Moderní motory mají určitá specifika. Bohužel, s nimi přichází často i rizika, kterých si ne každý majitel auta je vědom. Například v případě špatně zvoleného oleje hrozí fatální závada a naprostá destrukce agregátu.
U moderních motorů je specifikace oleje obří riziko
Články na téma zajímavosti o viskozitách:
- Co je to viskozita motorových olejů
- Motorový olej 0W-20 – je lepší ho nahradit nějakým jiným?
- HTHS viskozita - co to je a proč je důležitá?
- Olej 5W-30 a jeho cena – má smysl si připlatit?
- Specifikace oleje – uškodí její změna motoru?
- Moderní motory jsou citlivé na přesnou specifikaci oleje - právě čtete
- Normy motorových olejů Volkswagen, Škoda, Seat
- Řídké oleje: peklo, nebo výhoda?
Tlak na emise nutí automobilky neustále inovovat, a to i v opravdu malých detailech. Není tak divu, že namísto rozvodů řetězem přišlo úspornější řešení v podobě rozvodového řemene. Konstruktéři však zašli ještě dál a nebáli se začít citlivý řemen vystavovat oleji. Že vám to nejde dohromady? Nedivíme se.
Ford 1.0 EcoBoost
Svého času litrový tříválec proběhl médii jako něco, co zaručeně nemůže vydržet třeba dálniční provoz. A už vůbec ne ve velkém mondeu, šmarja! Realita ukázala, že mechanika agregátu je vcelku odolná, problém je jinde – v řemenu. Technologiemi nabušený motor totiž začal po čase majitelům kolabovat.
Problém byl, jak už jsem naznačil, v řemenu. Abychom byli přesnější, tak ho způsobil řemen v kombinaci s olejem a palivem. On Ford na to nešel zase tak špatně a k řemenu zvolil mazivo aditivované tak, že nemělo způsobovat jeho degradaci a popraskání (specifikace Ford WSS-M2C948-B). Bohužel, uživatelé to nechtěli moc chápat a nebyli si vědomí rizika, které s sebou pohon rozvodů řemenem přináší. Výměna oleje mimo oficiální servisní síť tak obvykle skončila u univerzálního maziva 5W-30, které potřebnou normu neplnilo. To ovšem řemen začalo pomalu leptat, což se projevilo jeho drolením. Drobné nečistoty pomalu ucpávaly sací koš čerpadla oleje, tlak mazání klesal a netrvalo dlouho, než řidiči na displeji vyskočila hláška o nedostatečném tlaku mazání. Následovala buď oprava spojená s novým sítkem, výměnou oleje a olejového čerpadla, spojená s výměnou řemene a poučením majitele vozidla, případně velmi drahá generálka, nebo rovnu výměna celého motoru.
Abychom to neházeli jenom na nevědomé majitele aut, tak svůj vliv má ještě jeden faktor – benzín v oleji. Na krátkých trasách dochází skoro u všech současných motorů k většímu či menšímu průniku paliva do olejové vany. Naředí se tím mazivo, které si do značné míry umí poradit samo, je totiž aditivované tak, aby to snášelo, pokud v něm benzínu není více jak zhruba 4 % objemu. Jenže už tak citlivý řemen to snáší daleko hůř a benzín ho doslova leptá. V krajním případě to může skončit jeho přetržením.
PSA 1.2 PureTech
Velmi podobně jako Ford s EcoBoostem, uvažovali i konstruktéři od PSA (v současné době Stellantis). I tam se rozhodli snížit tření a tím i emise pomocí řemenu mazaného olejem. Zpočátku to fungovalo poměrně dobře, řemeny dodávaly dvě značky a motory jezdily v pohodě. Jenže pak jeden z dodavatelů přišel s řemenem vylepšeným, který už tak pevný nebyl a trpěl vlivem benzínu, který se dostával do oleje. Změkl, začal se zplošťovat a drolit. Opět ucpal sítko čerpadla oleje, ale to nebylo moc pevné, takže buď agregát dojel na nízký tlak mazání, nebo sítko dokonce prasklo, což s sebou neslo další závady, včetně poškození podtlakové pumpy. Když selhala ta, přestal fungovat posilovač brzd, což je reálně opravdu hodně zásadní závada. Kauzu vyřešil koncern Stellantis svolávací akcí.
Vliv má samozřejmě i kvalita motorového oleje. Kdo se odchýlí od předpisu automobilky, tomu se začne řemen drolit takřka s jistotou. Jeho stav lze zhodnotit vizuálně přes kontrolní okénko, v autorizovaných servisech koncernu měří šířku samotného řemene. S tím, jak je naleptáván, měkne a zplošťuje se, takže naroste do šířky.
Co s tím?
Výše uvedené dva příklady jenom dokládají, jak důležité je, dodržet výrobcem danou normu oleje a nezkoušet experimentovat. Kromě těchto příkladů bychom mohli jmenovat i některé citlivé motory z produkce italských automobilek, případně agregáty koncernu VW se vstřikováním pumpe-düse, které vyžadují specifikaci maziva 505.01 a žádnou jinou, jinak hrozí přidření vačky ovládající vstřikovač. Společně s opravdu tím správným olejem bychom zároveň zkrátili interval jeho výměny na 10 000 kilometrů.
Zdroj médií: Depositphotos, facebook / Ford EcoBoost Nightmare.