takových hodnotách budete při parkování zatahovat ručku, mohlo by se snadno stát, že vám přimrzne a nepůjde povolit. Raději se tak spoléhejte jen na zařazený první stupeň.

"Mechaničku" můžete využít ještě k jedné skvělé věci, kterou já osobně nepoužívám, ale v autoškole jsem se učila rozjezd do kopce s pomocí ruční brzdy. Pro mě osobně je lepší využít hbitost nohou a kouzlení s pedály, než si pomáhat s ruční brzdou. Nicméně věřím, že existují mistři, který to mají naopak. V tomto případě je tedy dobré brzdu zatahovat, protože vám pomůže se rozjet.

Existuje ještě jeden případ, kdybyste měli brzdu zatáhnout při jízdě, a to když vám selžou brzdy u auta, tzv. brzdový pedál nebude reagovat na pokyny a vy budete muset jakýmkoli způsobem zastavit. Mimo brzdění motorem, tak můžete využít i tuto ručku.

Každopádně čas od času nechte v servisu zkontrolovat lanko, které se po čase může povolit a brzda už by nefungovala tak správně, jak má. V takových případech je nutné lanko dotáhnout. 

Elektronická ruční brzda za jízdy

Oproti mechanice tu máme poněkud modernější systém, který ale není tak zábavný. Přestože někteří na ni nedají dopustit, najdou se tací, kteří by ji nechtěli ani za milion. Při parkování ji u některých vozů musíte zmáčknou sami, jinde se spustí automaticky - což se hodí opět kvůli bezpečnosti, že se auto samovolně nerozjede a někoho nezajede. A jak funguje elektronická ručka? Stejně jako tu mechanická, po aktivování - tedy po zatažení nebo zmáčknutí - se aktivují zadní brzdy.

Měli jste někdy nutkáni ji použít za jízdy a zjistit, co by se stalo?

Možná vás po následujících řádcích přejde chuť. Pokud elektronickou brzdu zmáčknete (nebo za ni zatáhnete, každé auto to má jinak) za jízdy, vyšle to jednoznačný signál, a to že se nacházíte v nebezpečné situaci a je třeba okamžitě nouzově zastavit. Mimo to se spustí i výstražná světla. Proto byste ji měli využívat jen v nejnutnějších situacích, kdy jde třeba o život - což byl příklad při selhání hlavních brzd. Protože po jejím použití za jízdy se doporučuje co nejdříve navštívit servis a zkontrolovat její další funkčnost.

Každopádně pokud se náhodou stane, že o ni při jízdě zavadíte nebo váš potomek bude zkoumat na co to je a bude se jednat opravdu o kratičký moment, pak se nic hrozného nestane. Ve většině případů s sebou auto jen škubne a budete moci pokračovat dál bez větších obtíží. Ale asi byste si na to měli přeci jen dávat pozor.

Zdroj médií: Depositphotos.com
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články