PRÁCE 🧰

Jak často měnit olej? Klidně po pěti tisících kilometrech

17. 4. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Výměna oleje Jak vyměnit olej Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Měnit olej v autě je jako měnit si spodní prádlo. Existuje určitý obecně daný interval, jehož zkrácením nikdy nic nepokazíte. Oddálením výměny můžete sice něco málo ušetřit, ale je otázka, jestli to stojí za to.

Jak často měnit olej v motoru

Články na téma výměna motorového oleje:

  1. Návod: Výměna oleje v motoru
  2. Jak často měnit olej v autě
  3. Výměna oleje v motoru krok po kroku
  4. Výměna oleje – proč dotahovat šroub na předepsaný moment
  5. Jak často měnit olej v motoru - právě čtete
  6. Proč měnit olej vypuštěním a nikoliv odsátím
  7. Co se stane, pokud přestanete měnit motorový olej?
  8. Výměna motorového oleje – auta si o ni umí říct i sama - již brzy

Interval výměny oleje

Když se podíváme napříč trhem s automobily, tak předepsané intervaly výměn se dost liší. Kupříkladu VW se nebojí předepisovat 30 000 kilometrů. Jak ukazují některé nezávislé testy, nemusí to být pro současné long-life oleje nijak zásadní problém, ovšem to spíš za předpokladu, že motor už je zajetý a je provozován na delších trasách. Maziva totiž namáhají především tepelné změny, tedy cyklování teplot. Pokud sednete do auta ráno v Brně a vystoupíte po obědě v Mnichově, lze prodloužený interval akceptovat. Jestliže ale jezdíte především krátké trasy, kdy se olej tak tak ohřeje a už vypínáte motor, jeho degradace bude velmi rychlá. Částečně díky násobně vyšší zátěži tepelnými cykly, a pak také dost pravděpodobně kvůli tomu, že bude dost naředěný palivem (tuto problematiku rozebíráme v samostatném článku). V takovém případě je prodloužený interval dost risk.

Pak tu máme opačný pól spektra, který představuje třeba Honda. Jde na to hodně zajímavě, protože jednak předepisuje v manuálu výměnu maziva co 10 000 kilometrů, v případě ztížených podmínek jednou za 5000 kilometrů. Auto si navíc sleduje počet studených startů a jak často je motor vytáčen k omezovači, z čehož odvozuje rychlost degradace oleje a je tak schopné poslat řidiče prostřednictvím hlášky na displeji do servisu klidně po 8000 kilometrech. Tento extrémně opatrný přístup, který je vlastní zejména japonským automobilkám, se vyplácí. Ostatně v žebříčcích spolehlivosti se japonská auta umisťují obvykle někde na předních příčkách.

Kdy zkrátit interval výměny oleje

Pokud měníte olej co 15 tisíc kilometrů, jste zhruba na nějakém kompromisním intervalu. Jako optimum většinou motoráři uvádějí 10 tisíc kilometrů s tím, že 15 tisíc je rozumné maximum pro jakýkoliv běžný provoz auta, kdy budou aditiva určující vlastnosti oleje už do značné míry vyčerpána. Určitě bychom ale zkrátili interval, klidně na 7,5 tisíc kilometrů, když:

  • Oleje nápadně přibývá – mezi kontrolami se zvedne jeho hladina, což způsobuje ředění palivem. Benzín, ale i nafta do oleje nepatří. Částečně se s tím mazivo umí vyrovnat, nicméně dochází ke snižování jeho mazacích schopností a rychlé degradaci. Když si u benzinového motoru přivoníte k olejové měrce, pravděpodobně ucítíte známý benzinový odér. To je neklamná známka, že skutečně v oleji je. Při provozu se odpaří jenom jeho část, zhruba polovina složek benzínu se odpařuje až při teplotách přes 200 °C.
  • Motor je v záběhu – zde jednoznačně doporučujeme vyměnit olej po prvních 3-5 tisících kilometrech. Důvodem jsou otěry a drobné kovové částečky vznikající obrusem kovových ploch, které se o sebe třou. Pokud je necháte kolovat v motoru, zvyšuje se tím jeho opotřebení, proto je lepší ten úplně první záběh ukončit výměnou maziva a samozřejmě filtru.
  • Jezdíte tak krátké trasy, že se motor neohřeje – opět režim, při kterém je olej namáhán jinak, než na co byl vyroben. Poskakování po městě pro něj znamená zvýšenou zátěž.

Zdroj info: autoexpress, carparts, shell.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články