PRÁCE 🧰

Nabíjení bezúdržbové autobaterie je nutností pro delší životnost

18. 9. 2023 3 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Typy baterií Auto-moto baterie a nabíjení

O bezúdržbových bateriích víme zhruba 20 let, co jsou na trhu. Není je z nějakého záhadného důvodu podle prodejců a výrobců třeba jakkoliv udržovat, ačkoliv to byla pravda paradoxně spíš před těmi 20 lety.

Bezúdržbové autobaterie neexistují

Dříve možná, dnes bezúdržbové rozhodně nejsou

Zdání toho, že stačí akumulátor osadit do auta, nechat ho tam vesele fungovat, nic neřešit a po deseti letech provozu ho vyměnit, je falešné. Bezúdržbové autobaterie přišly v době, kdy se z motorových vozidel stalo velmi spotřební zboží, lidé se nechtěli o nic starat a auto jenom používat s minimálními časovými a finančními náklady na údržbu. Po long-life olejích jsou bezúdržbové akumulátory jednou z největších pastí, naštěstí ne tak příšerně drahou, když se řeší následky.

O nějaké bezúdržbovosti by se dalo hovořit maximálně v případě, kdy starší auto, které nabíjí napětím 14,3 –14,4 V jezdí především trasy o délce zhruba 10 kilometrů a více. Akumulátor nevyžaduje prakticky žádnou péči, tedy za předpokladu, že jej elektrosoustava auta nabíjí tak, jak jej nabíjet má. Moderní vozy však nabíjejí podle algoritmu, který zohledňuje jenom a pouze emise, tedy snaží se snížit co nejvíce zátěž motoru. Alternátor se po velkou část jízdy fláká a zátěž přenáší na akumulátor. Ten pak živí elektroniku, klimatizaci nebo třeba vyhřívání sedaček nejen při vypnutí motoru stop-start systémem, ale běžně i za jízdy. K dobíjení autobaterie dochází až v okamžiku, kdy řídící jednotka usoudí, že napětí je opravdu příliš malé a kdyby řidič zaparkoval a nechal auto třeba týden stát, nemuselo by stačit pro nastartování motoru.

Dobíjení v moderních autech

Zatímco dříve tak autobaterii dobil alternátor napětím 14,3 V do plna po pár kilometrech, dnes to zvládne jen výjimečně, protože řídící jednotka mu to nedovolí. Akumulátor tak násobně více cykluje, protože každou jízdu osciluje jeho nabití někde mezi 50 a 80 %. Ano, EFB nebo AGM baterie jsou na to stavěné, zvládnou nastartovat studený motor i při napětí na pólech třeba jenom 12,2 V. Jenže je to daleko více opotřebovává, než je nutné. Navíc dobíjení za jízdy probíhá rychle a s vyšším napětím (klidně přes 15,5 V), což způsobuje plynování, a tedy úbytek elektrolytu. Ten do moderní uzavřené a „bezúdržbové“ autobaterie není jak doplnit.

Při napětí pod 12,5 V dochází k sulfataci, která začne postupně pokrývat desky elektrod. Dá se odstranit včasným nabitím akumulátoru, jenže už zhruba po jednom až dvou dnech přechází sulfát do krystalické podoby a ta se odstraňuje daleko hůře, v domácích podmínkách je to prakticky nerealizovatelné. Sulfatace omezuje aktivní plochu elektrod, čímž klesá kapacita akumulátoru i jeho startovací proud.

Nabíjení bezúdržbové autobaterie

Existuje však naštěstí cesta, jak z problému ven. Chce to jediné – zvyknout si na to, že je fajn akumulátor čas od času nabít do plna, ideálně třeba jednou za dva týdny až měsíc. Při provozu vozidla na velmi krátkých trasách klidně v týdenních intervalech. U auta, které jezdí třeba jednou za týden se to rovněž vyplatí, protože při odstávce napětí baterie samozřejmě pomalu klesá. Nabíjení externí nabíječkou omezí sulfataci a stratifikaci elektrolytu. Životnost autobaterie s tím prodlouží klidně několikanásobně. Spousta řidičů v moderních autech mění baterii v intervalu 2–3 roky, pravidelným nabíjením se lze dostat klidně na 8 let i více.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
Miroslav Frank, 22. 9. 2023 19:14
Tak nevím, měl jsem již mnoho aut a každá baterie vydrželo od nova 8 až 10 let. Vždy jsem dřív dal auto do bazaru, než jsem musel měnit baterku. V životě jsem nekontroloval elektrolyt, ani nenabíjel. Při ceně baterie 1000 až 2000 to ani nedává smysl.

Podobné články