PRÁCE 🧰

Motorový olej 0W-20 lze nahradit jinou specifikací

25. 12. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Info o viskozitách olejů Viskozity motorových olejů Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Často řidiči řeší, jestli je prvovýrobní a automobilkou doporučené mazivo skutečně pro jejich vůz to pravé. Nejčastěji se tak děje v souvislosti s olejem SAE specifikace 0W-20.

Je lepší nahradit olej 0W-20 nějakým jiným?

Začneme trochu obecněji – jakýkoliv olej, který předepisuje výrobce auta, by měl fungovat a motor s ním poběží, jak běžet má. Jenže koupíte auto s tím, že v něm je nejčastěji asi 0W-20, což je pro konzervativního českého člověka dost řídká specifikace. V manuálu k autu přitom výrobce píše, že je možné použít i třeba 5W-30, nebo dokonce 10W-40. Teď jak se rozhodnout a s čím bude auto fungovat nejlépe?

Proč je v manuálu více specifikací?

Automobilky dělají své vozy nejen pro Evropu a Českou republiku, ale doslova pro celý svět. Aby nemusely řešit pro každou zemi individuální podmínky provozu a s tím spojená specifika, je pro ně lepší napsat do manuálu prakticky vše. Široký rozsah SAE norem použitelných maziv tak v sobě zahrnuje řídkou 0W-20 pro Kanadu, 5W-30 pro země s teplejším podnebím, například Mexiko, no a do Egypta bude nejlépe pasovat asi 10W-40, která teče nejméně ochotně, ale nabízí rezervu pro opravdu velká vedra (mazací film se nebude trhat ani při jízdě na plný výkon v tropických teplotách, kdežto 0W-20 už by s tímto mohla mít trochu problém).

Ano, trochu to zjednodušujeme, nicméně první číslo SAE specifikace nám říká, jak se olej chová v zimě, tedy jak dobře je čerpatelný. Zásadní je to při skutečně studených startech motorů, kdy je nejdůležitější, aby se co nejrychleji dostal všude, kam se dostat má. Zejména do napínáku rozvodového řetězu, ložisek, turbodmychadla a k vačkám. Pakliže se tam dostane za osm sekund, je to osm sekund, kdy ta místa nejsou mazána. Zvládne-li to za tři vteřiny, motor při studeném startu trpí daleko méně.

Druhé číslo nám pak udává, jak se bude chovat v teple, tedy za běhu motoru. Není úplně pravda, že vyšší číslo je lepší, protože takové oleje bývají jednak dost drahé a pak taky je třeba, aby při větší zátěži správně proudily a měly tedy požadované vlastnosti. Konvenční maziva mají obvykle maximum letní specifikace „40“ (např. 5W-40), cokoliv nad tuto hodnotu je pro provoz na silnicích zbytečnost a kdo si lije do ojetého BMW specifikaci 10W-60, aby s ním jezdil po okreskách, ten patrně o autech a motorech neví vůbec nic.

Je lepší nahradit olej 0W-20 nějakým jiným?

Ještě si dovolím k vysvětlení výše uvedeného malý dodatek. Ona totiž ta SAE specifikace oleje platí do té doby, než ho nalijete do motoru. S provozem se vyčerpávají aditiva, do maziva se dostávají otěry z motoru, často palivo, vzdušná vlhkost a je tedy asi jasné, že to s jeho vlastnostmi musí něco udělat. Z 0W-30 se tak po 20 tisících kilometrech stane spíše ochuzená 0W-20, zkrátka olej trochu jiných vlastností, než jaké měl na začátku. I to je důvod, proč je doporučeno měnit olej po 15 tisících kilometrech, lépe po 10, při zvýšené zátěži třeba po 7,5 tisících. Není třeba to zase hnát do extrému, ale pravdou je, že předčasná výměna maziva motoru neublíží, opožděná ano.

Kterou specifikaci zvolit?

Konečně se dostáváme k vyřešení palčivé otázky – když mi výrobce povoluje více specifikací, kterou zvolit? Aby to bylo názornější, tak si budeme vybírat z toho, co doporučuje manuál k Toyotě Avensis s benzinovým motorem o obsahu 1,8 litru. Hlavním pravidlem, nebo chcete-li zásadou, je držet se toho, co výrobce doporučuje. Pomineme specifikace 20W-50 a 15W-40, což jsou oleje do podmínek, které u nás skutečně nepanují. Vybírat tedy budeme mezi 10W-30, 5W-30, 5W-20 a 0W-20.

Je lepší nahradit olej 0W-20 nějakým jiným?

Prvně doporučíme, zamyslet se nad stylem, jakým je vůz používán. Kdo jezdí delší trasy po dálnici na jeden zátah a parkuje ve vytápěné garáži, může s klidem zvolit zvolit 10W-30. Motor obvykle nebude startovat promrzlý a i za letních teplot bude olej podávat stoprocentní výkon. Pro parkování v nevytápěné garáži nebo venku, bychom do motoru lili raději 5W-30, která bude lépe čerpatelná za studena. 5W-20 nebo 0W-20 udělá službu někomu, kdo jezdí po městě a dálnicím se spíše vyhýbá. Pro delší trasy s využíváním plného výkonu motoru to není vyloženě nevhodný olej (to by ho výrobce asi nedoporučoval), ale lepší službu udělá mazivo s vyšším letním číslem, v tomto případě tedy „30“.

Zdroj info: tirereview, repairsmith, pennzoil.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články