Výměnu baterie asi většina motoristů zvládne bez problémů. Tedy u starších aut, u těch novějších to někdy tak úplně jednoduché není.
Postup výměny autobaterie krok po kroku
Články na téma autobaterie:
- Porovnání jednotlivých autobaterií
- Výměna autobaterie - návod jak na to - právě čtete
- Odpojení autobaterie
- Jak vybrat autobaterii?
- Oprava autobaterie - jak probíhá?
- Jak funguje autobaterie
- Autobaterie a magické oko – proč na něj nespoléhat
- Repas autobaterie se nedělá z více důvodů
Výměna baterie je vcelku jednoduchá. Stačí se podívat do návodu, ale jde to většinou i bez něj. Berte v potaz, že akumulátor je nějak upevněn, takže je prvně třeba toto upevnění uvolnit - většinou postačí povolit dva šrouby. Následně se odpojí mínusový pól, pak plusový a baterka může ven. Při montáži platí opačný postup - připojit napřed plus, poté mínus, zajistit proti pohybu a je hotovo.
Kde je sakra baterie?
Ano, to bude první otázka, která vám proběhne hlavou v okamžiku, kdy zkrátka pod přední kapotou akumulátor nenajdete. Nebojte se, nikdo vám ho neukradl, ale budete muset asi rozšířit pátrací oblast. Doporučujeme mrknout do kufru, kde většinou bývá baterie ukrytá za bočním panelem. Je možné, že bude pod jedním ze zadních sedadel, ale klidně také v předním podběhu za plastovým krytem. Výrobci zkrátka vědí, že baterie je dost těžká a u sportovních aut ji umísťují co nejníž, aby snížili těžiště.
Také čtěte
Problémy s elektronikou
Další trable mohou nastat s řídící jednotkou. U autorádia je obvykle kód napsaný v návodu, některá auta ho odblokují sama po několika dnech nebo nastartováních (souvisí to s čipem imobilizéru v klíčku). Ale řídící jednotka může protestovat a někdy je nutné do ní zadat, že proběhla výměna baterie. Zejména u AGM akumulátorů totiž auto průběžně monitoruje stav a přizpůsobuje tomu nabíjení a veškeré energetické toky s ohledem na start-stop systém. I tady je dobré samozřejmě kouknout do návodu, kde by mělo být napsané varování a případně nutnost servisního zásahu.
Může jich být víc
Tohle je typicky problém u Mercedesu-Benz třídy B. Ten má v některých variantách dvě baterie, což leckoho může zmást. Ale pozor, nepleťte si to s hybridními pohonnými systémy, tam se skutečně mění jen ta klasická autobaterie, výměnu trakčního akumulátoru nechte na servisu.
Řádně ji připevněte
V autě má baterie své místo a bývá mechanicky uchycena. To je z toho důvodu, že je docela dost těžká a při nárazu může projevovat ochotu cestovat dál. Což je samozřejmě nepříjemné zejména pro všechny, kdo jí stojí v cestě. Proto je nutné nový akumulátor připevnit tak, jak být připevněný má. A celé místo pro baterii bývá často plastový box, což má opět svůj důvod - tepelná ochrana. Od motoru totiž sálá teplo, což autobateriím nedělá úplně dobře. Nehledě na to, že přehřátí baterie může mít za následek problémy s jejím dobíjením.
Zdroj médií: Depositphotos.