PRÁCE 🧰

Bezúdržbové autobaterie – existují, nebo jde o mýtus?

10. 11. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Typy baterií Auto-moto baterie a nabíjení

Většina prodaných baterií za poslední dekádu, možná dvě, je takzvaně „bezúdržbová“. Jenže on je to do značné míry spíše marketing než realita.

Bezúdržbová autobaterie – existují, nebo jde o mýtus?

Články na téma druhy autobaterií:

  1. Údržbová baterie
  2. Bezúdržbová autobaterie – existuje, nebo jde o mýtus? - právě čtete
  3. Lithiové autobaterie
  4. Ca/Ca baterie nepotřebují dolévat vodu
  5. Autobaterie EFB
  6. AGM autobaterie
  7. Bezúdržbové autobaterie neexistují
  8. Autobaterie s vápníkem Ca/Ca
  9. Lithiové baterie v autech
  10. Jak nabít bezúdržbovou autobaterii? - již brzy

Problém je už se samotným termínem „bezúdržbová autobaterie“ – co to vlastně je? Norma totiž nic takového nezná. Lze pojem nějak definovat? Minimálně implikuje, že danou autobaterii stačí prostě namontovat a zapomenout na ni na příštích třeba osm let. Jenže to právě tak úplně nelze, respektive se to nedoporučuje.

Kořeny jednoho mýtu

Původ fámy o bezúdržbových akumulátorech je někde v 90. letech, kdy se tato fáma začala šířit a najednou se na trhu objevila spousta autobaterií, o kterých výrobci a prodejci tvrdili, že nevyžadují žádnou údržbu. Bohužel se tento omyl do značné míry vžil a drží se u spousty motoristů do dnes. Bezúdržbové baterie se vyznačují obvykle tím, že nemají zátky pro dolévání destilované vody, případně mají tyto zátky skryté pod nálepkou. A prakticky jenom tím se liší od klasických autobaterií.

Celá tato bezúdržbovost jenom podporuje další oblíbený mýtus, a to, že autobaterii není třeba dobíjet. Naopak, zejména u moderních automobilů je dobíjení větší nutnost, než u těch starších. Proč? Na vině je hned několik faktorů. Tím prvním je hned po startu spousta elektronické výbavy, kterou vozidla mají. Od klimatizace, přes vyhřívané sedačky a skla, až po třeba nezávislé topné elementy, což je jen jednoduchý odporový drát. Všechno to potřebuje nějaké napájení a jelikož po startu auta není energie nazbyt, dodá ji samozřejmě akumulátor.

V moderních autech baterie trpí

Další důvod, proč současná auta jsou schopna odrovnat baterii během klidně jednoho roku, jsou třeba stop-start systémy. Ve chvíli, kdy se na semaforu vypne motor, běží vše čistě na energetický dluh, který je zaplacen na dálnici, kde motor běží ve vyšších otáčkách a akumulátor se dobije. No jo, jenomže co když auto jezdí jenom po městě? Tam právě baterie často trpí tím, že je trvale nedobíjená alternátorem a není tedy od věci ji jednou za dva týdny připojit na nabíječku. Ani EFB, tedy zesílené, nebo moderní AGM baterie, nevydrží „podbíjení“ věčně a při nesprávném zacházení mohou odejít za 1-2 roky.

Samotné dobíjení alternátorem je taktéž trochu problém, protože alternátor si samozřejmě ukousne trochu z výkonu motoru. A při současném tlaku na nízké emise a spotřebu je lepší nechat baterii dobíjet jen když se to hodí, než projít emisní certifikací s výsledkem o 2 % horším. Taková je realita, automobilky se jenom přizpůsobují tomu, co po nich chce EU a další orgány.

Není to jen o dobíjení

Údržba ale neznamená jenom dobíjení. Není úplně od věci jednou za čas autobaterii zkontrolovat i vizuálně a očistit ji. Zejména se to týká kontaktů, které by měly být suché a čisté, tedy bez oxidace, mastnoty. Pokud je baterie špinavá, tak souvislá vrstva nečistot, prachu a mastnoty může vést bludné proudy. V neposlední řadě je dobré zkontrolovat i připojení k vozu, tedy svorky a oba kabely. V případě jakékoliv oxidace by mělo přijít její očištění ocelovým kartáčem.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články