PRÁCE 🧰

Selhání baterie při chladném počasí

2. 2. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Životnost auto-moto baterie Auto-moto baterie a nabíjení

Chlad neškodí autobaterii zdaleka tolik jako teplo. I tak se ale může stát, že v zimě prostě nenastartujete. Mráz totiž prověří celkovou kondici autobaterie i startéru.

Selhání baterie při chladném počasí

Články na téma selhání a vybití autobaterie:

  1. Selhání baterie při chladném počasí - právě čtete
  2. Hluboké vybití autobaterie
  3. Co je deep cycle baterie?
  4. Selhání autobaterie při vysoké teplotě

Zima je prověrka

Týká se to zhruba 90 % autobaterií - přes rok v pohodě, auto startuje "na drc", pak ale udeří mrazy a snaha startéru znatelně ochabne. Jedno, dvě mrazivá rána motor chytne, pak baterka rezignuje. Chlad totiž prověří, jak na tom akumulátor doopravdy je.

Pokles výkonu

S klesající teplotou nastává souběh více faktorů. Autobaterie totiž podává nejlepší výkony za teplot kolem 25 stupňů. Jak přechází léto v podzim, noci začnou být chladné a třeba při 0 °C už plně nabitý akumulátor přijde o zhruba 30 % výkonu, který je schopen poskytnout. Při -20 °C už je to dokonce přes 50 %. A baterie, která už byla třeba "načnutá" za takových podmínek bude mít velké problémy se startem motoru.

Ztuhlý motor

Agregát samotný tomu jde hodně naproti. S tím, jak teplota klesá, tuhne olej a společně s chladem situaci dost komplikuje. Když se opět podíváme na konkrétní teploty, tak při 0 °C je třeba asi 1,5krát více energie pro start zcela běžného benzinového motoru. Při -20 °C už je to ale zhruba 2krát tolik. Znásobí to tak výše popsaný pokles výkonu, který je baterie schopna ze sebe vydat. Není tedy divu, že souběh těchto dvou negativních efektů ukončí život velké spousty autobaterií.

Lze to předvídat

Zabránit se tomu nedá, jednou to zkrátka přijde. Situaci lze ale včas předpokládat a zejména oddálit. Zásadní je buď jezdit delší trasy, na kterých se autobaterie stihne dobít (cca 40 kilometrů a více), nebo jednoduše čas od času připojit autobaterii na nabíječku. Ta zajistí dobití do plné kapacity, zabrání tím sulfataci a prodlouží životnost akumulátoru. Na podzim není úplně od věci si nechat akumulátor prověřit v servisu, kde většinou mají nějaký alespoň základní diagnostický přístroj.

Zdroj info: Autoaku, weby prodejců.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články