PRÁCE 🧰

EFB autobaterie

13. 9. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Typy baterií Auto-moto baterie a nabíjení

Na trhu zaplaveném nejrůznějšími typy autobaterií se lze setkat i se zkratkou EFB. Není to nic, co by je zásadně odlišovalo, ale je dobré vědět, o co jde a co to znamená při případném nákupu.

Autobaterie EFB

Zkratka EFB znamená Enhanced Flooded Battery, což se dá volně přeložit jako „vylepšená zaplavená baterie“. EFB je tedy akumulátor se zcela běžnou technologií elektrod zaplavených elektrolytem. Funguje tedy jako každá jiná taková autobaterie. Vylepšení se týká především desek elektrod, které jsou zesílené.

Proč jsou silnější desky lepší?

Elektrody tvoří olověná mřížka a na ní nanesený materiál. Na záporné je to houbovité olovo, na kladné oxid olovičitý. Desky jsou těsně u sebe a jediné, co je dělí, jsou separátory. Ty jsou extrémně důležité, protože zabraňují zkratu mezi deskami, ke kterému kdyby došlo, byl by to pro autobaterii konec

Při náročnější práci, což je především startování motoru, dochází k odběru vysokého proudu, často ve stovkách ampér. Při tom se desky mohou kroutit a ohýbat, což je docela běžný jev. Jenže tím také elektrody dost trpí a jsou s tím spojeny dvě hrozby. První spočívá v soudržnosti materiálu na deskách, který při opakovaném ohýbání má tendence začít odpadávat. Tím klesá elektrodě aktivní plocha, současně s tím ubývá i výkon, jaký je schopna dodávat. Je to začarovaný kruh, ze kterého pak není úniku, protože čím menší výkon, tím větší nároky jsou kladeny na elektrody a ty se tím ještě více kroutí třeba při náročném startu studeného agregátu.

Druhé nebezpečí je v možnosti dotyku mezi deskami. Separátor tvoří většinou skelná vlákna, porézní plast nebo textilie. Ohýbání elektrod může mít za následek průraz separátoru, respektive jeho protržení. Desky pak mají k sobě cestu otevřenou, dotknou se a akumulátor se tím s velkou pravděpodobností zničí.

EFB baterie mají desky silnější, takže ty jsou pak odolnější vůči ohybu a riziko, že se stane jeden z výše nastíněných scénářů, je minimální. Používají se u aut, která mají stop-start systém, ale nejsou vybavena rekuperací elektrické energie při brzdění. Jinak jsou naprosto stejné, jako ty nejběžnější olověné akumulátory. Více materiálu na mřížkách elektrod musí však výrobce promítnout do ceny produktu. 

EFB a AGM jsou naprosto odlišné pojmy

Vedle EFB se setkáváme ještě se zkratkou AGM. Souvisí to s rekuperací brzděním. EFB baterie totiž nesnášejí dobře nabíjení vysokými proudy. Ano, svedou vydat docela vysoké výkony, ale dobíjení vyžadují stejné, jako klasická zaplavená olověná baterie. AGM se oproti nim umí vyrovnat právě i s rekuperačním brzděním, kdy se dobíjí většími proudy, než pomocí klasické nabíječky, následně je motor vypnut a poté přichází požadavek na start, a tedy opět vysoký proudový výkon. EFB akumulátor by to zvládl snášet jednotky hodin, maximálně dní, AGM to vydrží roky.

EFB je super náhrada za klasiku

Pakliže máte třeba starší auto bez rekuperace, můžete v klidu nahradit běžnou autobaterii akumulátorem EFB. Silnější desky a lepší odolnost proti hlubokému vybíjení bude znamenat prodlouženou životnost, a to dost zásadně. Ano, připlatíte si, ale dnes obvykle nová autobaterie vydrží 4–6 let při dobrém zacházení. EFB bude v jedničkové fabii sloužit klidně dekádu. 

Nabíjení autobaterie EFB

S ohledem na stejný princip funkce a vnitřní uspořádání i nabíjení probíhá naprosto stejně, jako u jiných baterií se zaplavenými elektrodami. Můžete nabíjet buď pomocí neřízené nabíječky proudem s hodnotou jedné desetiny kapacity, nebo klidně inteligentní nabíječkou.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články