I ty nejlepší a nejopečovávanější baterie postupem času stárnou a zkracuje se tím jejich životnost. Proč to tak je a co se uvnitř akumulátoru děje?
VIDEO: Stáří autobaterie a proč autobaterie stárnou?
Články na téma výdrž autobaterie:
Uvnitř baterie jsou tři velmi důležité věci - kladné elektrody, záporné elektrody a elektrolyt. Pospojováno a zabaleno do plastového boxu to stačí k tomu, aby po uzavření obvodu přes póly baterie proběhla elektrochemická reakce a baterie poskytla elektrický proud. Stejně tak je možný opačný proces - dobití akumulátoru a uložení energie.
Kladné a záporné elektrody
Elektrody nejsou žádná velká věda - je to plochá kovová mřížka, výjimečně také stočená do spirály. Na mřížce je nanesena aktivní hmota, přičemž u kladné mřížky je to kysličník olovičitý a u záporné se jedná o houbovité olovo. Jedná se tak vlastně o desky, které jsou odděleny separátorem. Ten je propustný pro elektrolyt. U elektrod jde především o to, aby mřížka co nejméně oxidovala a zůstala pevná. Samozřejmě je stejně tak důležité, aby na mřížce držela aktivní hmota. Při vybíjení baterie se aktivní hmota přeměňuje na síran olovnatý. Při nabíjení je reakce opačná.
Elektrolyt ztrácí koncentraci
V případě olověných akumulátorů je to vodou zředěná kyselina sírová o koncentraci zhruba 35 %, pokud se bavíme o plně nabité baterii (hustota 1,28 g/cm3). Jak dochází k vybíjení, tak se při elektrochemické reakci kyselina váže do aktivní hmoty. Její koncentrace v elektrolytu tedy klesá a s tím i jeho hustota. Nabíjí-li se akumulátor, je reakce opačná a kyselina sírová se z aktivní hmoty uvolňuje zpět do elektrolytu na původní koncentraci 35 %. Tento proces se opakuje při každém vybíjení a opětovném nabití.
Stáří autobaterie má vliv na problémy mřížek
Jako zbytek auta, tak i baterie podléhá určitému opotřebení. Zmíněný aktivní materiál na mřížkách s cyklováním baterie ztrácí soudržnost s mřížkou a postupně odpadává a klesá na dno plastového krytu. A čím je na mřížkách aktivního materiálu méně, tím více klesá kapacita a samozřejmě i výkon. Další problém je s pozitivní mřížkou, která ke konci nabíjecích cyklů vlivem vysokého napětí oxiduje - tedy koroduje. Zvyšuje se tím vnitřní odpor a nakonec se může kladná elektroda i rozpadnout.
Sulfatace a její vliv na stárnutí a životnost
Trable jsou i se sulfatací, což je děj, který nastává při vybíjení. Na elektrodách vznikají krystaly síranu olovnatého, což je běžné a při nabití dojde k desulfataci, takže problém zmizí. Horší je, když se nechá baterie vybitá delší dobu - krystaly začnou tvrdnout, nevodivé sulfáty snižují kapacitu a poklesne i proud dodávaný akumulátorem. Sulfataci se dá vcelku efektivně bránit tím, že nenecháte zbytečně dlouho vybitou baterii. Některé lepší nabíječky umí baterii desulfatovat, ale v praxi je efekt spíše neznatelný.
Předčasné stárnutí autobaterií
Zdroj médií: redakce.