PRÁCE 🧰

Lithiové baterie v autech

16. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Typy baterií Auto-moto baterie a nabíjení

Velkou roli v bateriích dnes hraje lithium. Alkalický kov, který se svými vlastnostmi hodí pro použití v akumulátorech, a to zejména pro pohon elektromobilů. Jenže i klasickou autobaterii lze koupit jako lithiovku. Vyžaduje však speciální nabíjení a není zrovna levná.

Lithiové baterie v autech

České lithium

Napřed si dovolím krátký úvod k poměrně aktuální lihtiové „kauze“. Slovo kauza je úmyslně v uvozovkách, protože se takto označují spíš záležitosti krátkodobějšího charakteru. V roce 2017 na teoretickém předpokladu, že by se u nás na Cínovci mohlo lithium těžit, postavil z velké části jeden politik svoji kampaň. Se slovy, že pod zemí je ukryto „dva tisíce miliard korun“ uspěl ve volbách, nicméně lithium bezpečně zůstalo tam, kde je do teď.

O šest ministrů zdravotnictví a stejný počet let později se díváme do budoucnosti s nadějí, že roku 2028 bychom mohli začít s těžbou. Reálně si troufám odhadnout, že budeme lithium dolovat klidně spíš o pětiletku později. Pokud ještě v té době bude mít někdo o naše lithium zájem, máme reálnou šanci se docela napakovat, protože sedíme údajně na zhruba 4 % světových zásob. Aktuální situace je taková, že těžaři nestíhají pokrýt poptávku a my si stále šetříme své lithium, patrně na horší časy.

Lithium má pro použití v akumulátorech velmi výhodné vlastnosti, respektive dává velmi výhodné vlastnosti akumulátorům:

Li-Ion

Lithium-iontové baterie (Li-ion) jsou doslova revolučním objevem pro potřeby elektromobility (ačkoliv daleko dřív než v elektromobilech se používaly v elektronice). Mají totiž docela vysokou energetickou hustotu, zvládají nabíjení vysokým výkonem a vysoký výkon umějí i vydávat. Problém je, když dojde třeba ke zkratu článku a následnému požáru. Neděje se to často, ale když už na to dojde, je dost problém požár uhasit.

LiFePO4

Lithium-železo-fosfátové baterie (LiFePO4) mají taktéž skvělou energetickou hustotu a obecně nemají problém s nasazením v elektromobilech. Vadí jim však nízké teploty, za kterých se dají nabíjet jen velmi pomalu, nicméně i to je řešitelné efektivním předhřevem baterie. Jsou levné na výrobu a především jsou daleko bezpečnější než Li-ion akumulátory. V některých elektrických autech již došlo k nasazení LiFePO4 technologie a očekává se, že tyto baterie vydrží násobně více cyklů než starší typ (Li-ion).

Startovací lithiové baterie

I v klasických autobateriích, které slouží pro start motoru, můžeme ve výjimečných případech lithium najít, a to oba druhy, tedy jak Li-ion, tak i LiFePO4. Jsou dosti drahé a výběr logicky není tak široký, jako v případě klasických VRLA nebo třeba AGM baterií. Proč je tedy používáme? Lithiovky jsou totiž lehké. Když si vezmete do ruky klasický startovací akumulátor, zjistíte, že je docela těžký. Pro porovnání – kvalitní AGM baterie Exide s kapacitou 50 Ah má hmotnost 17,9 kg. Akumulátor lithiový o stejné kapacitě váží 5–7 kilogramů. Ano, cenově jsme s lithiovkou dvakrát až třikrát výše, na druhou stranu je to pořád jedna z nejlevnějších možností, jak srazit hmotnost auta. A každé kilo se řeší především na závodní dráze, takže lithiové autobaterie jsou doménou ostrých sportovních vozů a osazují se třeba do některých Mercedesů AMG. Na nabíjení lithiovek je však potřeba nabíječka, která „je umí“, většina i těch chytrých nabíječek je nabít nezvládne.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
Miloš Svoboda, 16. 10. 2023 18:15
Důležité upřesnění:
Li-Ion baterie nejen že nezvládne nabíjet běžná nabíječka, ale kvůli odlišnému napětí nejdou v běžném autu použít.
Naopak LiFePO4 baterie jsou absolutně bez problému, necelý rok mám v Octavii II (1.8 TSI, motor CDAA) aku 12V 50Ah, bez jakéhokoliv problému s nabíjením v autu, nabíječkou doma i v servisu. Má velmi podobnou chrakteristiku, dokonce "plošší", v běžném rozsahu stavu nabití 12.8 - 14.4V.
Ale má povolené vybití až na 8V.
A hlavně mnohonásobně vyšší počet nabíjecích cyklů, než olověné baterie. Už jsem jich měl plné zuby, úplně jedno zda Varta, Duracell nebo no-name. Jedno vybití na 12V a baterie má poloviční kapacitu, do 3 roků je na vyhození.
LiFePO4 sice nemám dlouho, ale těch 50 Ah má pořád, pár plných cyklů jsem jí záměrně dal.
A motor díky malému vnitřnímu odporu baterie startuje líp, než s olověnou, přestože má menší kapacitu. Stačí to, protože jí nevadí úplné vybití.
Zkompletoval jsem si ji sám, takže mě nestála o moc víc, než olověná.
Už nikdy olovo do auta :-)

Podobné články