PRÁCE 🧰

Hlídání GPS lokátorem – REXlink v praxi

16. 11. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Technologie Rádce motoristy GPS sledování vozidel Základní info k GPS lokátorům

Dostali jsme v redakci možnost, otestovat komerční GPS lokátor, kterým se sledují vozidla třeba ve firmách. Zajímalo nás, co všechno to umí, jak to funguje a na kolik taková legrácka vyjde.

Sledování auta pomocí REXlink OBD2 Data

GPS test – lokátor do OBD

Na test jsme si vyžádali hned tři různé GPS lokátory od české firmy REX. Ta umí zabezpečit kdeco, ale nás zajímala především auta, případně motocykly. Nejzajímavějším produktem byl pro nás REXlink OBD2 Data, který, jak už název napovídá, je určen pro zapojení do OBD zásuvky, ze které je zároveň napájen. Jenže krom napájení se využívá i možnosti číst z OBD konektoru data z řídící jednotky.

Ne všechna auta OBD napájí neustále

Ještě důležitá vsuvka. OBD konektor je standardně napájen i ve chvíli, kdy auto nejede a je vypnuté. Aby to nebylo tak jednoduché, tak jsou samozřejmě výjimky, jednou z nich je Tesla, která konektor odpojí, když dojde k uzamčení vozidla.

Registrace a zprovoznění

Nicméně začneme od začátku, tedy od uvedení do provozu. V nevelké krabičce mi dorazil GPS lokátor s unikátním QR kódem. Po registraci přes aplikaci REX Online jsem naskenoval kód a tím bylo hotovo. Registrace mi zabrala asi dvě minuty,  spárování lokátoru s mým profilem asi 15 sekund, než jsem pochopil, že v appce musím vyfotit QR kód. Pak už jen stačilo připojit lokátor do OBD zásuvky v autě a začít ho používat. Zajímavostí je pečeť na samotném zařízení, která zaručuje, že s ním nikdo nemanipuloval a nenahrál tam třeba software, který by hlásil polohu nejen tam, kam ji lokátor hlásit má.

Chvilku po připojení jsem skutečně jak v aplikaci, tak i na webu v uživatelském rozhraní, viděl přesnou pozici vozidla. Odesílá se jen velmi sporadicky, pakliže je auto v klidu. Je tomu tak proto, aby nedocházelo zbytečně k vybíjení autobaterie. Jakmile se rozjede, pohybový senzor lokátoru to zjistí a začne odesílat pozici každých 30 sekund. Vše je samozřejmě vidět live na mapě, kam se poloha zakresluje, k čemuž se ještě dostanu.

Sledování polohy funguje skvěle

Jak to celé funguje? Zdánlivě na tom není nic zase tak složitého. GPS čip určuje pozici a prostřednictvím datové SIMkarty ji odesílá na server, ten ji zobrazí uživateli na mapě. Lokátor má malou záložní baterii, to pro případ, že dojde k jeho vypojení. Je tak schopen odeslat ještě naposledy informaci o tom, že k této události došlo, což je důležité třeba při krádeži vozidla. Z OBD samozřejmě čte nejrůznější informace, tři nejdůležitější jsou aktuální rychlost vozidla, množství paliva v nádrži a pak také VIN. Možná si říkáte, k čemu je sakra VIN vozidla? Inu, hodí se to třeba pro ty, kdo prohazují zařízení mezi více auty – jsou pak schopni oddělit jednotlivé jízdy s různými auty. A pak samozřejmě je to ochrana proti nějaké manipulaci, zkrátka lze vždy jednoznačně říct, se kterým autem byla jízda provedena.

Kromě těchto základních dat lze z OBD vyčíst i případné chybové kódy, což je super a může to posloužit jako případná hrubá diagnostika nebo spíše vodítko při řešení problémů. Mimo to ještě musím zmínit, že zařízení čte i údaj o aktuálním celkovém nájezdu auta. Je tedy možné hlídat třeba servisní prohlídky, výměny oleje a podobně.

GPS lokátory do auta

GPS lokátor v praxi

Praktický test u nás vlastně stále probíhá, nicméně hned první jsem kolegovi do auta REXlink OBD2 Data nainstaloval den předtím, než se vypravil do Polska. Následně jsem online „šmíroval“, kdy vyjel, kudy se vydal a jak rychle jede. SIMkarta standardně funguje v zemích EU a ani jednou jsem překvapivě nezaznamenal žádný výpadek. Graficky (v modrém oválu) se zobrazují delší pauzy, takže jsem schopen poznat, že v Kościanu kolega svačil 20 minut. K dispozici je samozřejmě výpis všech zaznamenaných hlášení polohy a data lze dokonce exportovat ve formátu GPX nebo do Excelu. Eventuálně je možné zobrazit polohu na GoogleMaps. Díky datům lze samozřejmě dělat různá kouzla, systém například automaticky vede elektronickou knihu jízd.

Prostředí není z nejnovějších

Co bych vytknul je zastaralost rozhraní, a to především toho webového. Na tom už v REXu pilně pracují a v rámci testování jsem získal přístup do pracovní verze rozhraní nového, které je modernější, čistší a jednodušší na ovládání. Na obrázcích níže je srovnání.

Sledování auta přes mobil

Aplikaci REX jsem používal na iPhonu, kde bych ocenil widget a obecně modernější prostředí. I to je ale v přípravě. Ani jednou se mi nestalo, že by appka spadla nebo nedělala, co dělat má.

GPS lokátor – cena

Teď k tomu, co to celé stojí! REXlink OBD2 Data vyjde na 3216 korun s DPH. K tomu, pakliže si chcete auto střežit sami a mít jeho aktuální polohu kdykoliv přístupnou na webu nebo v aplikaci, připočtěte měsíční poplatek 132 korun, pakliže chcete vést elektronickou knihu jízd, je to 217 korun. Napojení na PCO (Pult Centrální Ochrany), tedy aktivní střežení, vyjde na 303 korun měsíčně a více. Váženého čtenáře raději odkážu na kompletní ceník služeb i s jejich vysvětlením na webu.

Zdroj info: REX SERVICES.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Za odborné informace děkujeme

REX nabízí zákazníkům jednodušší a bezpečnější život. Ať už se jedná o vozidla, nemovitosti, zaměstnance, zabezpečení nebo GPS lokalizaci. Vše jednoduše a spolehlivě v jednom prostředí.

Podobné články