Autobaterie není levná záležitost. Její pořízení může v případě například AGM technologie vyjít i na více jak pět tisíc korun. Jak zajistit, aby sloužila co nejdéle?
Nová autobaterie by měla být pravidelně nabíjena
Články na téma dobíjení autobaterie:
- Dobíjení baterie za provozu
- Dobíjení autobaterie bez odpojení
- Startovací zdroj s powerbankou
- Nová autobaterie potřebuje především pravidelné dobíjení - právě čtete
- Dobíjení autobaterie bez odpojení
- Dobíjení baterie v autě, které je provozované denně
- Dobíjení v moderních autech ničí baterie
Správně ji připojte
Na připojení autobaterie není nic složitého, stačí si ohlídat polaritu a případně očistit špinavé svorky. Důležitá je ale jiná věc – řídící jednotka modernějších aut potřebuje, aby jí někdo sdělil, že vůz dostal novou autobaterii. Týká se to aut, která mají akumulátory AGM nebo EFB a stop-start systém. Ten počítá s určitou degradací autobaterie a kalkuluje s tím při dobíjení i při rozhodování o tom, kdy je ještě dobré vypnout motor při stání třeba na křižovatce a kdy už ne. Mění se dobíjecí proud i doba dobíjení.
Pokud to řídící jednotce nesdělíte pomocí diagnostiky a zadání parametrů nové autobaterie, pravděpodobně nebudou některé systémy chvíli fungovat správně. Může to být jedna, dvě jízdy, ale potíže mohou přetrvat i několik dní. V těch hrozí nadměrné vybíjení nové autobaterie a její dřívější opotřebení, včetně sulfatace. Časem řídící jednotka přijde na to, že je něco jinak a přizpůsobí se, lepší však je, nechat autorizovaný servis, ať vymění starý akumulátor za nový a u toho provede vše potřebné i na softwarové úrovni.
Vyměňte tu správnou
Typický příklad – některé vozy Mercedes-Benz, třeba třída A a spousta dalších. Baterie mají dvě, přičemž jedna je startovací, druhá je pro napájení elektroniky. Umístění je typicky odlišné, první akumulátor bývá v motorovém prostoru, druhý třeba vzadu nad podběhem.
Vyměníte-li jednu, dost možná měníte tu, která je ještě v pohodě a nahradit potřebuje baterie druhá. Proto v případě takovýchto aut nejdříve řešte, jaký z akumulátorů je vadný. A ze všeho nejdříve je dobré si zjistit, jakým počtem autobaterií vůz disponuje. Nejednomu neznalému majiteli to přivodilo pár vrásek navíc.
Novou baterii nezapomínejte nabíjet
Autobaterie dnes většinou trpí z několika důvodů. Tím prvním je nedostatečné nabíjení při jízdě. Moderní řízené nabíjení totiž z důvodu nižší zátěže motoru a tím i nižších emisí odpojuje alternátor, kdykoliv ho není potřeba. Akumulátor se tak dostává do úzkých a jeho napětí často klesá klidně pod 12 V. Způsobuje to sulfataci, která je nevratná a baterie tak velmi rychle degraduje. Bránit se tomu dá buď jízdami na delší trasy, nebo pravidelným dobíjením z externího zdroje, nejčastěji chytré nabíječky.
Investice do nabíječky není velká, pod tisícovku se dá sehnat bez problémů. Stačí ji jednou za dva týdny připojit na autobaterii a tu do plna nabít. Životnost jí tím prodloužíte klidně několikanásobně.
Zdroj médií: Depositphotos.