Jak se liší motorové oleje od různých výrobců

24. 11. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat olej Koupě oleje Nákup oleje Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Na trhu je celá řada výrobců olejů, kteří se vás snaží přesvědčit, že zrovna ten jejich produkt je nejlepší a máte si ho koupit, protože s ním bude motor vašeho vozu nesmrtelný. Bohužel, je to často lež a oleje identické SAE specifikace i výkonnostní třídy, jsou prakticky stejné.

Specifikace motorových olejů

Články na téma motorové oleje:

  1. Test motorových olejů
  2. Motorové oleje
  3. Jak vybrat motorový olej
  4. Jak se liší motorové oleje od různých výrobců - právě čtete
  5. Technický list oleje – víte, co do svého auta lijete? – 2. díl - již brzy

Není 5W-30 jako 5W-30

Budeme-li procházet nabídky prodejců olejů okem běžného člověka, patrně se omezíme pouze na to, co ví každý poučený motorista – že je dobré držet se normy SAE. Ta bývá na nádobě s produktem většinou velkým písmem a je to takové základní rozdělení, ačkoliv velmi hrubé. Další možností je, proniknout do problematiky trochu hlouběji a seznámit se s tím, co jsou to výkonnostní třídy. Rozdělují maziva podle evropské normy ACEA (Association des Constructeurs Européens d Automobiles), případně podle americké API (American Petroleum Institut), kterou si rozebereme někdy jindy. ACEA se značí písmenem A, B, C nebo E a číslem. Na obalu tak najdete někde napsáno třeba ACEA A3/C3 nebo ACEA A5/B5, což značí, jaké výkonnostní normy daný olej plní.

Pro přehlednost ještě nástin rozdělení norem. K podrobnějšímu rozboru se dostaneme v samostatném článku.

  • A - benzinové motory
  • B - naftové motory osobních aut, lehkých užitkových vozidel a dodávek
  • C - naftové a benzinové motory aut s částicovými filtry
  • E - naftové motory těžkých užitkových vozidel

Záleží na výkonnostní třídě

Teď tedy rozlouskneme to, jak moc se budou dva oleje stejné SAE specifikace lišit. Koupíme-li libovolné výkonnostní třídy, například jeden olej 5W-30 ACEA C3 a druhý 5W-30 ACEA A1/B1, pak to budou v podstatě zcela odlišné oleje, které budou mít společné vlastnosti jen podle SAE normy. Tedy viskozitu za studena a viskozitu za tepla.

Situace se obrací v okamžiku, kdy vezmeme dva oleje od různých výrobců, s identickými specifikacemi i podle výkonové třídy. Budou-li obě maziva 5W-30 ACEA A5/B5, jejich vlastnosti budou v praxi stejné, nebo alespoň velmi podobné. Velkou pravdou totiž je, že jeden výrobce obvykle vyrábí oleje pro více firem, takže základ je prakticky stejný. Ony totiž i ty rafinerie často nepatří jedné firmě, ale hned několika a oleje se tam míchají ve skutečně gigantických množstvích. Je totiž levnější vyrobit větší množství najednou a pak ho rozdistribuovat do mísíren po celém světě, než lokálně vyrábět ten samý základ oleje třeba na pěti místech. Většina motorových olejů se mimochodem dělá v Asii.

Záleží na výkonnostní třídě

Drobné odlišnosti

Co se může trochu lišit, je aditivace. Jenže ona i ta aditiva dělá jen několik málo výrobců, takže ve finále se dostáváme k tomu, že olej stejné specifikace (SAE i ACEA) bude třeba ve třech různých, velmi mírně se lišících variantách, ale v odlišných obalech a samozřejmě s rozdílnými cenovkami. Je pak na zákazníkovi, jestli uvěří tomu, že zrovna ten nejdražší bude pro motor jeho vozu tím nejlepším. 

V praxi tak není nejdůležitější cenovka a do ní promítnutá očekávání kupujícího, ale spíše interval výměny. I ten nejdražší olej přesně odpovídající specifikace totiž třeba po naběhaných 20 tisících kilometrech bude mít do svých původních vlastností velmi daleko. Motoru prospěje spíš klidně levnější olej, který ale bude majitel auta měnit co deset tisíc kilometrů

Zdroj info: oleje, repsol, castrol.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?