PRÁCE 🧰

Nová autobaterie by měla být pravidelně nabíjena

23. 10. 2023 2 min. čtení diskuze (5) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Jak dobít baterii Auto-moto baterie a nabíjení

Autobaterie není levná záležitost. Její pořízení může v případě například AGM technologie vyjít i na více jak pět tisíc korun. Jak zajistit, aby sloužila co nejdéle?

Nová autobaterie potřebuje především pravidelné dobíjení

Správně ji připojte

Na připojení autobaterie není nic složitého, stačí si ohlídat polaritu a případně očistit špinavé svorky. Důležitá je ale jiná věc – řídící jednotka modernějších aut potřebuje, aby jí někdo sdělil, že vůz dostal novou autobaterii. Týká se to aut, která mají akumulátory AGM nebo EFB a stop-start systém. Ten počítá s určitou degradací autobaterie a kalkuluje s tím při dobíjení i při rozhodování o tom, kdy je ještě dobré vypnout motor při stání třeba na křižovatce a kdy už ne. Mění se dobíjecí proud i doba dobíjení.

Pokud to řídící jednotce nesdělíte pomocí diagnostiky a zadání parametrů nové autobaterie, pravděpodobně nebudou některé systémy chvíli fungovat správně. Může to být jedna, dvě jízdy, ale potíže mohou přetrvat i několik dní. V těch hrozí nadměrné vybíjení nové autobaterie a její dřívější opotřebení, včetně sulfatace. Časem řídící jednotka přijde na to, že je něco jinak a přizpůsobí se, lepší však je, nechat autorizovaný servis, ať vymění starý akumulátor za nový a u toho provede vše potřebné i na softwarové úrovni.

Vyměňte tu správnou

Typický příklad – některé vozy Mercedes-Benz, třeba třída A a spousta dalších. Baterie mají dvě, přičemž jedna je startovací, druhá je pro napájení elektroniky. Umístění je typicky odlišné, první akumulátor bývá v motorovém prostoru, druhý třeba vzadu nad podběhem.

Vyměníte-li jednu, dost možná měníte tu, která je ještě v pohodě a nahradit potřebuje baterie druhá. Proto v případě takovýchto aut nejdříve řešte, jaký z akumulátorů je vadný. A ze všeho nejdříve je dobré si zjistit, jakým počtem autobaterií vůz disponuje. Nejednomu neznalému majiteli to přivodilo pár vrásek navíc.

Novou baterii nezapomínejte nabíjet

Autobaterie dnes většinou trpí z několika důvodů. Tím prvním je nedostatečné nabíjení při jízdě. Moderní řízené nabíjení totiž z důvodu nižší zátěže motoru a tím i nižších emisí odpojuje alternátor, kdykoliv ho není potřeba. Akumulátor se tak dostává do úzkých a jeho napětí často klesá klidně pod 12 V. Způsobuje to sulfataci, která je nevratná a baterie tak velmi rychle degraduje. Bránit se tomu dá buď jízdami na delší trasy, nebo pravidelným dobíjením z externího zdroje, nejčastěji chytré nabíječky.

Investice do nabíječky není velká, pod tisícovku se dá sehnat bez problémů. Stačí ji jednou za dva týdny připojit na autobaterii a tu do plna nabít. Životnost jí tím prodloužíte klidně několikanásobně.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
Petr Žoha, 26. 2. 2024 10:03
Napadlo mě být ekologický a připojit solární panýlek 30Wp pod zadním sklem přes MPW regulátor s ochranou na řekněme 13.5V do zásuvky zapalovače, případně jinam kde je trvale připojená autobaterie. Obávám, se jen, aby baterie při nabíjení, při jízdě s kopce neodpálila regulátor
Petr, 27. 10. 2023 9:16
A varianta s odpojením tenkého kablíku od baterie? Pak nebude mít řídící jednotka údaje o stavu baterie a místo "chytrého" nabíjení bude nabíjet postaru = vždy. Máte s tím zkušenost?
Jakub Mokříš, 27. 10. 2023 13:53
Díky za dotaz, zkušenost s tím máme, dá se říct, že u spousty aut to pomůže. Neberte to jako návod, ale lze to tak vyřešit.
Viktor, 24. 10. 2023 11:12
Mohli byste začít/se naučit psát česky? Je neuvěřitelný, že téměř každý článek, který čtu má do očí bijící hrubku. Autoři jsou z ciziny? Pokud ano, tak stejně nezájem. Piště laskavě česky nebo i vzhledem ke slabému obsahu článků spíše vůbec! Děkuji za kladné a okamžité vyřízení
Jakub Mokříš, 24. 10. 2023 11:15
Dobrý den, můžete být prosím konkrétní? Díky

Podobné články