PRÁCE 🧰

Jak poznat nabitou autobaterii

5. 12. 2021 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Problémy autobaterie Auto-moto baterie a nabíjení

Ohledně správného napětí autobaterie už jsme článek psali, ale víte, že autobaterie může mít napětí 12,6 V, a přesto být na hraně své životnosti?

Jak poznat nabitou autobaterii

Magické oko

Prvním a velmi rychlým prvkem, který indikuje nabitou autobaterii je optická kontrola pomocí něčeho, čemu i výrobci samotní říkají "magické oko". Není to nijak extra přesné, jedná se jen o velmi jednoduchý hustoměr. Pokud je magické oko zelené, je vše v pořádku, když zbělá, znamená to nedostatek elektrolytu nebo velmi hluboké vybití. No a když tento docela primitivní senzor zčerná (u některých baterií zčervená), značí to nízké napětí, eventuálně i pokročilou sulfataci článku.

Oko ne vševědoucí

Záměrně končí předchozí odstavec jednotným číslem, protože magické oko umí ukazovat stav jenom jednoho článku, tedy toho, nad kterým se nachází. Je to většinou ten prostřední, ačkoliv nejnamáhanější jsou ty krajní. Proto třeba u pětileté autobaterie už tento prvek nemusí fungovat úplně spolehlivě. Možná i proto od něj výrobci postupně upouštějí a přestávají magické oko na akumulátory dávat.

Pozor na sulfataci

Správně nabitá autobaterie by měla mít 12,6 až 12,9 V. I tak ale může být s životností u konce. Způsobuje to sulfatace, která pokud dosáhne určité míry, tak je již nevratná. K tomuto jevu dochází při vybíjení a nabíjení ji zase ruší. Malé krystalky síranu pokryjí aktivní hmotu kladné i záporné desky a jestliže akumulátor neprojde znovu nabíjecím procesem, tyto krystalky ztvrdnou a vytvoří neprostupnou vrstvu. Tím klesne kapacita baterie i její výkon, ačkoliv napětí může být pořád dostačující.

Nabitá nemá problém ani v zimě

A v neposlední řadě samozřejmě poznáte alespoň dostatečně nabitou autobaterii podle toho, že auto nastartuje a funguje, jak má. Je na druhou stranu pravda, že zejména benzínová auta nemají problém nastartovat ani s napůl vybitým akumulátorem. Pravdu ukážou první mrazíky, které zpomalí elektrochemickou reakci natolik, že motor chytne až na několikáté otočení. Plně nabitá baterie by neměla mít problém se startem auta ani v -20 °C.

Zdroj médií: redakce.

Podobné články