PRÁCE 🧰

Průměrná životnost autobaterie se významně zkrátila

27. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Životnost auto-moto baterie Auto-moto baterie a nabíjení

Každá autobaterie jednou doslouží. Jenže u novějších aut se životnost prvovýrobního akumulátoru zkrátila dost zásadně. Není výjimkou, že za dva tři roky je potřeba koupit nový.

Životnost autobaterie – jak poznat, že končí?

Jaká je životnost autobaterie

U starších aut jsme se mohli bavit o zhruba dekádě, po kterou baterie zvládla bez problémů sloužit. Dnes jsou to nižší jednotky let, málokterá autobaterie zvládne třeba víc jak sedm let služby. Způsobeno je to dvěma základními faktory:

  • Dobíjení za jízdy – dříve probíhalo prakticky neustále. Zpřísňující se emisní normy si však vynutily šetřit palivem skutečně kde se dá. Proto inteligentní dobíjecí systémy v novějších autech dobíjí jen sporadicky a pokud je akumulátor třeba z 60-80 % nabitý, nedobíjejí. Autobaterie tak více cykluje a především je zejména při kratších jízdách prakticky trvale vybitá nebo skoro vybitá. Nastává proces zvaný sulfatace, který pokrývá elektrody sulfátem olova, tím snižuje jejich činnou plochu a maximální výkon.
  • Dobíjení uživatelem – s tím, jak se auta dříve využívala méně, bylo nutné čas od času nabít autobaterii externě, tedy pomocí nabíječky. Postupem času se však z automobilu stalo spotřební zboží, u kterého se závady řeší až ve chvíli, kdy přijdou. Málokterý majitel auta tak třeba před zimou dobije akumulátor do plna, natož aby nabíjel třeba každý měsíc. Přitom pravidelné dobíjení je přesně to, co by řešilo nešvar uvedený výše, tedy problém s nedostatečným dobíjením ze strany auta.

Jak poznat, že životnost baterie končí?

Existuje několik neklamných znaků, že akumulátor bude třeba vyměnit. Nejčastěji se tak děje s příchodem prvních mrazů. Řidič může pozorovat postupně slabší a slabší startování – točení startéru už není co bývalo a starty trvají déle. Na volnoběžné otáčky je výkon světel slabší po přidání plynu se žárovky více rozzáří. I to je jedním z příznaků slabší autobaterie. U aut se systémem stop-start nechává v případě nedostatečně nabité autobaterie řídící jednotka motor běžet i v situacích, kdy ho dříve vypínala.

Dá se autobaterie zachránit?

Pro potvrzení domněnky o „odcházející“ autobaterii je dobré se pokusit o alespoň základní diagnostiku. Proměřte klidové napětí na svorkách, které by mělo být přes 12,6 V. Pokud je nižší, baterii dobijte a nechejte vůz třeba den dva odstavený. Poté změřte napětí znovu. U nabité autobaterie by mělo být přes 12,6 V, pokud není, má akumulátor problém s udržením náboje. Bližší diagnostika vyžaduje pokud možno zátěžový tester a tester digitální, který je schopný měřit hodnotu startovacího proudu.

Moderní chytré nabíječky umí leccos, některé mají i rekondiční režim, který zvládne odstranit začínající sulfataci a promíchat elektrolyt. Ten ostatně můžete zkontrolovat a případně dolít. Někdy se povede akumulátoru ještě o sezónu nebo dvě prodloužit život, ale že byste mu nadělili dalších pět let, s tím určitě nepočítejte. Ostatně, jak už jsme naznačili – prověrkou jsou většinou mrazivější zimní rána, kdy musí baterie poskytnout dostatek výkonu pro start studeného motoru. Pokud zvládne autobaterie zimu, pak obvykle do té další ještě poslouží.

Zdroj info: autoexpress, carparts, shell.
Zdroj médií: Depositphotos.
Miroslav Frank, 11. 2. 2024 21:28
Volvo V40 2016 dvě baterie (i startovací) původní, kapacita zatím 96%. VW T-roc 2018 baterie startuje na každém zastavení šestý rok, naprosto bez problémů. Celý ten článek je opět neskutečná kravina!
Bodie04, 9. 3. 2024 15:34
Pan Frank je zřejmě mistr světa amoleta. Všechno ví, všechno zná. Když je tak dobrej, měl by si zařídit svůj web. Článek zbytečný není, zbytečná je kritika zbytečného machra. Je mnoho lidí, kteří si takovéto články rádi přečtou.

Podobné články