U autobaterie se dá poměrně dobře poznat, že se blíží konec její životnosti, a řidič tak má šanci reagovat pořízením nové. Problém je jev zvaný stratifikace, který je velmi zákeřný a umí se skvěle maskovat.
Stratifikace baterie se odhaluje jen těžko
Články na téma starosti s autobaterií:
- Autobaterie: jak poznat dobrou od špatné a které rozhodně nekupovat?
- Jak dlouho vydrží nabitá autobaterie
- Jak poznat nabitou autobaterii
- Proč dříve nebylo tolik problémů s bateriemi?
- Oživení olověného akumulátoru
- Samovolné vybíjení autobaterie
- Životnost autobaterie - stratifikace, sulfatace a stagnace
- Jak poznat špatnou autobaterii
- Přebíjení autobaterie může způsobit výbuch
- Vybitá baterie v autě nadměrně opotřebovává alternátor
- Sulfatace baterie – jak ji účinně předejít?
- Stratifikace elektrolytu autobaterie
- Přebíjení autobaterie a hrozící nebezpečí
- Stratifikace autobaterie je zákeřný problém - právě čtete
- Oživení olověného akumulátoru – jak na to?
Stratifikace je něco, co trápí zejména klasické zaplavené autobaterie v autech, která jsou provozována na menší vzdálenosti. Při tom totiž dochází ke zvýšenému cyklování baterie a nedostatečnému nabíjení. Zjednodušeně – velký odběr při startu motoru a následná krátká jízda nestačí akumulátor nabít do plna, ale třeba jenom ze 70 %. Pokud se takové jízdy opakují, ke stratifikaci zpravidla začne docházet poměrně záhy.
Co je stratifikace elektrolytu?
Při stratifikaci dochází k tomu, že se elektrolyt začne rozdělovat na dvě složky, tedy kyselinu sírovou a vodu. Kapalina v autobaterii zkrátka přestane být homogenní a postupně se těžší kyselina usazuje u dna a lehčí voda zůstává v horní části autobaterie. Dochází tím ke snížení aktivní plochy elektrod, které zkrátka ve vodě nefungují. I přesto však autobaterie může mít napětí klidně 12,8 V, tedy bude se tvářit jako plně nabitá. Ani z pohledu starostlivého uživatele, který napětí akumulátoru změří, se tedy neděje nic zvláštního. Zejména v letním období i takto částečně fungující baterie mívá zpravidla dostatečný startovací proud pro start motoru a provoz auta.
Také čtěte
Proč je stratifikace nebezpečná?
Mezitím však dochází ke dvě velmi negativním jevům. Silná kyselina u dna začíná rozežírat desky elektrod a uvolňuje se z nich aktivní hmota. Pokud má autobaterie kapsové (nebo také obálkové) separátory, spadne aktivní hmota na dno kapsy. Pakliže mají separátory podobu jenom kousku textilie vloženého mezi elektrody, padá aktivní hmota na dno autobaterie. Rizikem je, že může propojit dva sousední články a tím je vyzkratovat.
Nahoře mezitím voda vyčkává na příležitost, která přijde s prvními mrazy. Nízká koncentrace kyseliny způsobí, že voda velmi ochotně zmrzne, jakmile teplota klesne něco málo pod 0 °C. Majitel auta tak má nic netuše pod kapotou časovanou past. První podzimní mrazík a led vykoná své, autobaterii s velkou pravděpodobností zničí. A přitom klidně den předem bude mít akumulátor na pólech pořád zcela normální napětí.
Jak se dá stratifikaci zabránit?
Nejlepším lékem na stratifikaci elektrolytu autobaterie je, nenechat akumulátor neustále nabíjet jen částečně. Tedy vyvarovat se neustálého ježdění kratších tras a zařadit alespoň jednou za čas trasu delší, při které se baterie nabije úplně. Mimochodem ty delší trasy prospívají nejen baterii, ale i moderním přímovstřikovým motorům.
Jak stratifikaci odstranit?
Některé chytré nabíječky mají speciální režim na odstranění stratifikace. Při něm vyšší napětí o malém proudu způsobuje plynování elektrolytu. Vodík tvoří bublinky, které stoupají k hladině, tedy nahoru. Elektrolyt se tím promíchává a voda se opět promísí s kyselinou sírovou.
Zdroj médií: Depositphotos.