Když známe napětí autobaterie, víme, jestli potřebuje dobít. Je to i bod, ze kterého se můžeme odpíchnut, pokud chceme zhruba vědět, jak na tom akumulátor je, tedy v jakém je stavu a jak dlouho ještě může sloužit. Komplexní obrázek nám však poskytne pouze kombinace více diagnostických metod.
VIDEO: Jak zkontrolovat napětí autobaterie
Články na téma kontrola stavu autobaterie:
- Prevence proti selhání baterie
- Metody kontroly stavu baterie
- Údržba autobaterie: Prodloužení životnosti
- Diagnostika autobaterie
- Jak zkontrolovat napětí autobaterie - právě čtete
- Jak poznat vybitou baterii v autě
- Víte, jak a podle čeho poznat vybitou autobaterii?
- Vnitřní odpor autobaterie – jak jej změřit?
K měření budeme potřebovat samozřejmě jednak autobaterii a pak také voltmetr, respektive spíše asi multimetr, který je univerzálnějším přístrojem. Nemusíte investovat do nějakého pokročilého kousku, pro tyto účely postačí bohatě přístroj v cenové relaci kolem pětistovky.
Před tím, než poběžíte do obchodu, se ale podívejte na palubní desku vašeho vozu, případně do menu radiomapy. Zejména starší auta vyšší kategorie, měla ukazatel napětí autobaterie, u těch novějších se dá této hodnoty někdy dopátrat v infotainmentu nebo na displeji před řidičem.
Samotnému měření by měla předcházet minimálně několikahodinová odstávka auta, kdy se vypnou všechny systémy a baterie se „hodí do klidu“, to znamená, že se probíhající chemická reakce zpomalí vlivem téměř nulového odběru (autobaterie musí napájet i při odstávce auta například alarm a uspanou řídící jednotku).
Měříme autobaterie multimetrem
K samotnému měření je dobré si nejprve připravit přístroj. V drtivé většině případů bude mít multimetr kulatý přepínač. Hledejte stejnosměrné napětí a značku „V“. Stejnosměrnost je vyjádřena jako „DC“ nebo plnou čárkou a pod ní čárkou přerušovanou.
V dané oblasti pak bude hned několik hodnot, přičemž vy hledáte tu, která je řekněme zcela nematematicky „nejmenším násobkem deseti“ (nejčastěji to bude hodnota 20). Poté již stačí přitisknout měřicí kontakt černé barvy na záporný pól autobaterie a červený kontakt na kladný pól. Na displeji by se měla objevit hodnota napětí akumulátoru. Pozor, je to hodnota tzv. volnoběžného napětí, protože vozidlo má velmi malý odběr. I u autobaterie, která je na konci s životností, se může objevit velmi optimistická hodnota, která ale při prvním pokusu o nastartování vezme za své a prudce spadne.
Co jsme naměřili?
Jestliže má autobaterie napětí pod 12,4 V, je dobré ji dobít. Cokoliv nad tuto hodnotu znamená, že je akumulátor víceméně nabitý. Ideální je ale naměřit 12,6 - 12,8 V, kdy je baterie plně nabitá. Naopak hodnota 12,1 V už se dá považovat za kritickou a vyžadující okamžité dobití, jinak je velmi reálné, že příští pokus o start motoru selže. Pod 11,9 V už hrozí dost silná sulfatace a je-li akumulátor delší dobu kolem této hranice, dochází k jeho trvalému poškození.
Jak zkontrolovat autobaterii a její napětí
Zdroj médií: Redakce, Depositphotos.