PRÁCE 🧰

Napětí autobaterie v zimě klesá. Lze se tomu bránit

4. 11. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Životnost auto-moto baterie Auto-moto baterie a nabíjení

U klasické autobaterie je teplota dost rozhodujícím faktorem. Určuje, jak moc poklesne výkonnost i relativní kapacita a s tím také to, jestli ráno auto nastartujete, nebo ne.

Autobaterie v zimě trpí. Pokud můžete, chraňte ji před mrazy

Startování auta v zimě

Za teplot kolem nuly klesá kapacita autobaterie o zhruba 20 %, při -30 °C už je to o 60 %. Současně s tím se olej stává hůře čerpatelným, lidově by se řeklo, že houstne. K tomu se přidá promrzlý motor a vlastně celé auto, které bude chvíli trvat vyhřát na optimální teplotu. Starší, třeba pětiletý akumulátor už nemá zdaleka takovou kapacitu, jako míval, za běžných podmínek, pokles napětí při startování tak bude dost velký. Jakmile padne teplota pod nulu, jeho kapacita i startovací proud výrazně poklesnou. Do toho přijde majitel vozu a chce startovat… jen velice neochotně se startér dvakrát třikrát otočí a nestane se vůbec nic, motor nenaskočí.

Výše popsanému scénáři se dá poměrně účinně zabránit. Předně – není od věci čas od času nechat baterii zkontrolovat buď specialistou s drahým diagnostickým přístrojem, nebo se to dá zvládnout i doma na dvorku. I velmi jednoduchý digitální tester v ceně do tisícovky vám zvládne ukázat přibližnou kondici akumulátoru.

Napětí autobaterie v zimě

Dalším faktorem, který určuje pravděpodobnost, že ráno nastartujete, je napětí autobaterie. To v zimě samozřejmě klesá společně s teplotou. Není tedy od věci před zimou, třeba v listopadu, akumulátor nabít do plna a opakovat nabíjení klidně jednou za měsíc – baterii to neublíží, naopak, lépe si pak bude držet napětí. Je pro ni lepší, ba dokonce ideální, když je udržována nabitá, než když sulfatuje při poklesu napětí a trvale se tím ničí.

Co s tím?

Nabízí se i docela rozumná otázka – proč tedy nechávat auto na mrazech? Není lepší ho parkovat v garáži? Zde už se dostáváme trochu do konfliktu s tím, co se obecně doporučuje pro auto. Ono totiž parkování v teple znamená, že sníh a led, které po cestě naberete, roztají a společně se solí podporují korozi karoserie, prahů i podvozku. Garážování tedy není univerzálně platné opatření, které by mělo zajistit, že akumulátor bude méně promrzat.

Účinnější je, vyhýbat se krátkým jízdám a jezdit často. Pro baterii je nejhorší, když auto dlouho stojí, pakliže třeba dva týdny nevyjedete, neškodí připojit baterii na nabíječku (bez odpojení od elektrosoustavy vozidla), která ji udrží nabitou.

Není také úplně dobrý nápad, nechávat, auto, respektive kapotu zapadanou sněhem. I když se oteplí sluneční paprsky se přes vrstvu na kapotě nedostanou, naopak, sníh a led budou akumulátor velmi efektivně udržovat v chladu.

Přímo chránit autobaterii před mrazem může i jednoduchý textilní obal. Dají se koupit přes internet za poměrně přijatelné částky. Baterie se jednoduše do potahu vloží a funguje to jako termoizolace. Na jednu noc to zabrat může, časem však stejně akumulátor prochladne. Navíc při jeho zahřátí může obal naopak akumulovat teplo, které autobaterii škodí víc než mráz. K tomuto řešení jsme tedy poměrně skeptičtí, nicméně máte-li opačnou zkušenost, klidně se o ni podělte v komentářích.

Volnoběh baterii škodí

Co se často podceňuje, je chod na volnoběh. Auto po startu jede v podstatě na energii z baterie a zejména novější dobíjecí systémy akumulátor nabíjí až tehdy, kdy už opravdu musí. Jestli nastartujete ráno v zimě s tím, že vyjedete až za deset minut a necháte tedy vůz, ať se ohřeje a vytopí interiér, neděláte popravdě akumulátoru moc dobrou službu. Vytřískáte z něj poslední zbytky energie, které mu v mrazech zbývají a je možné, že druhý den už prostě nenastartujete. Dlouhý chod na volnoběh navíc škodí i motoru.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články