Aditivum do motorového oleje - jaké vybrat?

5. 8. 2021 3 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat aditivum Druhy aditiv dle použití Rádce motoristy

Aditivace paliv je poměrně rozšířená a spousta motoristů něco do benzínu nebo nafty přidává. S oleji je to ale trochu jiné, tam je sice velký výběr mezi olejovými aditivy, ale není moc majitelů aut, kteří by je používali. 

Aditivum do motorového oleje - jaké vybrat?

Články na téma aditiva:

  1. Aditivum do motorového oleje - jaké vybrat? - právě čtete
  2. Podle čeho koupit aditiva do převodovky?
  3. Dávkování aditiv
  4. Dolití aditiva
  5. Aditiva do oleje

Olejové aditivum je dodatečná přísada, jejíž úlohou je mazivo o něco vylepšit. Výrobci se ohánějí v prospektech nejrůznějšími pojmy. Nejčastěji tvrdí, že jejich aditivum obsahuje nějaké nanočástice, které sníží tření, zlepší výkon, vyčistí motor od usazenin a utěsní ho. Kolikrát je až neuvěřitelné, co všechno taková většinou poměrně malá lahvička záhadné kapaliny zvládne.

Do nových raději ne

Z principu bychom asi nepoužívali aditivum u nových aut. Nalít něco do oleje může pomoci, nemusí to udělat vůbec nic, ale taky to může způsobit pěknou paseku, zejména při dlouhodobém používání. Když se podíváme na moderní agregáty, tak jsou často dost výkonné a složité. Umí odpojovat válce, mají nízkou spotřebu a leckdy dřív nepředstavitelná řešení. S tím se pojí i požadavky na jejich mazání. Vezměme si třeba takový 1.0 EcoBoost, který má rozvodový řemen máčený v oleji. Dokud se přesně dodrží specifikace oleje, je to držák. Lubrikant má totiž v tomto případě nějakou chemickou rovnováhu, která zaručuje, že řemenu neublíží. Jakmile tam nalijete jiný olej, nebo třeba aditivum, může vzít řemen velmi rychle za své a s ním i celý motor. Pro novější jednotky bychom se tedy aditiv vyvarovali.

Nemusí to jen prospět

Starší motory ale mohou z aditiv těžit. Některá aditiva jsou totiž vyloženě stavěna na to, aby odstraňovala usazeniny, které se nahromadily za roky provozu. To sice může prospět a prodloužit životnost pohonné jednotky, druhotným efektem může být, že dojde k odstranění usazenin, které agregát těsnily. Majitel pak začne pozorovat úbytky oleje, protože ten začne unikat přes gufera ventilů nebo pístní kroužky. Je tak na zvážení, jestli není lepší nechat motor "dožít" tak, jak je. Rozhodně nečekejte, že když pak aditivum vysadíte, vše se vrátí zpět, jak to bylo. Ne, takto to opravdu nefunguje.

Výměna oleje

Zkuste proplach

V případě aut, které toho za sebou ještě tolik nemají a zároveň je nepohání nějaký supermoderní motor, bychom aditivum zvážili pro potřeby "proplachu". To je výměna oleje, která se provede v hodně rychlém intervalu. Aditivum uvolní usazeniny, motor pročistí a často to pomůže snížit spotřebu a celkově se agregát zklidní. Ačkoliv zde je otázka, do jaké míry na majitele auta funguje placebo efekt "kouzelné vodičky". Pokud to chcete zkusit, doporučujeme z vlastní zkušenosti Liqui Moly Engine Flush, na který jsou solidní reference i na internetu. Nám pomohl motor skutečně vyčistit. Olej, který z motoru vytekl, vypadal, jako by tam cirkuloval dekády.

Zdroj médií: Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články