PRÁCE 🧰

Nové baterie nevydrží tolik jako prvovýrobní. Proč?

23. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (9) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Životnost auto-moto baterie Auto-moto baterie a nabíjení

Vžil se takový mýtus, že nejlepší ze všech autobaterií je ta původní, kterou osadila vůz automobilka. Je to pravda, ale přinejlepším jenom z poloviny.

Proč nová autobaterie vydrží méně než prvovýrobní?

Články na téma výdrž autobaterie:

  1. Jak zjistit stáří autobaterie
  2. Repase autobaterií
  3. Výrobní vady baterií
  4. Přirozené stárnutí a opotřebení baterie
  5. Proč baterie stárnou
  6. Nová autobaterie vs. stará autobaterie
  7. Proč nová autobaterie vydrží méně než prvovýrobní? - právě čtete

V čem je prvovýrobní autobaterie lepší?

Baterie z prvovýroby je stejná, jakou koupíte jako originální náhradní díl. Nebavíme-li se o AGM autobateriích, pak klasické olověné akumulátory se zaplavenými elektrodami jsou většinou typu EFB. Už to samo o sobě znamená, že jsou kvalitnější, EFB autobaterie totiž mají zesílené desky, netrpí tolik na samovybíjení, jsou odolnější proti cyklickému nabíjení/vybíjení a v neposlední řadě snášejí dobře i studené zimní starty motoru. Při nich je totiž potřeba vydat vysokou hodnotu proudu, což způsobuje deformaci desek elektrod. Zesílené desky se silnější mřížkou tomu zkrátka lépe odolávají. Není divu, že taková autobaterie vydrží s přehledem i dekádu. Jinak ale nejsou originální baterie ničím výjimečné, ano, jsou kvalitní, ale ne víc než jakékoliv jiné kvalitní autobaterie.

Vybíráte-li tedy nový akumulátor, nemusíte hned sahat do nejvyšších cenových pater pro originální. Ostatně běžná cena baterie pro čtvrtou Fabii, Octavii, Kodiaq nebo Karoq je v případě 59Ah/320A celých 7 499 korun s DPH (v době psaní článku byla baterie ve slevě za 3 619 korun s DPH). Výhodnější je tedy pořídit nějakou prověřenou značku, například Banner nebo Yuasha, která vyjde na třetinu, kvalitativně vyjde taková baterie na stejno.

Jak novou baterii neničit?

Krom pravidelného nabíjení inteligentní nabíječkou je potřeba i sdělit autu, že novou baterii dostalo. Sice se s tím řídící jednotka nějak vypořádá, když ji vyměníte jen tak, ale nepřizpůsobí tomu systém dobíjení za jízdy auta. Ten totiž v rámci úspor nenabíjí neustále, ale jenom sporadicky, za to ale vyšším proudem i napětím. Postupně, jak se autobaterie opotřebovává, se upravují parametry dobíjení.

Do toho akumulátor uživatel vymění, nicméně dobíjení pořád probíhá podle upravených parametrů, jako by šlo o baterii starou. Zdánlivě se nic špatného neděje, možná prvních pár jízd řídící jednotka raději nevypíná motor stop-start systémem, ale i to se po čase spraví. Jenže po třech letech je akumulátor po smrti, proč? Nebyl nabíjen tak, jak by nabíjen být měl. Řídící jednotka počítala s jeho sníženou kapacitou, jako by to byla stará baterie, problém je, že měl kapacitu daleko vyšší. Nabíjení tedy probíhalo třeba jenom do 60 %, což autobaterii neprospívá, a proto tak rychle odešla.

