PRÁCE 🧰

Množství oleje v motoru zkontrolujete měrkou

8. 4. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Problémy (oleje) Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Elementární a velmi jednoduchá komponenta – měrka oleje. Její používání je extrémně jednoduché, ale i tak lze při měření hladiny maziva v motoru udělat chybu.

Měrka oleje a jak s ní zkontrolovat olej v motoru

Články na téma kontrola motorového oleje:

  1. Jaký má být tlak oleje v motoru
  2. Hustota motorového oleje
  3. Kontrola hladiny oleje v motoru
  4. Měrka oleje a jak s ní zkontrolovat olej v motoru - právě čtete
  5. Kontrola oleje v motoru
  6. Teplota oleje v motoru ukazuje, jestli je ohřátý. Voda nikoliv

Olej je pro motor důležitější než palivo. Bez paliva sice neběží, ale nezničí se. Bez oleje běží, ale jenom chvíli, tedy do té doby, než se zadře. I krátká jízda bez oleje dokáže udělat z bezvadně fungujícího agregátu motor zralý na generálku, případně rovnou na vyhození. Abychom nejezdili bez oleje a včas zaznamenali, že je třeba ho dolít, má auto měrku oleje. Existují ještě kontrolky nízkého tlaku, eventuálně nízké hladiny oleje, nicméně na ty se nespoléhejte – když se rozsvítí je obvykle stav maziva už velmi špatný.

Obvyklým zdrojem informací o tom, kolik má být oleje v motoru, jaká je jeho specifikace a jak ho zkontrolovat, najdete v manuálu. Množství je dobré znát proto, aby člověk nekupoval zbytečně velké balení nebo aby naopak nekoupil třeba populární čtyřlitrovku, když náplň motoru má 4,7 litrů. Kontrola probíhá u všech aut víceméně stejně:

  • Auto stojí na rovině, aby hladina oleje byla vodorovná, vyhneme se tak nepřesnosti měření.
  • Hladinu oleje měříme ideálně u zahřátého motoru, ale zhruba 5-10 minut vypnutého. Zahřátý by měl být proto, že olej má určitou teplotní roztažnost a výrobce auta většinou bere jako ideální stav olej o provozní teplotě (80-90 °C). Vypnout motor musíme z toho důvodu, aby mazivo dostalo šanci stéct dolů do vany, kde jeho hladinu měříme.
  • Měrku vytáhneme, otřeme a zastrčíme ji znovu do jejího otvoru. Pak ji opět vytáhneme a podíváme se na měřící část, kde jsou obvykle dvě rysky nebo nějaké vyražené značky. Někde mezi nimi by mělo být vidět, kam až olej na zasunuté měrce sahá. Pokud je hladina mezi měrkami, je to v pořádku.

Moc oleje v motoru

Problém je, když je oleje v motoru moc. Zdánlivě se nic nemůže stát, protože proč by mělo vadit, že má auto oleje moc? Jenže ono to může nadělat docela velkou paseku. Takhle – pokud přelijete hladinu o dva, tři milimetry, nic se nestane, automobilka počítá s tím, že vůz třeba jede do kopce nebo je v náklonu, kdy olej steče na jednu či druhou stranu vany. Rezerva tam tedy je a ne úplně malá. Jenže větší množství nestlačitelného oleje znamená menší množství pro rázy stlačitelných plynů v klikové skříni, což už je něco, co může reálně poškodit těsnění nebo alespoň zkrátit jejich životnost. Navíc se bude více maziva dostávat do odvětrání, což také ničemu neprospívá.

Opravdový průšvih přichází v okamžiku, kdy je oleje ve vaně tolik že se v něm začne „máchat“ klikový hřídel. Maziva sice obsahují aditiva proti pěnění, ale vytrvalé šlehání udělá za chvíli z oleje světle hnědou pěnu. V tu chvíli začne mít olejové čerpadlo stavěné na čerpání husté kapaliny problém olej čerpat. Zkrátka nedokáže nasát olej v napěněné podobě. Od tohoto okamžiku už motor dělí jenom sekundy, maximálně minuty, od totálního zadření. Paradox, že? Motor má oleje nadbytek, ale i tak se zadře.

Pozor na to, že i když naplníte motor správným množstvím oleje a hladinu ještě třikrát zkontrolujete, může maziva postupem času přibývat. Moderní agregáty mají z důvodu snížení ztrát třením větší vůle mezi pístními kroužky a stěnami válců. Do toho přidejte bohatou palivovou směs za studena, která se nestihne všechna spálit a její zbytky se dostanou po stěně válce dolů do olejové vany. Tam naředí mazivo a jeho hladina tedy začne stoupat.

Málo oleje v motoru

Některé motory, a není jich zrovna málo, mají tendence olej spalovat společně s benzínem. Prostě jeho hladina ubývá a děje se tak buď kvůli opotřebeným pístním kroužkům, nebo přes vodítka ventilů. Olej se dostane do spalovacího prostoru a tam shoří společně s palivovou směsí. Naštěstí je tento úbytek poměrně lineární a časem se dá vypozorovat, jak často je potřeba mazivo dolévat. Pozor, děje se to i u novějších motorů a výrobci automobilů to považují za normální, a to i pokud se jedná třeba o litr oleje na tisíc kilometrů.

Zdroj info: caranddriver.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články