PRÁCE 🧰

Částečné nabíjení (stratifikace) baterie

28. 1. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Životnost auto-moto baterie Auto-moto baterie a nabíjení

Stratifikace je společně se sulfatací jedna z věcí, které autobateriím spolehlivě snižují životnost. Obojímu se dá každopádně vcelku efektivně zabránit.

Částečné nabíjení (stratifikace) baterie

Články na téma nabíjení baterie do auta:

  1. Částečné nabíjení (stratifikace) baterie - právě čtete
  2. Za jak dlouho se nabije autobaterie jízdou
  3. Nabíjení bezúdržbové autobaterie – jak na to
  4. Jak dlouho nabíjet autobaterii 60 Ah
  5. Jak nabít autobaterii doma

Co je stratifikace?

Stratifikace je jev, kdy se začne elektrolyt vrstvit. To znamená, že není zcela homogenní a jeho hustota a samozřejmě i koncentrace je rozdílná ve vertikálním směru. Fyzika samozřejmě funguje i v autobateriích, takže když ke stratifikaci dochází, jsou horní vrstvy ty nejméně husté a naopak nejhustší jsou ty spodní.

Abyste si to mohli nějak představit, tak v elektrolytu v tu chvíli dojde k něčemu podobnému, jako třeba u populárního drinku B52, který se skládá z více druhů alkoholu. Nejhustší složka, kterou je Kahlúa, zůstane dole, Baileys uprostřed a koňak se usadí nahoře, protože jeho hustota je nejmenší. S elektrolytem je to podobné - kyselina je poměrně hustá, takže zůstane dole a voda, která má menší hustotu, se dostane nahoru.

Vysvětlení fyzikálního principu B-52

Proč je stratifikace špatná?

Jak se asi spousta čtenářů dovtípí, tak stratifikace není pro baterii úplně prospěšná. Hustší elektrolyt u dna akumulátoru způsobuje, že elektrochemická reakce probíhá jenom tam, zatímco čistá voda nahoře tomu brání. Důsledkem je pokles výkonu autobaterie i její kapacity. Vyšší koncentrace kyseliny navíc způsobuje korozi spodní části mřížek a jejich rozpad. Korunu tomu umí nasadit mráz v případě, že stratifikace dosáhne bodu, kdy je nahoře téměř čistá voda. Zmrzne a to je většinou pro baterii konečná.

Jak ke stratifikaci dochází?

Tento jev je důsledkem špatného dobíjení, respektive jen částečného dobíjení. To společně s cyklováním stratifikaci způsobuje. Z velké části se to týká kamionů, kde je cyklování výraznější a objemnější a akumulátory se déle dobíjejí. U osobních automobilů je to záležitost těch vozů, které jezdí kratší trasy. Jak tomu předejít je tedy nasnadě - dobíjet do plna. Není-li možné toho dosáhnout jízdou, je nutné připojit jednou za čas baterii na nabíječku.

Dá se to léčit

Stratifikace, pokud není opravdu hodně pokročilá, se dá řešit. Některé nabíječky mají speciální režim (např. u značky CTEK je to "Recond"), který dobíjí malým proudem, ale vyšším napětím. Při tom dochází k výraznému plynování autobaterie, kdy se bublinky vodíku dostávají ze spodní části akumulátoru nahoru. Elektrolyt se tím promíchává a pomáhá to i odstranit případnou sulfataci, pokud není příliš pokročilá. Tímto způsobem se tedy dá stratifikace "vyléčit". Nedoporučuje se to dělat ale příliš často, protože to baterii i svým způsobem poškozuje.

Zdroj info: Autoaku, weby prodejců.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články