Správný postup je obvykle napsaný v manuálu, typicky je potřeba zajet do autorizovaného servisu, který pomocí diagnostiky řekne řídící jednotce, jakou přesně baterii dostala, jaká je její kapacita, typ, startovací proud a podobně. Dobíjení za jízdy se následně řídí podle těchto hodnot, které jsou v průběhu let adaptovány na měnící se parametry stárnoucí autobaterie.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
Soňa Linhartová, 26. 2. 2024 12:26
Baterie Exide? No nevím. Naše zkušenosti jsou špatné. 1. Motobaterie po 2 letech kaput i přes pravidelné dobíjení. 2. Autobaterie ve Vianu 3,0d, r.v. 2009, má předepsané parametry, pravidelné dobíjení kvůli převaze "městského a příměstského" provozu - za 3 týdny konec záruky a po nabití 12,54V a na druhý den už jen 12,45V. Při startu motor vícekrát protočí, není to tzv. na první škyt. No ale zkuste to reklamovat. Naproti tomu stejně stará, parametry stejná baterie (v druhém autě r.v. 2012) Varta nemá problém. S druhým autem se jezdí více mimo město nad 50 km. Každé auto najede ročně ca. 15t km. Přitom u Exide Premium se uvádí, že je vhodná pro takové auto a do městského provozu. Pak si vyberte.
Max Bernard, 24. 2. 2024 14:24
Jasný, "je třeba zajet do autorizovaného servisu"... to určitě. V autorizovaném servisu Opel mi nebyli schopni říct typ autobaterie (potřeboval jsem jej znát, abych věděl, jakým cyklem doma dobíjet). Nakonec mi řekli, že "Insignie má stoprocentně AGM". Donutil jsem je, aby odkryli štítek na špatně přístupném akumulátoru. Technik se tam vloupal dost nevybíravě, málem vylomil kryt. A tam na štítku napsáno EFB...
Tak jim říkám: "... to nevypadá na AGM, že ne?"
A hlavní technik na to: "To je totéž... Nabíjejte jako AGM..."
A já: "... ale EFB je olověná a to "F" znamená "zaplavená"... Cyklem na AGM ji zničím!"
A on: "Nám je to jedno, my máme jednu nabíječku a na tu to prostě připojíme, ona si to pozná, jak má nabíjet".
Vladimír, 24. 2. 2024 6:54
Asi nemá cenu bavit se o tom, jak funguje "inteligentní dobíjení" už jen toho důvodu, že každá automobilka má vyvinutý svůj (nebo koupený) systém i strategii řízení dobíjení AKB. Byť podobnou ale ne identickou. V našich končinách, velice zjednodušeně řečeno, by se daly systémy rozdělit na "koncern", Ford a zbytek světa. Já osobně mám profesní zkušenost pouze se značkou Ford (25 let) a proto se nebudu a ani nechci pouštět do nějaké polemiky o systémech jiných značek. Upřímě, už jen z toho důvodu, že o nich vím jen velmi povrchně.
Budeme-li se bavit o Fordu, tak ten přišel s int. dobíjením už v r. 1997 u Fiesty 97" s motorem 1,25 L Zetec Se a následoval Focus 98". Tady se ještě neřešilo přímé hlídání opotřebování AKB ale zásadní zlom byl v osazování všech nových modelů AKB s technologií stříbro-vápník (označené "Silver-Calcium"). AKB s touto technologií používá Ford dodnes.
Důvodem byly alternátory, které už neměly integrovaný ani externí regulátor napětí ale dobíjení bylo řízeno přímo jednotkou řízení motoru (PCM) pouze z vlastních vypočítaných hodnot. Dle "úsudku" PCM dokázal alternátor velmi krátkodobě vyvinout proud až 120 A (to je proud, kterým se svařuje elektrodou 3,15 mm!) a u u novějších modelů i 150 A. Takové proudové "šoky" obyčejná olověná AKB nezvládá a deformují se desky.
S novějšími modely a nástupem Start-Stop systámu už ale opravdu nastala komplikace v tom, že po výměně AKB musel být proveden reset paměti a pokud se nová AKB lišila kapacitou Ah, tak navíc se diagnostikou muselo vstoupit do menu charakteristik a změnit zadané hodnoty dle použité AKB. To proto aby PCM zvolilo adekvátní strategii dobjení.
Vhledem k některým reakcím na titulek se ještě musím zastat autora. Pan Mokříš v něm přímo nemění novou za starou ale ten nadpis se musí přečíst celý a nevytrhávat slova z kontextu Možná by se spíš hodilo místo "za starou" napsat "za původní". Pro ty méně chápavé, prohoďte si slova v titulku "novou" a "starou" mezi sebou no a pak se zamyslete nad výsledkem.

Pro zajímavost - další komentáře najdete na:
https://www.seznam.cz/komentare/26361086-novou-autobaterii-si-ridici-casto-nevedomky-nici-hned-od-vymeny-za-starou
Petr, 24. 2. 2024 2:07
Shodou okolností jsem si tím teď prošel. A důvod, proč baterie brzo odchází, je ta slavná rekuperace, kdy se baterka buď dobíjí málo a nebo přebíjí, tím dostává za uši. Prvovýroba je pofidérní, já měl u Škodovky baterii Moll, která by měla být kvalitní ale po čtyřech letech měla dost. A navíc tam dali EFB, i když rekuperace by měla mít AGM. A nastavení elektroniky při výměně? Auto pozná, že tam je jiná, jinak by se to muselo nastavovat pravidelně - zadávat tam výrobce a sériové číslo fakt management dobíjení neovlivní. Hlídat si průběžně napětí stačí. Baterka je dnes u nových aut spotřební materiál.
Ondřej V, 23. 2. 2024 20:42
Jakub: Varta je lepší v tom, jak dlouho drží. Když k nám někdo jezdí s baterií Banner, obvykle je KO. A ten důvod není samozřejmě vždy stejný. Někdy za to může alternátor, jindy moc krátké a denní jízdy, bez externího dobíjení. Oživit Banner oproti Exide nebo Vartě se nedaří téměř nikdy. Pokud se ovšem bavíme konkrétně o EFB, za nás vede Varta díky tomu, jak to mají vyřešené. Však si ji kupte a proměřte, srovnejte to s jinými. Zkuste zátěžové testy.
Jakub Mokříš, 23. 2. 2024 21:02
Data: Exide záporná deska je silná 1 mm, kladná 0,85 mm, Varta 0,7 mm a 0,65 mm, Banner 0,9 mm a 0,85 mm. Zátěžové testy je možné dělat jenom na nových bateriích, na použité to nemá smysl. Chápu, že máte možná nějaké zkušenosti, ale síla desek a jejich počet je to, co rozhoduje. Uvnitř jsou všechny akumulátory vesměs stejné, co se liší, je maximálně technologie výroby desek a separátory. Zde vede Exide (desky lisované nebo odlévané), Banner i Varta mají desky z „tahokovu“.

Podobné články