🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Vliv systému Start-Stop na spotřebu paliva

1. 9. 2023 3 min. čtení diskuze (3) Tipy a rady

Mnoho lidí se domnívá, že při startování spotřebovává motor auta velké množství paliva, a že se kvůli tomu nevyplatí jej na krátkou chvíli vypínat. Není tomu tak, motor se vyplatí „chcípnout“ už po několika sekundách stání. Zde se dozvíte proč!

Vliv systému Start-Stop na spotřebu paliva

Asi se s tím setkal už každý řidič – sedíte v autě s nastartovaným motorem, na někoho nebo něco čekáte a přemýšlíte, jestli motor na tu chvilku vypnout, a pak ho opětovně nastartovat. Podobné je to i se systémem start-stop, jehož úkolem je právě šetřit palivo při stání na místě. Funguje tedy start-stop? Kolik paliva spotřebuje pohonná jednotka na nastartování? A vyplatí se tedy motor „chcípnout“?

Pár mililitrů

Předně si musíme ujasnit, že se zde nebudeme pouštět do technických diskuzí ohledně toho, jak start-stop škodí a neškodí motoru, a jak je obecně při startech pohonná jednotka namáhána. Jde nám pouze o to zjistit, zda dokáže krátkodobé vypínání motoru při stání ušetřit palivo. Už v roce 2004 se tím zaobíralo sdružení odborníků SAE (dříve známe jako Society of Automotive Engineers), když zkoumali, kolik litrů paliva za hodinu spotřebuje motor osobního automobilu. To se samozřejmě liší s ohledem na objem motoru, počet válců, nastavení řídící jednotky atd.

SAE však na test použilo rozšířenou benzinovou patnáctistovku od Toyoty, srovnání s průměrným vozidlem je tedy docela relevantní. Motor byl párovaný s automatickou převodovkou, a tak bylo měření prováděno v režimu převodovky Drive i v režimu Neutral – oba se mimochodem lišily jen nepatrně. Nakonec u konkrétní motorizace vyšla při volnoběhu spotřeba 0,630 litrů na hodinu. To je více paliva, než je jeden půllitr piva. Pouze poznámka – čím větší objem a počet válců motoru, tím větší spotřeba paliva.

Systému Start-Stop a spotřeba paliva

Další logickou otázkou je kolik paliva stejný motor spotřebuje při startování. Inženýři nelenili a ten stejný motor stále dokola startovali a hned zase vypínali, dokud motor nespotřeboval oněch 0,630 litrů benzinu. Toto číslo pak vzali a jednoduše ho vydělili počtem provedených startů. Motoru a vlastně ani testovacím technikům to moc nezávidíme, ale nyní díky tomu víme, že benzinová patnáctistovka potřebuje k nastartování něco mezi 1,1 až 1,2 mililitry benzinu. Jen pro zajímavost – z výpočtu vyplývá, že byl motor nastartován a vypnut přibližně 550krát. Uf!

Teď známe, kolik paliva spotřebuje motor při volnoběhu za hodinu, a kolik paliva potřebuje pro svůj start. Z toho jednoduše zjistíme, že stejný objem paliva, kolik pohonná jednotka potřebuje na nastartování, spotřebuje při volnoběhu za nějakých 6 až 7 sekund. A z toho nám jasně vyplývá, že pokud by měl náš konkrétní motor běžet déle než 7 sekund, tak se ho pro úsporu paliva vyplatí vypnout a znovu nastartovat. Stále se ale bavíme pouze o úspoře paliva. Pokud vám o úsporu nejde a chcete si dopřát plný komfort vašeho automobilu, tak vás určitě nebudeme nutit vypínat každou chvíli motor.

Asi se ptáte, jak to má třeba takový mohutný americký osmiválec. No ten sice spotřebuje více paliva při volnoběhu, ale také potřebuje více paliva pro nastartování. Poměr je tam tedy podobný, jako u drtivé většiny ostatních současných motorizací a ona hranice, kdy se vyplatí motor vypnout, je tak velice obdobná. Počítejte tedy přibližně 6, 7, 8 až 9 sekund, pak už se vyplatí motor „zhasnout“.

Start-Stop systém

Je start-stop k něčemu?

Zpět tedy k původní otázce, snižuje start-stop spotřebu? K tomu SAE vzalo dvě totožná auta a několikrát s nimi projelo totožnou trasu městským provozem. S výsledkem vás nebudeme napínat – automobil s aktivním systémem start-stop měl o 4 až 9 procent nižší spotřebu. To sice na papíře nejsou nějaké zázračné hodnoty, ale potvrzuje to předchozí výsledky – motor automobilu se při delším stání na místě vyplatí vypínat za účelem snížení spotřeby paliva.

Zdroj info: SAE, EngineeringExplained.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jiří Kuchta, 2. 9. 2023 19:57
Když startuju, tak se automaticky startuje na benzín. Na plyn se přepne až za chvíli. Takže moc velkou úsporu v tom nevidím
Vrána Jaroslav, 2. 9. 2023 14:14
Nádherná úspora... A co na to stálé startování říká baterie? Ta je věčná??
Jiří Spěváček, 1. 9. 2023 16:15
No, min. 4% úspora? Je to jednoduchá matematika. Dejme tomu, že s vozidlem po najedeme 100 Km, během kterých 20x využijeme stop-start na 30 vteřin. Ušetříme tedy 0,105 l paliva, ale 20 startů je zase +0,024 l, tzn. konečná spotřeba nižší o 0,081 l. A to znamená, že když místo 6 l spotřebuji 5,919 l je to úspora 1,35%. Ale místo 1 startování 21. Jsou to počty jen přes palec, ale jestliže jsou jinak stejné podmínky, tak víc jak 1,6% to nebude.

Podobné články