PRÁCE 🧰

Mezi e-CVT a CVT je dost zásadní rozdíl

2. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Typy automatických převodovek

Někdy se v diskusích dočítáme, že převodovka Toyoty označovaná jako e-CVT je v podstatě CVT. Není tomu tak, e-CVT je zcela jiná technologie.

e-CVT není CVT

Jak funguje e-CVT převodovka?

Jedna důležitá věc, která musí zaznít hned z úvodu. Z principu nemůže e-CVT řešení spoléhat pouze na spalovací motor. Respektive může, ale pak je takto komplikovaná technologie naprosto zbytečná. Předpokladem efektivního využití převodovky je, že vůz má hybridní pohon, tedy i trakční baterii a je schopen jet čistě na elektřinu.

Srdcem e-CVT je planetové soukolí. Nebudeme to zde pitvat podrobně, to si kdyžtak nastudujte ve volném čase, jedná se převodovku složenou z korunového kola, satelitů, unašeče satelitů a centrálního kola.

e-CVT a CVT je dost zásadní rozdíl

Krom spalovacího motoru jsou součástí pohonného systému i dvě MG jednotky MG1 a MG2. MG je zkratka pro motor/generator, jak se dovtípíte, jedná se o běžný elektromotor, který zároveň i umí generovat elektřinu.

e-CVT – schéma

MG1 startuje spalovací motor, čímž nahrazuje startér může také proměnit na elektrickou energii točivý moment produkovaný spalovákem. MG2 slouží k pohonu kol a zvládá to jak sám, tak i s pomocí spalovacího motoru. Zároveň při brzdění rekuperuje, tedy přepíná do režimu generátoru.

Trik je v tom, že planetová převodovka umí „smíchat“ dohromady síly elektromotoru a spalováku v, s trochou nadsázky, libovolném poměru, který lze plynule měnit. Při nižších rychlostech a klidnějším tempu elektromotor obstará klidně přes 50 % času jízdy. Jakmile na to řidič šlápne, slouží jako primární pohon spalovací agregát a elektromotor mu jenom pomáhá. Spalovák ale při vybité trakční baterii umí autem hýbat i sám. Je to vlastně dokonale pružný systém, který je řízený elektronicky. Zároveň není rekuperace nutná pro nabití trakční baterie, auto si ji klidně samo nabije když stojí pomocí MG1. Spalovací motor v takovém případě funguje vlastně jako elektroagregát.

Řešení e-CVT exceluje v městském provozu. Právě nízké rychlosti a jízdy přískokem od semaforu k semaforu hrají do karet hybridu, který si vyrobí elektrickou energii i když jenom stojí, ale i rekuperací. Spotřeba může dosahovat absurdně nízkých hodnot, klidně kolem 3 litrů na sto. Naopak na dálnici se výhoda do značné míry maže. Nečekejte nějakou obrovskou spotřebu, ale spíš něco mezi pěti a sedmi litry na sto.

Jaký je rozdíl mezi CVT a e-CVT?

CVT je klasický variátor, který funguje na principu dvou řemenic s proměnným obvodem. Tím můžeme velmi plynule regulovat převodový poměr, který tak nemá žádné pevné stupně. Toyota má se svým e-CVT do značné míry podobný projev, ale díky elektromotoru je celý pohonný systém daleko efektivnější a sofistikovanější. A v neposlední řadě i trvanlivější, neobsahuje žádné pneumatické nebo servo komponenty, které mají velmi limitovanou trvanlivost. Převodovka tak nevyžaduje vlastně žádnou zvláštní údržbu a funguje spolehlivě i bez výměn oleje.

Zdroj info: Research gate, Lexus, Toyota.
Zdroj médií: Depositphotos, Research gate, Lexus, Toyota.

Podobné články