Každé auto je provozováno odlišně. Někdo jezdí delší trasy, někdo kratší, někdo vyjede z města jen výjimečně a jiný to má zase naopak. A právě toto má obří vliv na to, jak je potřeba se chovat k autobaterii, aby sloužila co nejdéle.
Je potřeba baterii za provozu dobíjet?

Články na téma dobíjení autobaterie:
- Dobíjení baterie za provozu - právě čtete
- Dobíjení autobaterie bez odpojení
- Nabíjení bezúdržbové autobaterie
- Startovací zdroj s powerbankou
Obecně známé pravidlo hovoří o tom, že je dobré akumulátor v autě nabít ve chvíli, kdy jeho napětí poklesne pod 12,5 V (u AGM je to 12,6 V). Samozřejmě není úplně snadné to každý den kontrolovat, ale jsou prostředky, které to zvládnou. Docela solidní vychytávku má třeba švédský výrobce nabíječek CTEK, který nabízí indikaci stavu baterie napojenou buď do zásuvky zapalovače, nebo přímo napojenou na akumulátor. Lze přes ni samozřejmě i dobíjet, takže člověk vlastně ani nemusí otevírat kapotu.
Také čtěte
Problém krátkých tras
Každopádně největší problém jsou obecně pro baterii krátké trasy. Po startu má vůz největší odběr - než se všechno ohřeje, vytopí/vychladí se interiér a vůbec celé auto se dostane na provozní teplotu. A to trvá i u moderních maloobjemových motorů minimálně deset minut až čtvrt hodiny, což je doba, kdy je energetická bilance pro baterii záporná (víc energie vydá, než dostane). Pakliže se tedy jezdí s autem tak, že motor běží po krátké časové úseky, po kterých následuje startování a další popojetí, kapacita akumulátoru postupně klesá, dochází k sulfataci a baterie půjde do kopru bez dobíjení velmi brzy. Takto používané vozy vyžadují dobíjení prakticky každý týden a situace se ještě zhoršuje v zimním období.
Preventivně u každého auta
Takže ano, baterii je někdy potřeba dobíjet a není úplně dobré spoléhat na to, že to bude zvládat alternátor. Je-li vůz používán pravidelně a na delších trasách, stačí jednou za měsíc zkontrolovat napětí baterie. Což je mimochodem i docela dobrý způsob, jak včas odhalit, že je například vadný alternátor. Připojením chytré nabíječky co čtvrt roku a spuštěním rekondičního programu před zimou také nelze nic zkazit a životnost akumulátoru se tím jen prodlouží.