PRÁCE 🧰

Jak funguje elektronická ruční brzda, výhody a nevýhody

9. 2. 2021 2 min. čtení diskuze (0) Technologie

Už nějaký čas je v automobilech k mání vymoženost v podobě elektronické ruční brzdy. Někdo to vnímá jako pokrok, jiný by se raději vrátil ke klasice. Jak ale elektronická ručka funguje?

Jak funguje elektronická parkovací (ruční) brzda

Články na téma ruční brzda:

  1. Jak uvolnit zamrzlou ruční brzdu?
  2. Jak funguje elektronická ruční brzda - právě čtete
  3. Co se stane při použití ruční brzdy za jízdy
  4. Co znamená, když nebrzdí ruční brzda
  5. Elektronická ruční brzda – princip, výhody, nevýhody
  6. Škoda Octavia 2 1.9 TDI: nevracející se ruční brzda - již brzy

Zaparkujete, zmáčknete tlačítko, zezadu se ozve krátké zabzučení a auto je zabrzděné. Docela rozdíl oproti klasické páce ruční brzdy, se kterou to byla občas trochu makačka, že? Veškerou námahu za vás obstará elektronika, navíc při rozjezdu se u spousty aut umí ruční brzda zase poslušně sama deaktivovat.

Elektromotor tahá za lanovody ruční brzdy

Elektronická "ručka" se v zásadě dělá dvěma způsoby. Ten snadnější je často volen jako alternativa ke klasické páce s tlačítkem a tuto páku, respektive její pohyb, je schopen nahradit. Když to zjednodušíme - prostě se namísto ní dá krokový elektromotor, který tahá za lanovody namísto řidičovy ruky.

Elektromotor přitiskne

Druhým způsobem, podotkněme, že dražším, je integrace elektromotorku do brzdičů zadních kol. Motorek přitiskne destičku ke kotouči a díky tomu, že třmen je plovoucí, se přitáhne i destička protilehlá.

Více místa v interiéru

Jednu z výhod už jsme jmenovali - automatická deaktivace, eventuálně i aktivace, kterou zajišťuje palubní počítač. Často opomíjeným pozitivem je ale i absence "klacku" trčícího do interiéru. Namísto něj tak může být třeba přihrádka nebo hluboký úložný prostor ve středovém tunelu. Což je každopádně výhoda, odkládacích prostorů nemůže být nikdy nadbytek.

Nemá to jen výhody

Bohužel to s sebou nese i negativa. Tím prvním a zásadnějším je asi vyšší složitost a tím i nižší spolehlivost systému. Jak je někde elektronika, tak to zkrátka vždy nese riziko poruchy a tím klidně i nepojízdnosti celého vozidla. No a pak je tu eliminace zimní disciplíny oblíbené zejména u mladších řidičů obstarožních, rádoby sportovních vozů prolezlých korozí a laciným tuningem. Pomoci si před zatáčkou k přetočení pomocí ručky je zábava, což ale ta elektronická zdařile eliminuje a obvykle nedovolí požadované zablokování kol za jízdy. A pokud už ano, je třeba delšího stisku tlačítka, což si elektronický mozek auta vyloží jako požadavek na nouzové brzdění všemi koly, samozřejmě s využitím stabilizace a ABS.

Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články