🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Dodatečně aditivovat motorový olej? A proč vlastně?

6. 5. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat aditivum Druhy aditiv dle použití Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Kolem aditivace všeho možného se točí velký byznys. Jenže je fajn vědět, kam dává smysl lít aditiva a kde to ničemu nepomůže.

Aditiva do oleje – ano či ne?

Články na téma aditiva do motorového oleje:

  1. Aditivum do motorového oleje - jaké vybrat?
  2. Aditiva do oleje
  3. Aditivum do motorového oleje zbytečně nedávejte
  4. Aditiva do oleje – ano či ne? - právě čtete

Obecně o aditivech

Aditivem rozumíme cokoliv, co do oleje motorového, převodového nebo do paliva dodáme. Aditivace se děje už při výrobě, a to z jednoduchého důvodu – dosažení požadovaných vlastností. Když se podíváme konkrétně na motorové oleje, tak je potřeba, aby plnily jednak normu SAE, viskozitní index, ale také normu předepsanou automobilkou. Ty jsou poměrně specifické, například jsou motory, u kterých rozvodový řemen přichází do styku s olejem. V takovém případě ho nesmí olej leptat a zároveň musí být připraven i na ředění palivem, které rovněž řemen ohrožuje.

Velká část vlastností současných motorových olejů se tak řeší aditivy, a to ve větší míře než dříve. Není to na škodu věci, naopak, máme díky tomu lubrikanty, které snesou neuvěřitelné věci.

Aditiva do motorového oleje ano či ne?

Pak tu máme firmy, které prodávají kouzelné plechovky s obsahem slibujícím zlepšit tu kterou vlastnost. Nejčastěji se jedná o zvýšení životnosti motoru při snížení spotřeby a zvýšení výkonu. Zkrátka takové zázračné vodičky.

Upřímně není úplně jasné, jak která přísada bude reagovat s tím kterým olejem, nicméně nemělo by dojít k nějaké reakci negativní. Motorové oleje, jak už jsme uvedli, mají aditiva svá, která však časem ztrácejí na účinnosti, protože do maziva proniká palivo a spaliny. Jestli lze pomocí nějakého doplňku vlastnosti obnovit, a to alespoň částečně, je spíš ve hvězdách. Spousta majitelů aut používá aditiva do oleje spíš jako prevenci pro klid duše, že pro vůz dělají maximum.

To nejlepší, co lze pro olej udělat je, pravidelně jej měnit. To je lepší než jakákoliv aditiva. Zkraťte interval třeba na 10-12 tisíc kilometrů, při náročném provozu klidně na osm tisíc kilometrů a bude to lepší než nějaké kouzelné, navíc často předražené vodičky.

Kdy mají aditiva do oleje motoru smysl?

Jako prevence tedy nemá aditivace motorového oleje smysl. Jenže pak jsou speciální případy, kdy třeba začne agregát vykazovat opotřebení. Nejčastěji se dá pomocí jednorázově přidaného aditiva pomoci třeba stavu gufer ventilů. U těch se skutečně (a to máme vyzkoušené) dá částečně obnovit pružnost a odsune se tak nutnost jejich výměny.

Eventuálně, pokud chcete motor „propláchnout“, dá se i na toto koupit jednorázové aditivum. Nalijete ho do oleje, uvolní se nečistoty a usazeniny vytečou při výměně maziva za nové, a tím je hotovo. V takovém případě ano, aditivum dává smysl, protože jeho použitím sledujeme konkrétní cíl a má za úkol vyřešit problém.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články