Pokud se sama od sebe vybije autobaterie přes noc, je něco špatně. Samovybíjení akumulátorů však zcela zabránit nelze.
Samovybíjení autobaterie
Články na téma starosti s autobaterií:
- Autobaterie: jak poznat dobrou od špatné a které rozhodně nekupovat?
- Jak dlouho vydrží nabitá autobaterie
- Jak poznat nabitou autobaterii
- Proč dříve nebylo tolik problémů s bateriemi?
- Oživení olověného akumulátoru
- Samovolné vybíjení autobaterie - právě čtete
- Životnost autobaterie - stratifikace, sulfatace a stagnace
- Jak poznat špatnou autobaterii
- Přebíjení autobaterie může způsobit výbuch
- Vybitá baterie v autě nadměrně opotřebovává alternátor
- Sulfatace baterie – jak ji účinně předejít?
- Stratifikace elektrolytu autobaterie
- Přebíjení autobaterie a hrozící nebezpečí
- Stratifikace autobaterie je zákeřný problém
- Oživení olověného akumulátoru – jak na to?
Vybíjení baterie v autě se děje neustále
Výrobce autobaterií dotáhli technologie do takové míry, že samovybíjení je daleko menší problém než dříve. Z podstaty nicméně nelze zabránit tomu, aby uvnitř neprobíhala elektrochemická reakce. Běží stále, a to i ve chvíli, kdy autobaterie není pod zátěží, tedy žádné zařízení z ní energii neodebírá.
Dovolenkový scénář
Jak rychle samovybíjení autobaterie probíhá, závisí především na teplotě. S rostoucí teplotou totiž rychlost samovybíjení roste, s klesající teplotou rychlost samovybíjení autobaterie klesá. Typickým scénářem, kdy řidič doslova dojede na samovybíjení, je letní dovolená u moře. Rodinka zaparkuje auto v teplém přímořském letovisku, po 14 dnech ale zjistí, že domů jen tak neodjedou, protože startér se ani jednou neotočí. Co se stalo, je asi jasné. Dvoutýdenní stání ve vedru, ještě lépe na přímém sluníčku, způsobilo urychlení reakcí probíhajících v autobaterii natolik, že se úplně vybila.
Výše uvedený scénář není nic zvláštního, po nastartování přes kabely, případně po dobití autobaterie je možné zase odjet. Starší akumulátor to ovšem může popravit, u novějšího to může způsobit počínající sulfataci elektrod. Ta, pokud není nikterak zásadní, po dobití může zmizet, případně pomůže speciální algoritmus na nabíječky autobaterií. Moderní AGM baterie případně akumulátory typu EFB na samovybíjení nijak zásadně netrpí. To samé platí pro gelové baterie, které vydrží nabité opravdu dlouho (bez problému v řádu měsíců). Klasický olověný akumulátor je nicméně lepší v tomto směru více hlídat.
Pozor na to, kde parkujete
Abyste se vyvarovali samovybíjení autobaterie vlivem tepla, je lepší zaparkovat auto ve stínu, ideálně ovšem ve větrané garáži. Je mimochodem daleko lepší, když se autobaterie podchladí (což elektrochemické reakce zpomalí), než když je vystavena nadměrném působení tepla. Trochu rizikovější jsou v tomto směru některé hybridní vozy (např. Toyota Corolla), protože ty sice mají velkou trakční baterií na druhou stranu mají i klasickou 12voltovou, ta bývá docela malá, takže se rychleji vybije.
Samovybíjení však u moderních aut souvisí i s jejich potřebou být neustále online, což znamená i zvýšené nároky na akumulátor. Například U některých vozů výrobci doporučují, pokud je odstavíte na více jak dva týdny, připojit na baterii nabíječku. Vyvarujete se tak vybíjení olověného akumulátoru palubními spotřebiči, řídící jednotkou a podobně.
Zdroj médií: Depositphotos.