PRÁCE 🧰

Co je trakční baterie a jak ji nabíjet?

16. 2. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Typy baterií Auto-moto baterie a nabíjení

Baterie, které slouží k pohonu nejrůznějších vozidel nebo zařízení se nazývají trakční. Pohánějí tedy nějaký elektromotor a jsou v maximální možné míře přizpůsobeny tomuto účelu.

Trakční baterie

Články na téma druhy baterií:

  1. EFB baterie
  2. Trakční baterie - právě čtete
  3. Přídavná baterie do auta
  4. Baterie start-stop
  5. Typy baterií a vhodné autonabíječky

Elektrody nejen trubkové

Ve své podstatě se jedná o akumulátory průmyslové, na které jsou kladeny dost vysoké požadavky. Předně mají velmi robustní konstrukci elektrod, které mohou být v provedení ne deskovém, ale trubkovém, omezuje mechanické namáhání elektrod a životnost baterie je tak větší. Právě toto řešení nalezneme třeba u vysokozdvižných vozíků poháněných elektřinou, případně u golfových vozíků.

Trakční baterie jsou také stavěné na velké cyklické zatížení. Není nic neobvyklého, když třeba po 1 200 cyklech má akumulátor přes 80 % své původní kapacity. Samozřejmě podle určení je pak třeba také počítat i s relativně vysokým proudovým zatížením, což souvisí s předchozím odstavcem - elektrody to musejí vydržet. U klasické autobaterie se při delším startování může začít mřížka kroutit, u trakční baterie se to stát nesmí.

Trakční baterie v elektromobilech

U automobilů se trakční baterie týkají zejména elektromobilů a hybridních aut. Zkonstruovat pořádnou baterku, která něco vydrží, se přesvědčil třeba koncern VW. U ID3 se ukazuje, že akumulátor vcelku rychle ztrácí kapacitu a po roce vcelku běžného jezdění to může být i přes 7 %, což je velmi pesimistické číslo. Naopak třeba takový elektrický Hyundai Kona s tímto problémy moc nemá a jeho baterie patří mezi "držáky".

Trakční baterie v hybridech

U hybridních aut sice akumulátor nemá nezastupitelnou úlohu, ale je tam velmi cyklicky namáhaný. I proto si automobilky obvykle nechávají nějakou rezervu, a úroveň nabití trakční baterie se pohybuje třeba mezi 25 a 75 %. Jak takové opatření proti úplnému nabíjení/vybíjení funguje, ukazují třeba hybridní pohonné systémy od Toyoty. Kupříkladu model Prius nemá problémy najezdit čtvrt milionu kilometrů, než se opotřebení akumulátoru začne vůbec projevovat na spotřebě.

Cena klesá

Pokud tedy od akumulátoru chceme, aby zvládal dodávat vysoký proud, neustálé cyklování, sem tam úplné vybití, to vše za mrazů nebo veder, je asi logické, že bude dost drahý. Ano, je tomu tak. I proto tvoří cenu většiny elektromobilů právě cena baterie, u hybridních aut je to o něco lepší a výměna této komponenty tam vyjde na zhruba 50 - 180 tisíc korun v závislosti na výrobci a hlavně kapacitě daného akumulátoru. I tak se ale ceny neustále snižují, a to tempem zhruba o 10 % za rok (zejména u elektromobilů). Je ale spíše otázkou času, než narazíme na pomyslné dno a zjistíme, že dolovat drahé kovy a docela složitě vyrábět trakční baterie, přeci jenom něco stát musí.

Jak vybrat trakční baterii

Důležité jsou hlavně tyto parametry: 

  • polarita - umístění kladného a záporného pólu
  • velikost trakční autobaterie
  • kapacita - trakční baterie 100Ah, 120Ah, 105Ah, 140Ah nebo trakční baterie 180Ah a další
  • napětí - trakční baterie 12 V, 24V atd.
  • technologie - AGM trakční baterie, GEL neboli trakční gelová baterie

Zdroj info: Autoaku, weby výrobců, wiki.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články