PRÁCE 🧰

Motor točí, ale nestartuje – jaké jsou nejčastější příčiny?

13. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat nabíječku baterií Pomocníci startu Nastartování auta Auto-moto baterie a nabíjení

Situace, kdy se startér snaží, ale motor ne a ne chytnout, je jedna z těch, kdy je každá rada drahá. Přesto se můžeme pokusit napovědět, kde by mohl být problém a případně jak ho zkusit řešit.

Motor točí, ale nestartuje - jaké jsou nejčastější příčiny?

Dejme tomu, že máme situaci, kdy se ráno pokusíme nastartovat vozidlo, ale motor nechce naskočit. Příčin může být opravdu hodně, bohužel. Od relativně banálních, až po komplikovanější, které budou vyžadovat nákladnější servisní zásah.

Motor točí, ale nestartuje – benzín

Benzinové motory nemají většinou problém naskočit ani v mrazech, takže můžeme víceméně vyloučit trable se zamrzlým palivem. Pořád však může být problém v palivové soustavě. Její netěsnost někdy prozradí zápach benzínu, který se line interiérem. Pozor, v případě delšího startování motoru naprázdno se benzín dostane do výfuku a může být tedy cítit z něj. Dále připadá v úvahu problém v palivovém filtru, jeho nedostatečná průchodnost se však většinou projeví už za jízdy, kdy motor nejde do otáček, nebo dokonce zhasne.

Jednou z častých příčin je prázdná nádrž, pakliže je v ní dostatek benzínu, může být nefunkční čerpadlo. To je obvykle slyšet jak pracuje po odemknutí auta, případně po otočení klíčkem do první polohy. Pakliže slyšet najednou není, je pravděpodobně příčina zde, ale výměna čerpadla je náročnější a je to práce spíš pro servis.

V každém případě doporučujeme zkontrolovat pojistky a podívejte se, zdali nesvítí nějaká kontrolka. Problém může být i s imobilizérem, což prozradí kontrolka, která má nejčastěji podobu klíčku a auta, v takovém případě zkuste, zdali vůz nejde nastartovat druhým klíčkem.

Nabízí se i možnost, že nějaké zvíře poškodilo elektroinstalaci, například kabely ke svíčkám, v úvahu připadají u starších aut i mechanické příčiny, jako nedostatečná komprese. Přeplňované agregáty horší kompresi za jízdy zdařile maskují díky turbodmychadlu, studené starty mohou mít horší. Pakliže však motor startuje normálně a ze dne na den nastartovat nejde, hledali bychom problém spíš třeba ve snímači polohy klikového hřídele, než v mechanickém opotřebení a nízké kompresi.

Motor točí, ale nestartuje – diesel

Pakliže naftový motor nechce naskočit v mrazech, je prvním podezřelým nafta. V té, pokud není na zimu připravena a jedná o tzv. naftu letní, vznikají drobné krystalky parafinů, které zneprůchodní palivový filtr. Nafta se tak přes něj nedostane a motor nenastartuje.

Podezírat lze i žhavící svíčky, nicméně jejich horší se stav se většinou neprojeví ze dne na den, ale je to postupný proces. Jestliže motor startuje hůře delší dobu a jednoho dne nenaskočí vůbec, mohou být na vině právě žhavičky. Výměna není náročná ani nákladná, naštěstí. Tato závada se projeví prakticky jenom v mrazech. Většina dieselů žhaví až od zhruba 10 °C níže.

Samostatnou kapitolou jsou vstřikovače a jejich stav. Třeba některé starší motory TDCI na toto dost trpěly a unavené vstřikovače se většinou rovněž projevují spíše postupně, a to vyšší kouřivostí, sníženým výkonem a hrubším chodem motoru. Nemožnosti nastartovat kvůli špatnému stavu vstřikovačů také může předcházet přepínání do nouzového režimu za jízdy.

Zdroj info: capitol-chevy, axleaddict, carrchevrolet.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články