Jaká je životnost autobaterie?

24. 11. 2020 6 min. čtení Tipy a rady

Jakkoliv se budete snažit chovat se k baterii ve vozidle s maximální ohleduplností, jednou stejně dojde k tomu, že její životnost skončí. Kdy to bude a kolik tak běžné akumulátory vydrží?

Životnost autobaterií se liší. Jak moc?

Nejlepší zprávu máme ohledně životnosti baterií pro majitele starších vozů, kteří jezdí denně. Nejvíc totiž akumulátor trpí, když je dlouhodobě nevyužívaný. Řidiči, kteří jedou jednou za 14 dní na nákup tak budou holt muset koupit nový dříve, eventuálně mohou investovat do nabíječky a mezi jízdami dobíjet.

Prokletí jménem AGM

Novější auta vybavená technologií start-stop, eventuálně rekuperací, vyžadují zhusta takzvané AGM baterie. Ty jsou samozřejmě dražší, ale pro zvýšené namáhání nutné. Kyselina v nich není "volně", ale je nasáklá do netkané textilie vyrobené ze skelného vlákna. Díky tomu mají tyto akumulátory vyšší kapacitu a zvládnout i větší proudy, které vyžadují silnější startéry start-stop systémů. Oproti klasické olověné baterii jsou AGM zhruba dvakrát dražší a teoreticky by měly mít lepší vlastnosti - delší životnost, nižší samovybíjení a podobně.

Kvalitní autobaterie v nabídkách e-shopů

V praxi se dle zkušeností uživatelů tyhle výhody smazávají, protože v reálném provozu dostane akumulátor daleko větší "záhul". Uvedeme si příklad: za mrazivého rána nastartujete, chvíli jedete a na křižovatce start-stop systém motor vypne. Baterka se nestačila ani vzpamatovat ze studeného startu motoru a už ji čeká další roztočení startéru. Takové podmínky jí rozhodně neprospívají a i to je důvodem, že výhody jsou často dost potlačeny a životnost je naopak oproti levným bateriím nižší. Co s tím? Deaktivace stop-start systému eliminuje několikanásobné startování po cestě přes město.

Trvanlivý GEL

Princip gelové baterie je v podstatě jednoduchý - namísto elektrolytu je křemíkový gel. To s sebou nese výhody v podobě lepší teplotní stability (s klesající teplotou neklesá tolik kapacita akumulátoru), odolnosti proti samovybíjení a nevadí jim tolik hluboké vybíjení. Nevýhodou je cena, která je podobná AGM akumulátorům. Ale pozor, není to za ně náhrada! Dle zkušeností je životnost gelovek zhruba stejná, možná o malinko vyšší, než u olověné klasiky.

Klasika vítězí

Absolutně nejlepším poměrem cena/výkon se může pochlubit klasická olověná baterie. Ta je sice trochu citlivější na změny teplot. Při delším skladování ji klesá kapacita a nesnáší úplné vybíjení, ale pořád vítězí cenou. Při správném zacházení není problém u těchto akumulátorů dosáhnout třeba i deseti let životnosti. Zejména originální autobaterie, které jsou v autech z výroby, často řidiči hodnotí jako ty nejlepší. 

Co tedy vybrat?

Obecně se dá doporučit jediné - do svého auta dejte takový akumulátor, který výrobce doporučuje nebo alespoň baterii se stejnými parametry. Nezáleží tolik na tom, jaký druh to bude, jde spíše o to, jak se k němu budete chovat. AGM baterie v novějších autech jsou pravda trochu v nevýhodě, protože tam zkrátka dostávají "čočku" od samotného auta. Pro vozy bez start-stop systému ale platí, že řidič by měl pravidelně měřit napětí baterie a pokud poklesne, tak buď s autem vyjet na delší cestu nebo baterii jednoduše nabít pomocí nabíječky.

Zdroj médií: pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?