PRÁCE 🧰

Co je deep cycle baterie?

25. 2. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Životnost auto-moto baterie Auto-moto baterie a nabíjení

Pro běžné baterie není úplně ideální, když se často hluboce vybíjejí. Existují ale i takové, které to snesou, ba dokonce jsou na to přímo stavěné.

Co je deep cycle baterie?

Články na téma selhání a vybití autobaterie:

  1. Selhání baterie při chladném počasí
  2. Hluboké vybití autobaterie
  3. Co je deep cycle baterie? - právě čtete
  4. Selhání autobaterie při vysoké teplotě

Startovací baterie

Běžné autobaterie vydají při startu jen malou část své kapacity. Ve velmi krátkém čase (0,5-2 sekundy) je běžný akumulátor schopen poskytnout vysoký proud, aby byl po chvíli dobit z alternátoru. Nepočítá se moc s tím, že by baterii něco doslova vycuclo a ta následně byla nabita opět do plna.

Hluboké vybíjení

Jenže někdy přesně to od baterie potřebujeme - aby snesla opakované vybití třeba po polovinu své kapacity, nabití a znovu vybití. Typicky se využití pro takový produkt najde třeba v obytných vozech, kde je akumulátor nabitý a následně z něj funguje třeba lednička a další spotřebiče po dobu několika dnů. Je několik způsobů, jak baterii na takové zacházení připravit.

Proč ne Li-Ion?

Předně je možné použít úplně jinou technologii a namísto klasické olověné baterie se zaplavenými elektrodami využít lithium-iontový akumulátor (označuje se zkratkou Li-Ion). Ty jsou náročnější a dražší na výrobu a používají se spíše v elektronice - mobilní telefony, laptopy, tablety apod. Tyhle baterie dobře snáší opakované vybíjení, ale pozor, ne totální vybíjení. Výrobci elektroniky to řeší tak, že řízení napájení nenechá akumulátor vybít úplně, aby příliš nepokleslo napětí. Pak je totiž velmi obtížné znovu ho oživit a nabít. To není až takový problém, za největší negativum můžeme považovat spíše cenu, která je překážkou v masivním nasazení Li-Ion baterií třeba ve zmíněných obytných vozech.

Silnější mřížky

Řešením, které je zatím nejpoužívanější, je zesílení mřížky klasické olověné baterie a hustší aktivní hmota na ní nanesená. Slitina použitá na desky také může obsahovat více antimonu. To vše má za účel především omezit korozi a prodloužit výdrž materiálu při hlubším vybíjení, při kterém by se u klasické nezesílené mřížky životnost počítala na jednotky, maximálně desítky cyklů. Následoval by postupný rozpad a ztráta integrity aktivní hmoty, což se už negativně podepíše na kapacitě akumulátoru i maximálním proudu, který je schopen poskytnout.

Zdroj info: weby prodejců, wiki.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články