Jaký má být tlak oleje v motoru

19. 7. 2021 2 min. čtení Tipy a rady

Mazání motoru je vedle jeho chlazení pro agregát to nejdůležitější. Jaký má být ten správný tlak cirkulujícího maziva a jak se vlastně měří tlak mazání?

Samotný olej v motoru má tlak proměnný. Liší se v závislosti na teplotě, otáčkách, stavu agregátu, stavu oleje a dalších faktorech. Hodnoty tlaku najdete buď v servisním manuálu, nebo v návodu, který jste dostali k autu. Je tam většinou uvedeno rozmezí tlaků, které lze považovat za normální, řeklo by se "provozní". Někdy výrobce uvádí tlak maximální a tlak při určitých otáčkách (většinou 2000, případně 2500). Pokud řídící jednotka dojde na základě údajů ze senzorů a čidel k tomu, že tlak je příliš velký nebo příliš malý, rozsvítí kontrolku mazání.

Při startu je vysoký

Konkrétní hodnoty tlaku se samozřejmě liší motor od motoru. Za studena při startu je tlak vyšší, konkrétně se bavíme o hodnotě klidně 4-5 barů. Mazivo je husté, motor studený. Jak se ale olej ohřívá, tlak o něco klesne. Pak už záleží na konkrétním motoru, u naftových je většinou vyšší, u benzínových nižší, ale není to pravidlem. Na volnoběh je to většinou 1,5-2,2 baru, s rostoucími otáčkami samozřejmě stoupá, protože olejové čerpadlo pracuje rychleji a "víc tlačí". Pokud je tlak příliš velký, tak je většinou snížen přepouštěním přes ventil ve víku olejového čerpadla.

Volnoběh motor ničí

K tlaku maziva ještě jedna poznámka - motorům dlouhodobě neprospívá, když běží po delší časový interval na volnoběh. Je tomu tak proto, že se u auta počítá primárně s tím, že bude jezdit, což znamená otáčky zhruba 1500 a výš. Na to jsou agregáty stavěné. Na volnoběh, což je třeba 800-900 otáček, není tlak úplně ideální a stejně tak mazání. Motor se tak víc opotřebovává a jeho životnost klesá. Neznamená to, že byste nemohli stát na křižovatce s puštěným motorem, to rozhodně ne! Ale nechat auto třeba hodinu jen tak brumlat na parkovišti, není něco, co by mu prospívalo. Tímhle nešvarem často trpí vozy taxikářů, kteří delší dobu čekají na zákazníky s nastartovaným motorem a u toho sedí v autě.

Jak tlak změřit?

Měření tlaku oleje v motoru se provádí (nečekaně) manometrem. Řídící jednotka si obvykle odečte hodnotu z čidla, ke které se lze dostat po napojení diagnostiky. Daleko lepší je ale napojit místo čidla klasický ručičkový tlakoměr. Čidlo je obvykle hned za olejovým čerpadlem, eventuálně bude někde poblíž ještě jeden otvor zaslepený šroubem. Ten se normálně vymontuje, na jeho místo se našroubuje závit, kterým končí hadička k manometru a je hotovo.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?