PRÁCE 🧰

Co má vliv na životnost autobaterie?

13. 12. 2021 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Životnost auto-moto baterie Auto-moto baterie a nabíjení Zimní sezóna Péče o autobaterii v zimě

Doba, po kterou vydrží autobaterie bez problémů sloužit se může značně lišit napříč značkami, ale má na ni obří vliv i to, jaké péče se jí dostane.

Vlivy na životnost autobaterie

Nejdůležitější je asi smířit se s faktem, že životnost akumulátoru je limitní. Nelze tedy očekávat, že budete provozovat jednu autobaterii napříč dekádami. Elektrochemický proces totiž probíhá uvnitř neustále a v praxi ho nelze zcela zastavit. Co ale lze velmi dobře ovlivnit, je údržba baterie a její výběr.

Nesmrtelné baterie z prvovýroby

Obecně se životnost autobaterií pohybuje někde v rozmezí 6 až 10 let. Moc automobilek, které ještě stále mají vysoké požadavky na akumulátory montované v prvovýrobě, už není. Dříve sice bývalo běžné, že první baterie vydržela majiteli vozu třeba dvanáct let, aby si poté pořídil novou, která to vzdala po třech zimách, ale dnes už i toto pomalu mizí. Neznamená to, že by z montážních linek sjížděla auta s nekvalitními akumulátory, to rozhodně ne! Ale díky zvyšujícímu se tlaku na cenu se holt muselo začít šetřit i tady. Navíc jsou automobilky obrovským tlakem na snižování CO2 nucené zavádět technologie, které akumulátoru nesvědčí, jako je rekuperace kinetické energie. Baterie je výrazně vybíjena a opětovně krátkodobě nabíjena vyšším napětím (15,1 V i více), což snižuje její životnost.

Co má vliv na životnost autobaterie

Jak už bylo naznačeno, je dobré si dát trochu práce s výběrem nové baterie. Platí zde několik jednoduchých pravidel:

    • Nekupujte v supermarketu - to je asi to nejhorší, co můžete udělat. Za prvé v supermarketech nebudou asi nikdy baterie top nebo alespoň průměrné kvality. Tyhle obchody tlačí silně na cenu, což se projevuje i na kvalitě nabízeného sortimentu. Za druhé nemáte ponětí o tom, jak dlouho leží akumulátor v regálu v relativně teplém prostředí (kde je samovybíjení rychlejší), bez jakékoliv péče, nebo dokonce dobíjení. Ideálně běžte pro novou autobaterii k prodejci, který se zabývá primárně prodejem tohoto sortimentu.
    • Vyšší hmotnost = lepší baterie - možná trochu zjednodušující tvrzení, ale v podstatě je pravdivé. U elektrod je lepší, když jich je samozřejmě co nejvíc a není tajemstvím, že počet kladných a záporných se často neshoduje. Vyrobit kladnou elektrodu je totiž o něco dražší, než vyrobit zápornou, takže v jednom článku najdete třeba čtyři kladné a pět záporných elektrod. Nosná mřížka, na které je nanesena aktivní hmota může mít také různou kvalitu, přičemž lepší je rozhodně ta, která je silnější a tedy i těžší.
    • Neexperimentujte - co výrobce vozidla předepisuje, to tam patří. Kdo chce ušetřit a koupí o stupeň nebo dva nižší kapacitu, ve skutečnosti přeplatí, protože velmi brzy bude shánět baterii novou. Menší kapacita znamená vyšší přetěžování, vyšší cyklické namáhání, uvolňování aktivní hmoty z elektrod a postupnou degradaci. To samé platí i pro technologii - článek se věnuje primárně klasickým olověným akumulátorům s tekutým elektrolytem, ale tato technologie například nemůže sloužit jako náhrada za AGM baterii.

    Faktory, které mají vliv na životnost autobaterie:

    • Výbava auta - vyhřívání sedaček, nezávislé topení a další komfortní prvky přidají svůj apetit k celkovému výkonu, který musí baterie poskytnout. Ve výsledku to znamená vyšší cyklickou zátěž a rychlejší opotřebení akumulátoru.
    • Způsob používání vozidla - smrtící jsou pro baterii především krátké jízdy po městě, kdy se často startuje, dlouho stojí v kolonách a motor běží často na volnoběh. Akumulátor se nestihne dobít, řidič zaparkuje, odejde, za hodinu se vrátí, znovu startuje, popojede kilometr, dva a zase auto odstaví. Baterie je trvale "podbitá", sulfatuje a její životnost může být klidně i jenom rok. Pravým opakem je člověk, který do auta sedne, nastartuje a jede přes půl Evropy po dálnici - akumulátor se tak stíhá dobít bez problémů a nemá problém sloužit třeba osm let.
    • Stav auta - například startér, když je silně opotřebený, má vyšší proudové odběry a baterii přetěžuje. K tomu se přidá prokluzující řemen na alternátoru, což znamená nedostatečné dobíjení. Vadný regulátor napětí zase může způsobovat přebíjení, což taky životnosti autobaterie nepřidá. Celkově je dobré udržovat auto v nějakém přijatelném stavu, což znamená třeba i jednou ročně zkontrolovat a očistit svorky na akumulátoru - oxidace znamená odpor a tedy nedostatečný přenos proudu.
    • Dobíjení uživatelem - určitě neuškodí, když třikrát, čtyřikrát za rok připojíte auto na nabíječku a baterii dobijete do plna. Zejména se to hodí před zimou, protože pohnout studeným motorem je skutečně velmi náročné a nedostatečně nabitý akumulátor to nemusí zvládnout.
    Zdroj médií: Depositphotos.

    Podobné články