Nastartování auta bez nabité baterie - jak na to?

3. 2. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Vybitá baterie je nemilá věc. Zejména v zimě je fakt otrava takový relativně banální problém řešit. I s vybitým akumulátorem je ale možné vůz nastartovat, ukážeme si hned několik variant.

Nastartování auta bez nabité baterie - jak na to?

Roztlačení auta

Ohledně roztlačování aut panuje mnoho obav. Asi největším rizikem je možnost přeskočení rozvodového řemene (pokud ho auto má a nemá rozvody řešené řetězem). Odborníci před tímto často varují, ale konzultace se zkušeným automechanikem vyústila v závěr, že se to opravdu nestává příliš často. Riziko tam samozřejmě nějaké je, ale pokud se roztlačuje tak, aby to "co nejméně škublo", s velkou pravděpodobností se nic špatného nepřihodí. Ideální je roztlačovat z ne příliš prudkého kopce a až auto nabere dostatečnou rychlost, zhruba tak 10-15 km/h, zařaďte optimálně dvojku nebo trojku a pusťte pomalu spojku. Před tím je samozřejmě nutné mít zapnuté zapalování.

Dalším často omílaným strašákem je poškození katalyzátoru. To má vznikat tím, že se nespálený benzín dostane až do něj. Aby k tomu došlo, muselo by roztlačování probíhat delší dobu. V okamžiku, kdy hrozí jen vybitá baterie, by u benzinových aut neměl být problém s tím, že opravdu naskočí prakticky hned, kdy řidič pustí spojku se zařazenou rychlostí. Nestane-li se tak, může se při opětovných pokusech dostat skutečně nespálené palivo až ke katalyzátoru. Proto prosím auto roztlačujte s rozumem a pokud to nejde, hledejte jiné řešení. Ideální je, když roztlačovaný vůz katalyzátor nemá, což se novějších aut bohužel netýká.

Netvrdíme samozřejmě, že nic z výše uvedeného u roztlačovaného auta nastat nemůže. Jenom nám připadá, že se s tím straší víc, než je zdrávo a vše je obvykle líčeno v hodně tmavých barvách. Nebezpečí poškození motoru, potažmo katalyzátoru, je reálné, ale zároveň dost nízké.

Ohřejte baterii

Trochu zvláštní rada, ale může pomoci. Popravdě to nemáme vyzkoušené, ale nevidíme důvod, proč by to nemělo fungovat. Jde o to, že s tím, jak klesá teplota, se i snižuje výkon, který ze sebe akumulátor je schopen vydat. Možná se vám to už někdy stalo u mobilního telefonu - v mrazu mu klesla kapacita nebo se dokonce vypnul. Ale s přechodem do tepla se vše vrátilo víceméně do původního stavu. Není důvod, aby to nefungovalo u baterie v autě. Pokud tedy není skutečně totálně mrtvá. 

Zkrátka ji vezměte domů, kde ji pro jistotu zabalte do igelitu a ponořte do vody. Pozor, ta se nesmí dostat ke kontaktům, proto akumulátor spíše dejte do vany a postupně napouštějte vodu zhruba do úrovně poloviny až dvou třetin plastového obalu. Voda ale nesmí být příliš teplá, dejme tomu do 40 °C. Chvíli to potrvá, ale jak se baterie prohřeje, je slušná šance na to, že jakmile ji vrátíte do auta, bude mít dostatek energie pro start. Nevýhoda tohoto postupu je, že zabere nějaký čas.

Klasika - start přes kabely

Asi nejznámější způsob, jak dodat startéru dostatek energie pro první start a následné dobití jízdou. Potřebujete nějakého dobrého člověka s autem, jehož akumulátor je v pořádku a startovací kabely. Tématu už jsme se věnovali, přesný postup najdete v příslušném článku.

Pondělí s portálem

Rada na závěr

Abyste předešli tomu, že díky vybité baterii nestihnete práci / schůzku / rande / školu / oběd u babičky, je dobré si před zimou nechat autobaterii zkontrolovat v servisu. Pakliže s klesající teplotou klesá i ochota startéru se pořádně otáčet, dá se předpokládat, že se blíží konec životnosti akumulátoru. Jestli ale jezdíte spíš kratší trasy, i baterka v kondici může mít problém a nestačí se zkrátka jízdou dostatečně dobít. V takovém případě si zkuste udělat trochu delší výlet, klidně 150 - 200 kilometrů a uvidíte, jestli to pomůže. Mít doma nabíječku také není od věci. Ty kvalitnější stojí zhruba 1 500 korun a více, ale je to investice, kterou neděláte každý rok, takže se to dá skousnout. Kvalitnější značkové výrobky umí oživit i téměř mrtvý akumulátor a klidně i o jednu zimu tak prodloužit jeho životnost.

Tip redakce: o jednu kvalitní autonabíječku soutěžíme v únoru 2021 na naší Facebookové stránce. Odpovězte na jednoduchou otázku, mějte trochu štěstí a třeba vyhrajete. Přejít na soutěž »

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?