🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Ekonomická jízda v autě a několik klíčových zásad

8. 6. 2024 3 min. čtení diskuze (4) Tipy a rady

Pokud chce motorista za volantem ušetřit za pohonné hmoty, měl by myslet na základní pravidla úsporné (respektive ekonomické) jízdy. Víte, jaké konkrétní zásady by měl každý řidič plnit? My jsme jich pro vás připravili hned šest.

Jak jezdit s autem ekonomicky

Cena pohonných hmot na tuzemských čerpacích stanicích se sice v posledních měsících konečně stabilizovala, i přesto se ale na českých silnicích prohání celá řada řidičů, pro které je spotřeba paliva důležitá a snaží se ji snížit na minimum. Máme proto pro vás několik rad.

Plynulá a nepříliš rychlá jízda

První pravidlem ekonomické jízdy je plynulá a nepříliš rychlá jízda. Každý motorista by tedy měl v praxi co možná nejvíce využívat získanou kinetickou energii. V případě prudšího kopce brzdit motorem a podobně to je i s příjezdem k semaforu. Motorista by měl vždy zvážit, jestli za dané situace není vhodné vyřadit a jet alespoň chvíli na neutrál. Vyplatí se rovněž dostatečný odstup od dalších aut, což v praxi umožňuje plynulejší a efektivnější reakci.

Roli má i váha

Pokud chce řidič dlouhodobě držet spotřebu paliva na co nejnižších hodnotách, neměl by vozit těžké věci, které v autě nepotřebuje. I proto se čas od času vyplatí v autě udělat inventuru. Najít si pár desítek minut času a dostatečně projít prostor kolem zadních sedaček i v kufru. V některých případech může motorista narazit třeba na lahve s pitím či během léta třeba na sadu zimních řetězů. Podobně je to třeba i v případě namontovaného střešního nosiče, který se v některých případech vyplatí sundat.

Tlak v pneu

Značný vliv na konečnou spotřebu má samozřejmě i tlak v gumách. I proto je vhodné, aby každý motorista alespoň jednou za 14 dnů zkontroloval nahuštění. Díky tomu může motorista snížit spotřebu až o 0,3 litru na každých sto kilometrů. Kromě toho je rovněž vhodné kupovat takové pneumatiky, které mají nižší valivý odpor. V tomto ohledu se vyplatí prozkoumat výsledky nezávislých testů, ve kterých jsou k dohledání i konkrétní jednotlivé parametry.

Motor nezahřívejte

Zejména zkušenější řidiči mají tendenci auto po startu ještě několik minut zahřívat, a to i u nových automobilů. Něco takového ale není v případě moderních motorových jednotek třeba. Prakticky jediným dopadem je akorát zbytečná spotřeba paliva. S tím souvisí i funkce start-stop, kterou se vyplatí mít z pohledu úspory paliva zapnutou.

Zvažte užití klimatizace

Zvlášť během léta se do spotřeby paliva promítá klimatizace. Pokud chce motorista v běžném provozu ušetřit, měl by zvážit její použití a případně ji nahradit za otevřené okno. Ani to ale není zadarmo, neboť negativně dopadá na aerodynamiku auta. Naplno puštěná klimatizace v každém případě zvyšuje spotřebu paliva na sto kilometrů až o jeden litr. Zároveň ale platí, že u běžného okna to může být ještě víc, vždy záleží na tom, o jaký model se zrovna jedná.

Práce s tempomatem

V moderních autech jsou tempomaty v podstatě standardním prvkem a funkcí, která se zvlášť na dálnicích skvěle hodí. Pro dosažení ideální spotřeby je ale potřeba s ním umět pracovat. Třeba při jízdě z kopce má tempomat tendenci brzdit, což je z pohledu snahy o dosažení co nejnižší spotřeby škoda.

Zdroj info: fDrive.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jan Jirak, 9. 6. 2024 16:17
nesmí se to přehánět. prostě jedu normálně předvídám nebrzdím. spotřebu mám u citroenu 1.6 vti 5.5 l benzinu
[email protected], 8. 6. 2024 20:51
Z toho článku jsem teda moc nepochopil, že je tím myšleno stání na volnoběh
A jestli ano, nechápu ten výraz “zkušení řidiči”
Zkušený řidič ví, že volnoběh je kravina
K69, 8. 6. 2024 19:38
Je tím myšleno stání s nastartovaným motorem. Pro motor není dobré aby se zahříval při stání, ale raději mírnou jízdou, která ho zahřeje rychleji a rovnoměrněji.
[email protected], 8. 6. 2024 13:35
Dobrý den
Mohu se zeptat, jak to je myšleno s tím zahříváním motoru?
Vždyť motor nejdříve musí dosáhnout provozní teploty, aby se i spotřeba ustálila na menších hodnotách, tak co je myšleno tím nezahříváním
Díky za odpověď

Podobné články