PRÁCE 🧰

Autobaterie pro stop-start systémy

3. 11. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Životnost auto-moto baterie Auto-moto baterie a nabíjení

Pro úsporu každého gramu emisí jsou automobilky schopny udělat první poslední. Bohužel, někdy si to vybírá nehezké oběti na životnosti ne úplně levných komponent. Jednou z obětí jsou autobaterie.

Baterie pro stop-start systémy vydrží násobně větší zátěž

Články na téma vliv na životnost autobaterie:

  1. Vlivy na životnost autobaterie
  2. Výdrž autobaterie - co má na ni vliv?
  3. Prodloužení životnosti autobaterie
  4. Baterie pro stop-start systémy vydrží násobně větší zátěž - právě čtete
  5. Životnost autobaterie a vliv autoservisu
  6. Co má vliv na životnost autobaterie

Není úplně pravda, že by nové motory fungující v režimu stop-start nic nevydržely. Na opakované starty jsou přizpůsobené, mechanice agregátu to nevadí, jde tomu naproti „řidší“ specifikace maziva, ale třeba i zesílený startér. Většina aut tak opravdu nemá s násobně vyšším počtem startů motoru problém.

Baterie pro stop-start

Jinak je na tom baterie. Klasická zaplavená sice může sloužit třeba deset let, nicméně opakované startování, a to i za studena, je natolik náročné, že by se její životnost počítala spíš na jednotky měsíců než roky. Je potřeba použít buď EFB baterii, nebo dokonce, a to je častější případ, akumulátor AGM.

EFB – klasická autobaterie s volným elektrolytem. Liší se zesílenými mřížkami elektrod, které jsou většinou z lisovaného perforovaného plechu a mají větší tloušťku. To zabraňuje kroucení elektrod při startech a prodlužuje jejich životnost, respektive životnost houbovitého olova na nich naneseného, které díky tomu neodpadává. EFB baterie snášejí dobře vyšší počet startů a používají se u aut se stop-start systémem bez rekuperace.

AGM – akumulátor, u nějž není elektrolyt volně, ale je nasáklý ve speciální tkanině vyplňující prostor mezi deskami. Tyto autobaterie zvládají velké proudy jak vydávat, tak i přijímat a skvěle snášejí vysokou cyklickou zátěž. Proto jsou vhodné do aut se stop-starty systémy s rekuperací. Nevýhodou je vysoká cena, která může přesahovat i sedm tisíc korun.

Problém je, že akumulátor dnes trpí hned dvěma způsoby. Za prvé vypínáním agregátu, kdy musí na obsluhu elektronické výbavy auta stačit úplně sám, za druhé nedostatečným dobíjením. Automobilky totiž vybavují svá auta inteligentním režimem nabíjení, kdy vozidlo trvale monitoruje napětí autobaterie a v případě, že to přeleze určitou mez, odpojí alternátor, sníží tím zátěž motoru a tím ušetří i něco na emisích

Bohužel, inteligentní dobíjení obvykle akumulátor doslova šikanuje a jakmile je napětí dostačující na pár startů, odpojí dobíjení. Akumulátor tak daleko více cykluje a uživatel většinou nevědomky odstaví auto s třeba jen napůl nabitou autobaterií. Když takové vozidlo stojí týden, na elektrodách se začne vytvářet sulfatace, snižuje se tím jejich činná plocha a akumulátoru klesá kapacita. A s nižší kapacitou přichází větší počet cyklů, což s sebou nese rychlejší opotřebení a z tohoto začarovaného kruhu se nemá baterie šanci dostat, pokud ji majitel auta minimálně jednou za 14 dní nedobije pomocí externí nabíječky.

Jak z toho ven?

Vypnutí stop-start systému se nabízí, jako varianta, jak alespoň částečně akumulátoru ulevit. Není přímo nutné to vždy dělat pomocí úpravy řídící jednotky (která je v podstatě ilegální), někdy stačí ho vypnout k tomu určeným tlačítkem. A ano, naneštěstí to budete muset dělat před každou jízdou, protože součástí protiemisních opatření je i předpis, že systémy, které mají na spotřebu vliv, se musejí vypínat po každém nastartování znovu a bez dodatečné úpravy nejdou vypnout trvale.

Zdroj info: autoexpress, carparts, shell.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články